Marketing prawniczy – czy może być prowadzony?

Marketing prawniczy to temat, który wciąż budzi wiele pytań, zwłaszcza w środowisku adwokatów i radców prawnych. W przeciwieństwie do wielu innych branż, marketing dla prawników podlega ścisłym regulacjom i ograniczeniom wynikającym z zasad etyki zawodowej. Czy jednak oznacza to, że prawnik nie może promować swoich usług? Nie do końca, co postaramy się wytłumaczyć w poniższym artykule. Z całą pewnością marketing prawniczy może być prowadzony – musi być jednak zgodny z zasadami etyki zawodowej adwokata i radcy prawnego.

Zasady marketingu kancelarii adwokackich

Podstawowe zasady marketingu kancelarii wynikają z Kodeksu Etyki Adwokackiej oraz analogicznego Kodeksu Etyki Radców Prawnych. Warto w tym miejscu podkreślić, że przepisy dotyczące reklamy, zawarte w tych aktach prawnych normują m.in. zakaz nachalnej reklamy i komercjalizacji zawodu. W praktyce więc oznacza to, że reklama kancelarii prawnej nie może przyjmować formy agresywnej promocji, obietnic szybkiego rozwiązania sprawy, gwarancji wygrania sprawy, czy porównywania się do innych prawników. Dopuszczalne są jednak działania informacyjne i wizerunkowe.

Dozwolone formy promocji prawnej

Skoro wiemy już czego nie wolno, zastanówmy się nad najbardziej nurtującym pytaniem – w jaki sposób adwokat, czy radca prawny może się reklamować zgodnie z prawem i zasadami etyki zawodu? Dozwolony marketing prawniczy to taki, który ma na celu przekazanie informacji o zakresie świadczonych usług, specjalizacji prawnika, jego doświadczeniu i danych kontaktowych. Adwokat, czy radca prawny oczywiście może posiadać stronę internetową, wizytówkę w katalogach branżowych, a także prowadzić blog prawniczy. Co istotne, idąc z duchem czasu, coraz częściej dopuszcza się również aktywność adwokata, czy radcy prawnego w mediach społecznościowych – oczywiście w odpowiedniej, profesjonalnej formie.

Etyczne aspekty reklamy prawniczej

Etyka zawodowa pełni kluczową rolę w kształtowaniu dopuszczalnych działań promocyjnych. Promocja nie może naruszać godności zawodu, wprowadzać w błąd, obiecywać rezultatów ani deprecjonować innych prawników. Z tego względu należy pamiętać, że wszelkie formy reklamy publikowane na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych i inne rodzaje marketingu będą oceniane z punktu widzenia zasad etyki zawodowej.  Tym samym mogą być uznane za nieetyczne, jeśli naruszają wyżej omówione zasady i przepisy zawarte m.in. w kodeksach etyki. Konsekwencje dla adwokata, czy radcy prawnego mogą być daleko idące – samorząd zawodowy w skrajnym wypadku może wszcząć nawet postępowanie dyscyplinarne.

Skuteczne strategie pozyskiwania klientów

W jaki sposób więc, zgodnie z prawem i etycznie pozyskiwać klientów dla kancelarii? Choć na pierwszy rzut oka wydawać się może, że ograniczenia marketingowe są znaczne, istnieją jednak skuteczne i zgodne z prawem strategie marketingowe dla prawników. Należą do nich:

• publikowanie merytorycznych artykułów i porad (np. blog),

• udział w wydarzeniach branżowych i prelekcjach,

• pozycjonowanie strony internetowej kancelarii,

• wysyłka newsletterów prawniczych,

• tworzenie e-booków i webinarów informacyjnych.

Z pewnością tego rodzaju działania pomagają budować zaufanie, eksponować wiedzę i przyciągać klientów bez naruszania zasad etyki.

Jak promować usługi prawne adwokatów i radców prawnych?

Jak promować usługi prawne, by nie narazić się na zarzut naruszenia zasad etyki? Przede wszystkim poprzez działania edukacyjne. Artykuły, podcasty, seminaria, case studies – to narzędzia, które pozwalają klientom poznać kompetencje prawnika, bez używania reklamy sensu stricto. Promocja usług prawnych może odbywać się w sposób subtelny, ale skuteczny – poprzez dostarczanie wartościowej treści na stronie internetowej, czy mass mediach.

Ograniczenia w reklamie kancelarii

Ograniczenia w reklamie kancelarii wynikają przede wszystkim z zakazów zawartych w kodeksach etyki. Zabronione jest m.in.:

• porównywanie się do innych prawników („najlepszy”, „najskuteczniejszy”),

• używanie haseł promocyjnych („gwarantujemy sukces”),

• publikowanie zdjęć klientów czy materiałów z rozpraw,

• płatna reklama kontekstowa w Google i na Facebooku (choć interpretacja się zmienia).

Social media dla profesjonalistów prawnych

Social media dla profesjonalistów prawnych to przestrzeń, którą można – i warto – wykorzystać. Platformy takie jak LinkedIn, Twitter (X) czy nawet Instagram/Tik Tok, umożliwiają prezentowanie wiedzy, komentowanie bieżących wydarzeń prawnych i budowanie eksperckiego wizerunku. Bardzo istotnym jest jednak, co raz jeszcze warto podkreślić, żeby wszelkie wpisy, publikacje, posty itp. na social mediach przejawiały się wysokim poziomem profesjonalizmu i nie naruszały zasad etyki prawniczej. Specjalista do spraw marketingu z pewnością może okazać się bardzo pomocnym przy tworzeniu planu marketingowego dla kancelarii prawnej.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

Czy marketing prawniczy jest legalny w Polsce?

Tak, ale podlega ograniczeniom wynikającym m.in. z kodeksów etyki adwokatów i radców prawnych.

Czy adwokat może reklamować swoje usługi?

Tak, musi jednak dopilnować, żeby forma reklamy nie naruszała postanowień etyki zawodowej. Powinien więc unikać m.in. porównywania się do innych adwokatów/radców prawnych, gwarantowania sukcesu, czy określania się w sposób sugerujący, że jest najlepszym, najbardziej godnym zaufania itp.

Jakie formy marketingu prawniczego są dozwolone?

Strona internetowa, blog, LinkedIn, artykuły eksperckie, edukacja prawna, wpis w social mediach. Oczywiście również w tym wypadku należy pilnować pozostawania w zgodzie z zasadami etyki.

Czy radca prawny może mieć stronę internetową?

Tak, z zachowaniem zasad etyki zawodowej.

Jak prowadzić etyczny marketing kancelarii prawnej?

Poprzez działania informacyjne, eksperckie i edukacyjne.

Czy prawnicy mogą korzystać z mediów społecznościowych?

Tak, ale z zachowaniem profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.

Jakie są zasady Kodeksu Etyki Adwokackiej dotyczące reklamy?

Zakaz reklamy, promowania się w sposób natarczywy, obiecywania, czy wręcz gwarancji sukcesu.

Jak pozyskiwać klientów dla kancelarii prawnej zgodnie z prawem?

Poprzez blog, SEO, rekomendacje, prelekcje, czy publikacje eksperckie.

• Czy można prowadzić blog prawniczy jako formę marketingu?

Tak – to jedna z najczęściej wykorzystywanych i akceptowanych form marketingu prawniczego.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Rafał Solarek

CEO Marketing Prawników | Specjalista ds. marketingu prawniczego | Prawnik

Współzałożyciel agencji marketingowej Marketing Prawników, autor pierwszego i jedynego w Polsce e-booka o LinkedIn w branży prawnej. Prawnik z kilkuletnim stażem w kancelarii oraz 7-letnim doświadczeniem w marketingu prawniczym. Twórca programu Dochodowa Marka Prawnika (DMP), w którym uczy jak pozyskiwać klientów do kancelarii przez Internet. Pomógł już ponad 300 kancelariom skutecznie pozyskiwać klientów online i budować dochodowe marki osobiste.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *