LH.pl · Dział pomocy
Trwa rok technologii mobile, która będzie zyskiwała na znaczeniu. Już teraz liczba zapytań do Googla z urządzeń mobilnych przekroczyła te z urządzeń desktopowych. Warto się na to przygotować i wdrożyć technologię AMP na swojego WordPressa.
![amp-wordpress](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2016/12/amp-wordpress-500x275.jpg)
Czym jest technologia AMP?
AMP (ang. accelerated mobile pages) to zapoczątkowane przez Google rozwiązanie o tzw. “otwartym źródle” (ang. open source), które ma na celu sprawić, aby strony na urządzeniach mobilnych ładowały się natychmiastowo. Strony, na których zaimplementowano AMP ładują się z pominięciem CSSa naszej strony internetowej. Urządzenie mobilne dzięki temu ładuje znacznie mniej danych, co skraca czas wyświetlenie strony do ułamków sekundy.
![test-strony-amp](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2016/12/test-strony-amp-500x144.jpg)
![test-strony-bez-amp](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2016/12/test-strony-bez-amp-500x145.jpg)
Po co mi AMP?
Choć samo wdrożenie AMP nie jest czynnikiem rankingującym Googla to, pośrednio wpłynie na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Szybko ładująca się strona zmniejsza współczynnik odrzuceń oraz sprawia, że użytkownik pozostaje dłużej w interakcji z naszą witryną. To natomiast jest już sygnałem dla Googla, że posiadamy wartościowy content i warto wyświetlić nas wyżej w wynikach wyszukiwania.
Jak wdrożyć AMP na WordPressa?
Sprawa jest całkiem prosta. W pierwszej kolejności musisz zainstalować wtyczkę AMP, a następnie ją włączyć. To wszystko! W celu instalacji wtyczki zaloguj się do kokpitu WordPressa Twojej strony WWW i przejdź do zakładki Wtyczki – Dodaj nową. Wyszukaj wtyczkę AMP i zainstaluj ją.
![wtyczka amp dla wordpress](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2023/08/Zrzut-ekranu-2023-08-9-o-10.19.11.png)
Po zainstalowaniu wtyczki włącz ją i przejdź do jej ustawień wybierając opcję AMP – Settings. Następnie kliknij odnościk Open Wizard w sekcji Configure AMP. W pierwszym kroku wskaż czy jesteś WordPress developerem, czy osobą nietechniczną, tak by wtyczka mogła dobrać automatycznie ustawienia AMP dla Twojej strony.
![okno konfiguracji wtyczki amp](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2023/08/Zrzut-ekranu-2023-08-9-o-10.22.42-1024x629.png)
W kolejnym kroku Twoja witryna zostanie automatycznie przeskanowana przez wtyczkę. W ostatnim kroku możesz wybrać jeden z dostępnych trybów wyświetlania treści:
- Standard – dobry wybór w przypadku witryn, w których wszystkie komponenty używane w witrynie (motywy i wtyczki) są w pełni zgodne z AMP,
- Transitional – dobry wybór, jeśli witryna używa motywu, który nie jest w pełni zgodny z AMP, ale różnice funkcjonalne między AMP i non-AMP są akceptowalne,
- Reader – jest to dobry wybór, jeśli nie jesteś zaawansowany technicznie lub po prostu nie chcesz zajmować się niezgodnościami i wolisz uproszczony tryb pracy, aby zapewnić swoim użytkownikom doświadczenia z AMP.
W przypadku, gdy korzystasz z jednego z popularnych motywów z repozytorium WordPressa wybierz opcję Standard.
![okno konfiguracji szablonu we wtyczce amp dla wordpress](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2023/08/Zrzut-ekranu-2023-08-9-o-10.30.49-1024x629.png)
W ostatnim kroku zobacz podgląd Twojej witryny z wdrożonym AMP. Przejrzyj zarówno stronę główną, jak i poszczególne wpisy i podstrony. Na koniec zapisz zmiany klikając przycisk Finish. To wszystko. Wtyczka została w pełni skonfigurowana.
Zweryfikuj swoją stronę w Google Search Console
Technologia AMP jest dostępna dla stron, które zostały dodane i zweryfikowane w narzędziu Google Search Console.
Jak przejść ten proces opisał Błażej w tym poradniku: https://www.lh.pl/pomoc/jak-dodac-strone-na-wordpressie-do-wyszukiwarki-google/
Z czasem w menu Stan w wyszukiwarce -> Przyspieszone strony AMP pojawi się wykres z ilością zaindeksowanych stron w technologii AMP.
![amp-search-console](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2016/12/amp-search-console-500x157.jpg)
Musisz być cierpliwy, gdyż indeksacja może potrwać nawet kilkanaście dni.
Przyszłość z AMP
Teraz czas na nieco spekulacji. Technologia AMP jest stosunkowo młoda i minie jeszcze trochę czasu zanim zyska na popularności. Nie jest również rozwiązaniem, które aktualnie zastępuje Responsive Web Design, a istnieje obok niego. Jest również odpowiedzią na Facebook Instant Articles.
Mogę jednak domniemywać, że skoro Google zainicjował jej start to, jej znaczenie będzie z czasem rosło. Wprowadzenie AMP jest relatywnie proste i warto z niego skorzystać. Tym bardziej, że początkowe wsparcie uzyskało na świecie tylko 7 wydawców: Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly, Adobe Analytics i LinkedIn.
Jeżeli opierasz kreowanie swojej marki w dużej mierze na tworzeniu contentu na stronie, AMP może być kolejnym czynnikiem, na którym zbudujesz swoją przewagę rynkową nad konkurencją.
Strony w technologii AMP są w mobilnych wynikach wyszukiwania oznaczone symbolem pioruna, który ma zachęcać czytelników do kliknięcia właśnie w ten link. Za symbolem pioruna stoi obietnica natychmiastowego załadowania się strony.
![Zdjęcie z portalu: marketingland.com](https://www.lh.pl/pomoc/wp-content/uploads/2016/12/google-amp-results-281x500.png)
Podobał Ci się artykuł? Zostaw opinię!
2 komentarze
Możliwość komentowania została wyłączona.
Dodałem niedawno oba pluginy do swojej strony i nie wiem, czy to dobry wybór. Na razie, gdy wchodzę z telefonu na wpis, który w Google Search Console jest zindeksowany z końcówką /amp ale nie widzą różnicy w wyglądzie. Gdy jednak wyświetlę ten wpis na komputerze, to dany wpis wygląda marnie pod względem graficznym. Nie ma tam menu ani wigdetów.
( zyciejakbajka.pl/szczesliwe-relacje/ze-soba/jak-zaakceptowac-siebie/amp/ )
Czy tylko na komputerze tak to widać, czy z czasem na komórce też będzie?
Z góry dziękuję za wyjaśnienie i pomoc,
Piotr
Nie ładują mi się reklamy na wersji z amp