Google Analytics 4 – wszystko, co musisz wiedzieć

Google Analytics 4

Google w związku z wieloletnimi pracami w systemie Universal Analytics wydał jakiś czas temu nową wersję swojego narzędzia analitycznego. Coraz więcej użytkowników instaluje Google Analytics, aby móc na bieżąco śledzić wszelkie dane związane z statystykami swojej strony www. Jest to doskonała wiadomość, natomiast czy każdy potrafi korzystać z możliwości jakie daje to narzędzie?

Dla początkujących osób zapewne trochę trudu sprawia analiza wszystkich wskaźników, słupków, wykresów, liczb i informacji z tym związanych. Właśnie w celu łatwiejszej analizy zebranych danych Google stworzył Google Analytics 4, który jest bardziej intuicyjny dla użytkownika.

Czym jest Google Analytics 4?

Jest to nic innego, jak najnowsza wersja narzędzia analitycznego Google Analytics. Stanowi pewnego rodzaju aktualizację wersji z 2019 roku (App+Web). Aplikacja w ramach jednej platformy pozwala na identyfikowanie danych zarówno bezpośrednio z aplikacji, jak i stron internetowych.

Narzędzie to swoją premierę miało 14 października 2020 roku. Pozwala inaczej spojrzeć na analizę, jak również pomiar danych. Jest odpowiedzią na coraz częściej przenoszoną działalność do Internetu, jak również ostatnie zmiany w zakresie polityki prywatności. Ulepszenie synergii danych jest dość znaczącym elementem – ma to niezwykle istotne znaczenie chociażby ze względu na fakt, że ścieżka zakupu współczesnego konsumenta bywa niejednokrotnie złożona. Użytkownicy na co dzień korzystają z różnych urządzeń, aby przejść na stronę www.

Przykładem może być sytuacja, gdy klient odnajduje na urządzeniu mobilnym produkt, który chciałby zakupić (promowany przez płatną reklamę). O ile produkt znalazł na smartfonie, o tyle w celu finalizacji zamówienia przechodzi do tej oferty bezpośrednio na urządzeniu stacjonarnym, wpisując adres strony sklepu. Do tej pory ciężko było zidentyfikować takiego użytkownika i faktycznie połączyć tę konwersję. W dostrzeżeniu tych wspólnych elementów i intencji użytkownika pomoże właśnie Google Analytics 4.

Jak włączyć Google Analytics 4?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na jedną rzecz: Google Analytics 4 jest obecnie domyślnym wyborem w momencie, gdy zakładasz nowe konto.

Jeżeli jednak posiadasz już aktywne konto, to możesz pod Google Analytics 4 stworzyć osobną usługę (w ramach tego samego konta) – wystarczy, że przejdziesz do sekcji „Administracja” → „Konto” → „Utwórz usługę”. Dokładną instrukcję znajdziesz na stronie supportu Googla.

Pamiętaj! Póki co, nie ma możliwości migracji danych z Universal Analytics do Google Analytics 4. Dlatego też jeśli posiadasz wersję UA, zachowaj ją na potrzeby przechowywania dotychczasowych danych analitycznych. Warto pamiętać, że GA4 jest stosunkowo nową usługą, która cały czas jest rozwijana. Sprawa jest stosunkowo prosta dla nowych użytkowników, gdyż Ci zakładając konto wybiorą zapewne od razu GA4 – w przypadku istniejących najczęściej wygląda to tak, że UA zostaje pod dotychczasowe dane, a do zbierania nowych pod GA4 tworzy się osobną usługę na koncie Analytics.

Sprawdź, jak zainstalować Google Analytics w WordPressie

Najważniejsze możliwości nowej wersji narzędzia

Rozbudowane raporty GA4

Raporty udostępnione w GA4 różnią się od tych, z którymi mieliśmy do czynienia w Universal Analytics. Wszystko zostało opracowane w taki sposób, aby skupić się na innej analizie zdarzeń. W większym stopniu należy zwrócić uwagę na użytkownika, a nie jedynie na jego sesje. Nowa wersja panelu zawiera trzy podstawowe sekcje:

  • Cykl życia – uwzględnia wszelkie raporty z zakresu konkretnych elementów Live Time Value klientów,
  • Użytkownik – dane dotyczące użytkowników,
  • Zdarzenia – analiza zdarzeń w odniesieniu do wszystkich relacji użytkownika z serwisem,
  • Analiza – centrum spersonalizowanych raportów
Google Analytics 4 menu - rozbudowane raporty.

Korzystając z nowej wersji GA4 masz możliwość samodzielnego opracowania raportów. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Analiza”, pozwoli Ci to na określenie zachowań użytkownika. Aby jednak móc w pełni wykorzystać tę funkcjonalność, konieczne jest dobre zrozumienie sposobu działania ścieżek użytkowników. W GA4 masz dostęp do raportów i szablonów, które dotychczas były dostępne tylko dla płatnej wersji Google Analytics 360. Przechodząc do centrum analiz możesz rozpocząć nową analizę w oparciu o interesujący Cię szablon.

GA4 - galeria szablonów

Widać wyraźnie, że pojawiła się segregacja ze względu na trzy podstawowe kategorie:

  • Metody – czyli analiza ścieżek, zachowań konkretnych użytkowników, czy też segmentów
  • Przypadki użycia – mają na celu ocenę poziomu skuteczności Twoich działań o charakterze marketingowym, obrazują ścieżkę użytkownika do konwersji,
  • Branże – odnoszą się przede wszystkim do wyników w e-commerce, jak również użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych.

GA4 prezentuje szerokie możliwości z zakresu samego pomiaru, jak i analizy danych. Udostępnienie rozbudowanych raportów, czy też skoncentrowanie na użytkowniku daje Ci wiele możliwości, aby lepiej zrozumieć i zoptymalizować swoje działania marketingowe.

Przestrzeń tożsamości

W GA4 została wykorzystana tzw. „przestrzeń tożsamości”, która pozwala na przeprowadzenie dokładniejszej analityki. Do tej pory znaczna część raportowania brała pod uwagę identyfikator urządzenia, natomiast w niektórych przypadkach i raportach – również Google Signals. Aktywowanie opcji User ID pozwalało na pozyskiwanie informacji o zalogowanych użytkownikach na różnych urządzeniach (np. aplikacji mobilnych lub witryn), jednak dane były przesyłane oddzielnie. Stanowiło to duże utrudnienie pomiaru użytkowników oraz powodowało duplikaty danych.

W GA4 dane przetwarzane są w oparciu o wszystkie dostępne przestrzenie tożsamości. Wszystko odbywa się jednak w uporządkowany sposób. W pierwszej kolejności pod uwagę brany jest User ID, w dalszej części Google Signals, a w trzecim kroku identyfikator urządzenia. Takie uzupełnienie informacji zmniejszy ryzyko pojawienia się duplikatu danych, a co za tym idzie skuteczniej przedstawiają ścieżkę konkretnego użytkownika.

  • Cross-Device i Multi-Channel
    Analiza Cross-Device i Multi-Channel stanowią istotny element w celu pełnego zrozumienia istoty ścieżek użytkowników. Co prawda dotychczas była możliwość wykorzystania Big Query, natomiast nadal pojawiały się rozbieżności między sposobem zebrania danych z aplikacji a witryn internetowych.
  • Przyjazne analizy
    Z punktu widzenia użytkownika GA4 korzystanie z tego narzędzia stało się zdecydowanie prostsze i bardziej intuicyjne. Mamy bowiem do czynienia z dużą standaryzacją danych, jak również podglądem do uproszczonej wersji wielu raportów. Jeśli chodzi o Live Time Value, to pojawiła się całkowicie nowa struktura raportowania. Uwzględnia przyjście konkretnego użytkownika, wykonanie przez niego jakiegoś wartościowego zadania, a w konsekwencji jego utrzymanie.
Domyślny identyfikator logowania Google Analytics 4.

Poprawa funkcjonalności

Google Analytics 4 prezentuje nam także inne nowości i funkcjonalności. Pojawiły się nowe metryki, które mierzą zaangażowanie użytkownika, jak również ulepszone raporty, które odnajdziesz w zakładce „Analiza”. Pojawiała się także możliwość połączenia z Big Query. Dotychczas obie te usługi były dostępne tylko dla użytkowników GA360.

W GA4 masz także możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych personalizacji w zakresie tworzenia list remarketingowych. Ulepszona została także dynamiczność wyszukiwania i proponowane podpowiedzi. Pozwala to na jeszcze szybsze wyszukanie interesujących Cie wyników.

Poprawa wyszukiwania fraz w GA4.

Predictive metrics, czyli metryki predykcyjne

Jest to nic innego jak metryki, które mówią o zdarzeniach, które jeszcze się wykonały, czyli przewidywania. Zapewne brzmi to dość niewiarygodnie natomiast dzięki coraz większej popularności i wykorzystaniu sztucznej inteligencji wszystko jest możliwe.

Oprócz dotychczas zebranych danych, które charakteryzują się odpowiednią ilością, jak również spełniają konkretne wymagania masz możliwość skorzystania z list marketingowych. Zwiększają one prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez użytkownika w ciągu najbliższych 7 dni. Taka opcja pozwoli Ci na stworzenie kampanii skierowanej do osób, które są bardziej skłonne do zakupu niż dla osób, które znajdowały się dotychczas na Twojej liście marketingowej, która została ręcznie skonfigurowana.

Tworzenie nowej grupy odbiorców w Google Analytics 4.

Kontrola RODO i opcja doszacowania danych

W Google Analytics 4, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji zostały zawarte opcje, które mają na celu pomoc w przestrzeganiu przepisów RODO. Pojawia się opcja przesłania do Google zgłoszenia z prośbą o usunięcie danych.

Kontrola RODO w GA4 - zgłoszenie usunięcia danych.

W odniesieniu do wprowadzonych w ostatnim czasie obostrzeń dot. poufności danych w Internecie, Google planuje w najbliższym czasie ograniczenie dostępu do informacji. Odpowiedzią na coraz częstsze ostatnio zmiany prawne stała się koncentracja na uczeniu maszynowym, która pozwoli na wypełnienie wszelkiego rodzaju luk, które pojawiły się w związku z brakiem danych.

Lepsza analiza działań na YouTube

W poprzedniej wersji Google Analytics 4 brakuje informacji dotyczących ruchu, jaki pochodzi z YouTube. Nie da się ukryć, że ma on znaczący wpływ na wizerunek Twojej firmy, a co za tym idzie wszelkie konsekwencje z tym związane. W GA4 masz dostęp do raportów dla ruchów z YouTube. Odnoszą się one przede wszystkim do wyświetleń, jak i wpływu na ścieżkę konwersji. Dzięki takim rozwiązaniom dużo prościej jest oszacować skuteczność działań na Twoim kanale YouTube w trakcie działań promocyjnych marki.

Czy Google Analytics 4 zastąpi Google Analytics?

W ostatnim czasie Google coraz większą uwagę skupia na rozwinięciu możliwości i funkcjonalności GA4. W informacji prasowej zwrócono uwagę na fakt, że GA4 stał się domyślnie proponowanym narzędziem podczas konfigurowania nowej usługi. Obecnie wszelkie prace mają właśnie na celu ulepszenie i coraz to lepszą poprawę funkcjonalności tego narzędzia. GA4 jest doskonałe do badania rezultatów, jak również interakcji za pomocą mobilnych aplikacji. Stanowi nowy poziom śledzenia, jak również optymalizacji danych. Pozwala na porównanie ich na kilku płaszczyznach, co wcześniej było poza zasięgiem. Dużym atutem jest rozszerzenie opcji raportowania i analizy danych, które dotychczas były dostępne jedynie w płatnej wersji. Im szybciej przetestujesz nowe GA4, tym szybciej nabierzesz doświadczenia z zakresu analizy danych, a tym samym zyskasz przewagę nad konkurencją. Dzięki temu narzędziu łatwiej zrozumiesz intencje użytkowników, jak również zinterpretujesz otrzymane wyniki.

Warto podkreślić, że GA4 nie jest jeszcze produktem doskonałym. Brakuje bowiem kilka zasadniczych rozwiązań, które były dostępne w Universal Analytics. Można jednak śmiało stwierdzić, że narzędzie to z czasem będzie posiadało coraz mniej mankamentów. Znając pioniera z USA, wprowadzenie przez nich kolejnych zmian to kwestia kilku miesięcy. Warto zatem już dziś przetestować GA4, gdyż dotychczasowe dane z GA nie będą importowane do nowego narzędzia. Lepiej więc korzystać z obu narzędzi jednocześnie.

Podsumowanie

Google Analytics 4 prezentuje szereg nowości i ulepszeń. Wprowadzono zmiany w samym interfejsie użytkownika, udostępniono nowe modele danych, a także nową formę panelu administracyjnego. Google Analytics 4 pozwala w lepszy sposób prezentować dane, sposób ich zbierania i analizowania. Jest to nowe narzędzie, które z każdym miesiącem będzie stawało się coraz lepsze. Co prawda kilka dotychczasowych funkcji wykorzystywanych w GA nie jest dostępnych w GA4, natomiast zespół Google prowadzi prace nad uzupełnieniem tych braków. Google Analytics 4 w niedalekiej przyszłości stanie się zapewne podstawowym narzędziem w celu analizy i planowania działań marketingowych. Nowe funkcje wymagają jednak dokładnego zapoznania się z narzędziem. Należy podkreślić, że GA4 zostało wypuszczone w wersji beta, która będzie trwała rok. Warto zatem zachować wyrozumiałość, przetestować narzędzie i dokładnie zrozumieć jego działanie.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Default image
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i miłośniczka wszystkich ras psów.

Dodaj komentarz