Stawiamy pierwsze kroki

Poczta e-mail – jak skonfigurować i bezpiecznie z niej korzystać?

Skrzynka pocztowa we własnej domenie świadczy o profesjonalizmie Twojej firmy i jest podstawą mailowej komunikacji z Klientami. Dowiedz się jak wygodnie i bezpiecznie z niej korzystać.

Sprawdź

Kompendium wiedzy o skrzynkach e-mail

  1. Zanim zaczniesz
  2. Wprowadzenie
  3. Konfiguracja poczty na serwerze w LH.pl
  4. Konfiguracja skrzynki w zewnętrznym kliencie poczty
  5. Bezpieczeństwo poczty i rozwiązywanie problemów
3

tyle kont pocztowych średnio posiada małe przedsiębiorstwo

66%

tyle respondentów badania LastPass deklaruje, że używa tego samego hasła do wszystkich swoich kont

123456

to najpopularniejsze hasło roku 2020, według badań NordPass

8

tyle znaków (małych, dużych liter, cyfr i znaków specjalnych) w haśle to minimalna bezpieczna długość

Czego potrzebuję żeby założyć skrzynkę pocztową we własnej domenie?

Skrzynka we własnej domenie zapewni Ci profesjonalny wizerunek Twojej firmy, jest łatwiejsza do zapamiętania i spójna z Twoją stroną internetową. Posiadanie własnego serwera poczty to także większe bezpieczeństwo i kontrola nad danymi, które wymieniasz ze swoimi Klientami w codziennej korespondencji. Sprawdź jak utworzyć konto pocztowe we własnej domenie:

Domena

Aby stworzyć skrzynkę elektroniczną we własnej domenie, musisz posiadać zarejestrowaną domenę internetową. Domena to unikatowa nazwa strony WWW oraz część nazwy skrzynki e-mail, występująca po znaku @.


Rejestracji domeny możesz dokonać w LH.pl już za 9,90 zł.

Hosting

Skrzynki pocztowe zakłada się na koncie hostingowym. Hosting to przestrzeń na pliki Twojej strony WWW i poczty e-mail. Stronę i pocztę możesz posiadać na jednym hostingu. Pakiet hostingowy możesz również wykorzystać tylko na pocztę.

Hosting pod pocztę firmową możesz zakupić w LH.pl już od 37,50 zł.

Połączenie domeny z hostingiem

Aby móc stworzyć skrzynki pocztowe we własnej domenie, domena musi zostać połączona z hostingiem. W tym celu, w panelu zarządzania Twoimi usługami, dodaj domenę do serwera (do strefy DNS serwera). Domena musi kierować za pomocą rekordów DNS na Twój hosting.

Założenie skrzynki i logowanie do poczty

Domena połączona z hostingiem? Czas stworzyć skrzynkę e-mail! W tym celu przejdź w panelu hostingu do sekcji zarządzania kontami e-mail i załóż nowe konto pocztowe. Wybierz nazwę skrzynki, np. kontakt oraz domenę, np. twojadomena.pl.
Po założeniu konta e-mail zaloguj się do niego za pomocą webmaila: poczta.lh.pl.

3 kroki do bezpiecznej skrzynki mailowej

Krok 1

Trudne hasło

Zadbaj by hasło do Twojego konta pocztowego było długie i skomplikowane.

Użyj wielkich i małych liter, znaków specjalnych i cyfr.

Często zmieniaj swoje hasło i nie ujawniaj go osobom trzecim. Nie stosuj haseł prostych i łatwych do zgadnięcia, tzw. haseł słownikowych.

Krok 2

Unikatowy zestaw
login + hasło

Nie używaj tego samego zestawu login + hasło do logowania w innych miejscach, niż Twoje konto pocztowe.

W przypadku wycieku bazy danych z jakiegoś z miejsc, w których zakładałeś konto, zestaw login + hasło może zostać użyty, by uzyskać dostęp do Twojej poczty. Aby zapanować nad swoimi hasłami — korzystaj z managerów haseł.

Krok 3

Wybieraj szyfrowane połączenie z serwerem

Konfigurując swoją skrzynkę w programie pocztowym, wybierz szyfrowany protokół SSL/TLS. Gdy szyfrowanie SSL/TLS jest aktywne, Twoje dane do logowania są niemożliwe do odczytania przez osoby trzecie. Nawet jeśli ktoś przejmie dane do logowania do Twojej skrzynki, to będą one w takiej formie, że nikt ich nie odczyta.

SPAM na mojej skrzynce e-mail – jak z nim walczyć?

Zapobiegaj

Unikaj zapisów do newsletterów, a także nie podawaj jawnie adresu e-mail na swojej stronie. Na stronie internetowej adres e-mail możesz zapisać jako kontakt [@] twojadomena.pl, by uniknąć wciągnięcia Twojego adresu e-mail na listę masowych wyszukiwarek kontaktów.

Skonfiguruj filtr antyspamowy

Obsługując pocztę w LH.pl masz do dyspozycji filtr antyspamowy o różnych progach działania.

Każdy próg filtra w innym stopniu przeciwdziała otrzymywania niechcianych wiadomości do skrzynki odbiorczej. Im wyższy próg zabezpieczeń antyspamowych, tym mniejsza liczba niechcianych wiadomości trafi do folderu Odebrane, ale jednocześnie zwiększy się ryzyko tzw. fałszywych alarmów, czyli sytuacji, w których wiarygodna i chciana wiadomość może zostać rozpoznana jako podejrzana i oznaczona SPAM.

Ustaw czarną i białą listę

Aby precyzyjnie określić, które adresy e-mail mogą wysyłać do Ciebie maile, a które nie, możesz skorzystać z konfiguracji czarnej i białej listy. Ustawione tu reguły są w hierarchii wyżej niż ustawienia filtru antyspamowego.

Adresy e-mail dodane na białą listę będą zawsze odblokowane, niezależnie od ustawionego progu ochrony antyspamowej. Wiadomości nadesłane z tych kont pocztowych zawsze trafią do Twojej skrzynki odbiorczej.

Adresy e-mail dodane na czarną listę będą zawsze blokowane, nawet po wyłączeniu filtru antyspamowego. Wiadomości nadesłane z tych kont pocztowych nigdy nie trafią do Twojej skrzynki odbiorczej.

Co to jest SPAM?

Spam to wiadomości, które wysyłane są do wielu odbiorców w tym samym czasie. Odbiorcy ci nie wyrazili zgody na otrzymywanie tych wiadomości. Spam najczęściej rozsyłany jest w formie reklamy przez podmioty (polskie i zagraniczne), które ciężko jest zweryfikować. SPAM może być kierowany także przez osoby, którym zależy na kradzieży danych i przejmowaniu skrzynek e-mail oraz urządzeń użytkowników.

Wiadomości te bardzo często nakłaniają do kliknięcia w link umieszczony w treści maila lub do pobrania przesłanego załącznika, który może wyrządzić wiele szkód na urządzeniu (np. zainstalować zainfekowane oprogramowanie).

Jak rozpoznać SPAM?

Wiadomość SPAMowa ma z reguły dość charakterystyczną formę. Maile często napisane się niedbale i mają krzykliwy lub specyficzny temat maila. Tytuł wiadomości SPAMowej przeważnie rozpoczyna się od „RE:”. Wykorzystanie tego szczegółu ma sugerować odbiorcy, że wcześniej wymieniał już korespondencję z nadawcą, co ma uśpić jego czujność i podnieść wiarygodność nadawcy. Spamerzy często wykorzystują niewiedzę ofiar, zmuszając do podjęcia działań w jak najkrótszym czasie, np. informując o konieczności natychmiastowego zmienienia hasła do jakiegoś systemu lub kliknięcia link, w którym znajdują się zdjęcia ofiary, które za chwile wygasną.

Maile SPAMowe mogą być wysyłane z kont w domenach o nietypowej, losowej formie, ale mogą się zdarzyć także domeny łudząco podobne do tych, które doskonale znamy lub takie, które nie budzą żadnych podejrzeń.

Masz pytania dotyczące poczty e-mail? Mamy odpowiedź!

Posiadam domenę u innego operatora, ale chcę korzystać z poczty w LH.pl – jak to zrobić?

Jeżeli posiadasz domenę u zewnętrznego operatora, a hosting poczty chcesz mieć w LH.pl, wykonaj:

Po ustawieniu konfiguracji możesz już tworzyć skrzynki e-mail na serwerze w LH.pl.

Posiadam domenę w LH.pl, ale pocztę chcę obsługiwać u innego operatora — jak wykonać konfigurację?

Aby obsługiwać pocztę u innego operatora, dla domeny zarejestrowanej w LH.pl, należy skierować domenę na serwer pocztowy właściwego hostingu. W tym celu:

  • dodaj domenę do serwera u zewnętrznego operatora
  • przejdź do edycji strefy DNS swojej domeny w LH.pl i ustaw rekord MX, wskazując na docelowy serwer pocztowy. Wartość rekordu MX powinieneś móc sprawdzić w panelu zarządzania hostingiem zewnętrznym.

Pamiętaj, że po zmianie rekordu MX może dojść do propagacji, czyli przerwy w działaniu poczty.

Jeżeli prócz poczty, na zewnętrznym serwerze chcesz obsługiwać także stronę, skieruj swoją domenę rekordami DNS na ten serwer. Wartość rekordów DNS powinien podać Ci operator serwera. Pamiętaj, że po zmianie DNS dojdzie do propagacji, która może potrwać do 24h.

Jak skierować swoją domenę na serwery pocztowe Google?

Aby skierować domenę na serwery pocztowe Google, należy przejść do edycji strefy DNS swojej domeny w LH.pl i ustawić odpowiednie rekordy MX, SPF, SRV.

Można to zrobić na dwa sposoby:

  • samodzielnie, dodając każdy rekord MX, SPF, STV na ekranie edycji strefy DNS swojej domeny, zgodnie z dokumentacją Google
  • automatycznie, klikając na ekranie edycji strefy DNS domeny w LH.pl przycisk Ustaw MX, SPF, SRV dla Google Apps (opcja ta utworzy wszystkie wymagane rekordy)

Po wykonaniu tych czynności wystarczy poczekać na propagację rekordów DNS.

Czy hosting pod pocztę nadaje się do wysyłki mailingu?

Nie, zwykły hosting WWW nie jest tworzony z myślą o masowych wysyłkach. W regulaminach firm hostingowych znajdziesz informację o zakazie wysyłki SPAMu i masowych wiadomości z kont hostingowych.

Mailing, newsletter i inne masowe wysyłki — jak zrealizować je najlepiej?

Musisz wiedzieć, że hosting współdzielony nie służy do wysyłek masowego mailingu. Do tego celu powinieneś wybrać specjalne serwery mailingowe, które są przystosowane do obsługi wysyłki dużej liczby wiadomości “na raz”. Jeżeli chcesz wykonać wysyłkę maili niereklamowych i niespamowych z serwera w LH.pl, podziel kontakty na paczki kilku-kilkunastu adresów i wykonaj wysyłkę w porcjach. Dzięki temu serwer pocztowy nie odbierze Twojej wysyłki jako masowej, a w konsekwencji czego — nie zaloguje możliwości dalszego korzystania z poczty.

Zablokowana funkcja mail – co mogło być powodem blokady?

Do blokady tej funkcji może dojść wtedy, gdy zostaną wykryte próby wysyłki masowej ilości wiadomości e-mail lub SPAM-u, co jest jednocześnie złamaniem regulaminu kont hostingowych. W takich sytuacjach konieczne jest podjęcie działań, które ograniczą wysyłką niechcianych wiadomości.

Należy pamiętać, że wysyłka nawet niewielkiej ilości niechcianych wiadomości może skutkować wpisaniem całego serwera lub puli adresów IP na czarną listę. W efekcie nawet autentyczne i wiarygodne wiadomości wysłane z takiego serwera lub puli adresów IP nie będą trafiać do skrzynki odbiorczej adresatów — zostaną wychwycone przez filtry antyspamowe i trafią od razu do SPAM-u. Blokada funkcji mail() w tym przypadku ma na celu zabezpieczenie serwera przed takim scenariuszem.

Dowiedz się więcej

Skorzystaj z poradników wideo i skonfiguruj swoją skrzynkę w dowolnym programie pocztowym

Na naszym kanale na YouTube znajdziesz krótkie wideo poradniki, na których pokazujemy jak w prosty sposób skonfigurować swoją skrzynkę e-mail w dowolnym kliencie poczty, np. Outlooku.

Chcesz stworzyć swoją pierwszą stronę internetową?

Poznaj tajniki budowania stron internetowych na WordPressie

Na naszym blogu znajdziesz mnóstwo artykułów i poradników, dzięki którym zbudujesz stronę na WordPressie zgodnie ze swoimi oczekiwaniami. Pokazujemy nie tylko podstawy, ale także konkretne rozwiązania, ułatwiające wprowadzenie pożądanych funkcji.