Na czym polega marketing automation?

marketing automation

Marketing automation obejmuje szereg działań, które mają na celu usprawnienie, jak również zoptymalizowanie wszelkich procesów obejmujących pozyskiwanie i utrzymanie klientów. Bardzo często wykorzystuje się oprogramowanie, które pomaga w zadaniach marketingowych oszczędzając tym samym czas. 

Najważniejsze informacje:
  1. Marketing automation jest to szereg działań, które mają na celu zoptymalizowanie działań i procesów obejmujących pozyskiwanie i utrzymaniem klientów.
  2. Pozwala na zoptymalizowanie pracy wielu pracowników poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które przyspieszają prace, zbierają i porządkują potrzebne dane, jak również wpływają na szybszą oraz kompleksową opiekę klienta. 
  3. Zbieranie odpowiednich danych, jak również prowadzenie analizy otrzymanych wyników pozwoli Ci zweryfikować, czy faktycznie działania marketingowe przynoszą rezultat. 

Głównym zadaniem marketing automation jest gromadzenie odpowiednich danych, na temat klientów. Działania obejmują m.in. automatyzacje e-mail marketingu, content marketingu, czy też social media. Marketing automation jest doskonałym rozwiązaniem, które pozwoli na odciążenie zespołu w powtarzalnych czynnościach, które absorbują dużo czasu np.  wysyłka maili powitalnych po zakupie usług, czy też rejestracji konta. 

Przeczytaj, Własna strona vs konto w Social Media

Najważniejsze obszary działań marketing automation

 1. Zarządzanie kampaniami 
Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi w marketing automation możesz skuteczniej planować, jak również wdrażać kampanie marketingowe. Przykładem takich działań mogą być kampanie prowadzone w social media.

2. Segmentacja klientów 
Możesz tworzyć segmenty klientów na podstawie wybranych przez Ciebie kryteriów np. wiek grupy docelowej, lokalizacja, czy też zainteresowania. Na podstawie takich informacji możesz tworzyć spersonalizowane oferty, czy też treści.

3. Kampanie e-mail 
Dzięki takim rozwiązaniom możesz tworzyć mailing do klientów z okazji różnych wydarzeń np. mailing świąteczny, powitanie po założeniu konta, czy też prośbę o udział w ankiecie. 

4. Raportowanie 
Wykorzystując narzędzia marketing automation będziesz mieć dostęp do wielu przydatnych danych, na podstawie których możesz tworzyć raporty, analizy oraz plany działania. W oparciu o konkretne wyniki możesz również zweryfikować, czy wprowadzone zmiany przynoszą rezultat i czy zamierzony cel został osiągnięty.  

Jakie korzyści przynosi marketing automation? 

Automatyzacje w tym zakresie można wykorzystać zarówno do budowania odpowiedniego poziomu zainteresowania wśród potencjalnych klientów, budowania relacji z klientem, zwiększenia świadomości marki, gromadzenia danych kontaktowych, czy też pomoc w podjęciu decyzji zakupowej. Dzięki wdrożeniu marketing automation możesz liczyć na: 

  • stworzenie wiarygodnej bazy subskrybentów newslettera
  • poprawę komunikacji z klientem, co spowoduje zwiększenie zaufania, a co za tym idzie wzrost wyników sprzedażowych
  • usprawnienie pracy biura obsługi klienta np. poprzez wykorzystanie czatbota, jako pierwszego kontaktu z klientem na livechacie innym przykładem może być stworzenie dużej i wartościowej bazy wiedzy, która odpowie na wiele pytań zadawanych przez klientów
  • poprawę skuteczności utrzymania klienta np. poprzez monitorowanie porzuconych koszyków zakupowych

Przykładowe narzędzia wykorzystywane w marketing automation

Dobór odpowiednich narzędzi zależy od tego, na czym skupiasz swoje główne działania, Twojej grupy docelowej klientów oraz potrzeb przedsiębiorstwa. Poniższa jest tylko przykładem najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w marketing automation. 

CRM 
Jest to aplikacja, która służy do gromadzenia odpowiednich danych kontaktowych, czy też tworzenia personalizowanych ofert handlowych. Jest dużym ułatwieniem w pracy działu sprzedaży oraz marketingu. Pozwala na przypisywanie określonych czynności do pracowników, czy też obliczanie potencjalnych szans sprzedażowych.

Pop-upy 
Coraz częściej są wykorzystywane przez wiele firm. Jest to nic innego jak formularze na stronie, które wyświetlają się użytkownikowi w konkretnym momencie np. po upływie 3 min przebywania w konkretnej zakładce. Pop-upy mogą dotyczyć prośby o wysłanie opinii na temat jakości usług lub jako forma zachęty zapisu do newsletter i uzyskania kodu rabatowego na pierwsze zakupy. 

Personalizacja strony www
Istnieją narzędzia, które pozwalają na dostosowanie wyświetlanej treści na stronie internetowej do konkretnego użytkownika. Przykład: Użytkownik o imieniu Kasia, który wchodzi na stronę internetową zobaczy personalizowany komunikat: „Cześć Kasiu, sprawdź co dla Ciebie przygotowaliśmy.”.

Livechat
Jest to komunikator, który w ostatnim czasie cieszy się bardzo dużą popularnością. Dzięki niemu potencjalni klienci mogą skontaktować się z konsultantem biura obsługi klienta bez konieczności oczekiwania na połączenie na infolinii. Dodatkowo wykorzystanie chatbota nie tylko zoptymalizuje pracę BOK, ale również skróci czas odpowiedzi na wiadomość klienta dostarczających kompleksowych informacji.

Sprawdź, 5 pomysłów jak promować i rozwijać firmy z sektora MŚP 

Podsumowanie

Wykorzystanie marketing automation niesie za sobą wiele korzyści począwszy od oszczędności czasu, po zwiększenie efektywności prowadzonych działań marketingowych i obsługę klienta. Pamiętaj jednak, aby przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian dokładnie przygotować plan działania. Natomiast zdobyte dane pozwolą Ci na wyciagnięcie rzetelnych wniosków oraz zwiększenie zaufania i zadowolenia klientów. 

1. Co to jest marketing automation?
Są to działania, które mają na celu usprawnienie, jak również zoptymalizowanie wszelkich procesów obejmujących pozyskiwanie i utrzymaniem klientów.

2. Jak działa marketing automation?
Jego działanie bardzo często wiąże się wykorzystaniem oprogramowania, które pomaga w zadaniach marketingowych oszczędzając tym samym czas. Istotne jest zebranie danych, które pozwolą na prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych oraz lepsze dotarcie do klienta nawiązując z nim długofalową relację.  

3. Czy istnieją narzędzia pomocne w marketing automation?
Tak, istnieje wiele narzędzi, które pomagają w optymalizowaniu pracy, jak również zbieraniu potrzebnych danych. Przykładem takiego narzędzia są różnego rodzaju CRM-y, czy też Livechat. To z jakich skorzystasz zależy od potrzeb Twojego przedsiębiorstwa oraz celów, jakie chcesz osiągnąć. 
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i zwierząt.