Trwa rok technologii mobile, która będzie zyskiwała na znaczeniu. Już teraz liczba zapytań do Googla z urządzeń mobilnych przekroczyła te z urządzeń desktopowych. Warto się na to przygotować i wdrożyć technologię AMP na swojego WordPressa.

amp-wordpress

Czym jest technologia AMP?

AMP (ang. accelerated mobile pages) to zapoczątkowane przez Google rozwiązanie o tzw. “otwartym źródle” (ang. open source), które ma na celu sprawić, aby strony na urządzeniach mobilnych ładowały się natychmiastowo. Strony, na których zaimplementowano AMP ładują się z pominięciem CSSa naszej strony internetowej. Urządzenie mobilne dzięki temu ładuje znacznie mniej danych, co skraca czas wyświetlenie strony do ułamków sekundy.

test-strony-amp
Wyniki ładowania strony AMP w narzędziu pingdom
test-strony-bez-amp
Wyniki ładowania strony desktopowej w narzędziu pingdom.

Po co mi AMP?

Choć samo wdrożenie AMP nie jest czynnikiem rankingującym Googla to, pośrednio wpłynie na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Szybko ładująca się strona zmniejsza współczynnik odrzuceń oraz sprawia, że użytkownik pozostaje dłużej w interakcji z naszą witryną. To natomiast jest już sygnałem dla Googla, że posiadamy wartościowy content i warto wyświetlić nas wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jak wdrożyć AMP na WordPressa?

Sprawa jest całkiem prosta. W pierwszej kolejności musisz zainstalować wtyczkę AMP, a następnie ją włączyć. To wszystko! W celu instalacji wtyczki zaloguj się do kokpitu WordPressa Twojej strony WWW i przejdź do zakładki Wtyczki – Dodaj nową. Wyszukaj wtyczkę AMP i zainstaluj ją.

wtyczka amp dla wordpress

Po zainstalowaniu wtyczki włącz ją i przejdź do jej ustawień wybierając opcję AMP – Settings. Następnie kliknij odnościk Open Wizard w sekcji Configure AMP. W pierwszym kroku wskaż czy jesteś WordPress developerem, czy osobą nietechniczną, tak by wtyczka mogła dobrać automatycznie ustawienia AMP dla Twojej strony.

okno konfiguracji wtyczki amp

W kolejnym kroku Twoja witryna zostanie automatycznie przeskanowana przez wtyczkę. W ostatnim kroku możesz wybrać jeden z dostępnych trybów wyświetlania treści:

  • Standard – dobry wybór w przypadku witryn, w których wszystkie komponenty używane w witrynie (motywy i wtyczki) są w pełni zgodne z AMP,
  • Transitional – dobry wybór, jeśli witryna używa motywu, który nie jest w pełni zgodny z AMP, ale różnice funkcjonalne między AMP i non-AMP są akceptowalne,
  • Reader – jest to dobry wybór, jeśli nie jesteś zaawansowany technicznie lub po prostu nie chcesz zajmować się niezgodnościami i wolisz uproszczony tryb pracy, aby zapewnić swoim użytkownikom doświadczenia z AMP.

W przypadku, gdy korzystasz z jednego z popularnych motywów z repozytorium WordPressa wybierz opcję Standard.

okno konfiguracji szablonu we wtyczce amp dla wordpress

W ostatnim kroku zobacz podgląd Twojej witryny z wdrożonym AMP. Przejrzyj zarówno stronę główną, jak i poszczególne wpisy i podstrony. Na koniec zapisz zmiany klikając przycisk Finish. To wszystko. Wtyczka została w pełni skonfigurowana.

Zweryfikuj swoją stronę w Google Search Console

Technologia AMP jest dostępna dla stron, które zostały dodane i zweryfikowane w narzędziu Google Search Console.

Jak przejść ten proces opisał Błażej w tym poradniku: https://www.lh.pl/pomoc/jak-dodac-strone-na-wordpressie-do-wyszukiwarki-google/

Z czasem w menu Stan w wyszukiwarce -> Przyspieszone strony AMP pojawi się wykres z ilością zaindeksowanych stron w technologii AMP.

amp-search-console

Musisz być cierpliwy, gdyż indeksacja może potrwać nawet kilkanaście dni.

Przyszłość z AMP

Teraz czas na nieco spekulacji. Technologia AMP jest stosunkowo młoda i minie jeszcze trochę czasu zanim zyska na popularności. Nie jest również rozwiązaniem, które aktualnie zastępuje Responsive Web Design, a istnieje obok niego. Jest również odpowiedzią na Facebook Instant Articles.

Mogę jednak domniemywać, że skoro Google zainicjował jej start to, jej znaczenie będzie z czasem rosło. Wprowadzenie AMP jest relatywnie proste i warto z niego skorzystać. Tym bardziej, że początkowe wsparcie uzyskało na świecie tylko 7 wydawców: Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly, Adobe Analytics i LinkedIn.

Jeżeli opierasz kreowanie swojej marki w dużej mierze na tworzeniu contentu na stronie, AMP może być kolejnym czynnikiem, na którym zbudujesz swoją przewagę rynkową nad konkurencją.

Strony w technologii AMP są w mobilnych wynikach wyszukiwania oznaczone symbolem pioruna, który ma zachęcać czytelników do kliknięcia właśnie w ten link. Za symbolem pioruna stoi obietnica natychmiastowego załadowania się strony.

Zdjęcie z portalu: marketingland.com
Zdjęcie z portalu: marketingland.com
Darmowy kurs WordPress
Poradnik WordPress
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
dzialpomocy

2 komentarze

  1. Dodałem niedawno oba pluginy do swojej strony i nie wiem, czy to dobry wybór. Na razie, gdy wchodzę z telefonu na wpis, który w Google Search Console jest zindeksowany z końcówką /amp ale nie widzą różnicy w wyglądzie. Gdy jednak wyświetlę ten wpis na komputerze, to dany wpis wygląda marnie pod względem graficznym. Nie ma tam menu ani wigdetów.
    ( zyciejakbajka.pl/szczesliwe-relacje/ze-soba/jak-zaakceptowac-siebie/amp/ )

    Czy tylko na komputerze tak to widać, czy z czasem na komórce też będzie?
    Z góry dziękuję za wyjaśnienie i pomoc,
    Piotr

Możliwość komentowania została wyłączona.