Błąd 404 wyświetlił się przynajmniej raz praktycznie każdemu, kto korzysta z internetu. Jest to status błędu w przypadku, gdy serwer nie potrafił odnaleźć żądanego zasobu – np. podstrony witryny www. Są jednak bardzo proste sposoby na to, by wyeliminować występowanie tego błędu na stronie. Zwłaszcza na takiej, która zbudowana jest na systemie zarządzania treścią WordPress.

błąd 404

Zacznijmy od tego, dlaczego błędy 404 są czymś, co ma negatywny wpływ na naszą stronę. Po pierwsze, zwiększa się współczynnik odrzuceń. Użytkownik, który wszedł z linku na innej stronie lub z wyszukiwarki na stronę, na której zamiast pożądanej treści znajduje się komunikat o błędzie numer 404, szybko rezygnuje z wizyty wychodząc ze strony bez próby odnalezienie tego samego zasobu choćby korzystając z menu na stronie. Błędy typu 404 wyglądają nieprofesjonalnie i zmniejszają wiarygodność podmiotu, który reprezentują.

Często o problemie dowiadujemy się, gdy pociągniemy odwiedzającego, który będzie tak miły i poinformuje nas, że „strona nie działa”. Jest jednak prosty sposób na to, by dowiedzieć się, pod jakimi adresami znajdują się podstrony, które przy próbie odwiedzenia wyświetlają błąd typu 404. Jednym z najlepszych jest wtyczka do WordPressa o nazwie Broken Link Checker, którą można pobrać z oficjalnego repozytorium WordPressa. Po instalacji oraz aktywacji tej wtyczki otrzymamy informację w panelu administracyjnym o tym, czy na naszej stronie znajdują się linki do nieistniejących podstron. Jeśli nie – świetnie. Broken Link Checker będzie również sam z siebie przeszukiwał domyślnie co 72 godziny naszą stronę w poszukiwaniu problemów. Jeśli jakiś znajdzie – poinformuje nas mailowo.

Zanim jednak podejmiemy odpowiednie działania, by wyeliminować wspomniany błąd, może minąć troszkę czasu, dlatego warto dostosować stronę z informacją o błędzie w taki sposób, by zaserwować odwiedzającemu treść, której prawdopodobnie poszukiwał. Prowadząc witrynę pizzerii pod komunikatem o błędzie, polecam dodać link do menu, godzin otwarcia lokalu oraz podstrony z kontaktem, ponieważ właśnie takich informacji prawdopodobnie poszukiwała osoba, której wyświetliła się podstrona z błędem.

Sam komunikat nie musi być też suchą informacją o statusie błędu.

Gdy już wtyczka Broken Link Checker poinformuje nas o błędzie 404, warto zaopatrzyć się w kolejną wtyczkę – Redirection, która również dostępna jest w oficjalnym repozytorium. Z jej pomocą możemy automatycznie przekierować odwiedzającego z problematycznego adresu na poprawny. W tym celu wystarczy przejść po instalacji i aktywacji wtyczki w panelu administracyjnym do zakładki Narzędzia, a następnie Redirection. Jako źródło dodajemy adres URL, z którego następować ma przekierowanie. Target URL to adres, na który użytkownik ma zostać przekierowany. Po kliknięciu Add Redirection przekierowanie zostanie ustanowione. Gotowe!

Jeśli zamiast instalować kolejną wtyczkę, chcemy zrobić to ręcznie, powinniśmy np. przy pomocy programu FileZilla (klienta serwera FTP) odwiedzić, a następnie odpowiednio poddać edycji plik plik .htaccess, który znajduje się w głównym folderze naszej strony (tam, gdzie znaleźć można takie pliki jak wp-config.php, czy wp-activate.php). Jest to jednak rozwiązanie dla bardziej świadomych i zaawansowanych użytkowników.

Darmowy kurs WordPress
Poradnik WordPress
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
dzialpomocy
Bezpłatny kurs WordPress