Reklama na Facebooku – najczęściej popełniane błędy oraz jak zrobić skuteczną reklamę?

Facebook to jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych na świecie. To także ogromne możliwości do promowania Twojej firmy. W tym artykule pokażę Ci, na co zwrócić szczególną uwagę chcąc reklamować się na Facebooku, a także jakiego błędu nie popełniać, tworząc reklamę.

„Młodzi” przedsiębiorcy mają wiele wyzwań i trudnych decyzji do podjęcia już przed założeniem własnego biznesu. Muszą zdecydować się na jedną z dostępnych form prowadzenia swojej działalności, wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania, a także zapoznać się z ogromem przepisów i zobowiązań. A to dopiero początek! Jeśli nie masz budżetu na zatrudnienie specjalistów z różnych dziedzin, otwierając firmę musisz być po trochu księgowym, prawnikiem, handlowcem, specjalistą ds. zarządzania oraz rekrutacji pracowników, a także znać się jeszcze na marketingu.

Czy marketing jest najważniejszy na samym początku?

O ile ogrom innych obowiązków może zepchnąć rolę marketingu na dalszy plan, o tyle warto mieć przemyślaną strategię na odnalezienie się wśród dużej konkurencji, która ma już wyrobioną markę i opinię na rynku. Oto rzeczy, o które warto zadbać w kontekście strategii marketingowej przy zakładaniu swojej firmy:

  • strona internetowa – powinna być szybka, czytelna i posiadać skrupulatnie przygotowane informacje o każdym aspekcie Twojej działalności,
  • profile w mediach społecznościowych – nie zakładaj masy „martwych” profilów we wszystkich dostępnych serwisach społecznościowych, jeśli nie masz czasu aktualizować ich wszystkich na bieżąco, zamiast tego wybierz jedną czy dwie platformy, na których będziesz systematycznie publikować treści związane z działalnością twojej firmy,
  • odpowiednie SEO twojej strony WWW – strona powinna być zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe i opatrzona strategią pozyskiwania ruchu, aby Twoi klienci mogli ją znaleźć w wyszukiwarce internetowej,
  • płatna reklama – jeżeli dopiero zaczynasz biznes i wchodzisz „na świeżo” na rynek, to jest to najszybszy sposób, aby wybić się wśród konkurencji i dotrzeć do potencjalnych klientów.

Zdecydowanie najpopularniejszym miejscem, w którym można się reklamować, jest Google Ads. Warto jednak wiedzieć, że oprócz Google istnieją także inne platformy, na których można wykupić płatne reklamy. Jedną z nich jest właśnie Facebook.

Jakiego narzędzia używać do tworzenia reklam na Facebooku?

Jeżeli zdecydujesz się, iż to właśnie na platformie Marka Zuckerberga będziesz tworzyć swoje reklamy, to warto zacząć od wyjaśnienia, w jaki sposób można się tam reklamować. Dostępne są reklamy graficzne oraz wideo, umieszczane w różnych sekcjach Facebooka. To, co jednak jest najważniejsze, to sposób, w jaki te kampanie reklamowe planujemy i tworzymy, bowiem reklamę można odpalić na dwa sposoby.

Menedżer reklam czy promowanie posta?

W dużym skrócie, kampanie reklamowe na Facebooku można planować i tworzyć albo przy użyciu narzędzia „Menedżer reklam” (dostępnego w panelu business.facebook.com), albo klikając w przycisk „Promuj post” obok posta opublikowanego na swoim fanpage’u.

W obu przypadkach mamy do czynienia z „reklamą na Facebooku”, jednak większość agencji marketingowych jest zgodna: do tworzenia kampanii lepiej używać Menedżera reklam. Pozwala on lepiej skonfigurować całą kampanię reklamową i zwiększyć jej skuteczność poprzez lepsze dopasowanie grup docelowych i uściślenie najważniejszych elementów kampanii.

Dlaczego menedżer reklam jest lepszy?

Menedżer reklam to najlepszy sposób, gdyż narzędzie to pozwala szczegółowo określić typ i cel reklamy, a także dobrać grupy docelowe i inne szczegóły kampanii. Zatem, moja rada: staraj się zawsze używać Menedżera reklam do tworzenia kampanii reklamowych na Facebooku, nawet jeśli planujesz promocję istniejącego posta.

Korzystając z Menedżera reklam, możesz szczegółowo zaplanować swoją kampanię i jej budżet, określić sposób rozliczania (w zależności od typu kampanii), wyświetlać statystyki istniejących kampanii, a także wybrać, komu będziesz wyświetlać swoja reklamę.

Masz kontrolę nad takimi opcjami jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • zainteresowania,
  • zachowania,
  • miejsce zamieszkania,
  • miejsca wyświetlania reklam,
  • tworzenie grup odbiorców,
  • wykluczanie zainteresowań, zachowań, które nie chcesz brać pod uwagę
  • i wiele, wiele innych ustawień, zależnych od strategii marketingowej i celu kampanii.

Innymi słowy, możesz szczegółowo wykorzystać wszystkie dane, które Facebook gromadzi na temat swoich użytkowników.

Masz własną stronę WWW lub sklep? Zamontuj na niej Facebook Pixel i odpal remarketing

Warto wiedzieć, że wyżej wymienione to nie wszystkie dane, które możesz wykorzystać, tworząc reklamę na Facebooku. Kolejnym źródłem informacji jest tak zwany Facebook Pixel, czyli piksel Facebooka. Jest to specjalny kod, który umieszcza się na swojej stronie internetowej, blogu, stronach sprzedażowych lub stronach typu landing page. Po umieszczeniu go na stronie, zbiera on informacje o tym, jakie podstrony użytkownik odwiedził, jakie produkty przeglądał, co dodawał do koszyka oraz czy złożył zamówienie lub wypełnił formularz na naszej stronie.

Jeśli odwiedzający naszą stronę jest zalogowany na Facebooku, to informacje te są następnie parowane z jego kontem i przechowywane w bazie Facebooka. My z kolei możemy wykorzystać te dane do jeszcze lepszego targetowania. To właśnie Pixel odpowiada za to, że na Facebooku otrzymujemy reklamy tych samych lub podobnych produktów, które kiedyś oglądaliśmy na różnych sklepach. Informacje o naszej wizycie np. w sklepie obuwniczym zostały przesłane do Facebooka, a następnie właściciel tego sklepu wykorzystał te dane, aby skierować do nas reklamę w serwisie społecznościowym.

Taką strategię marketingową nazywa się właśnie remarketingiem. Polega na wyświetlaniu reklam produktów, które oglądaliśmy, ale nie kupiliśmy (lub dodaliśmy do koszyka, ale koszyk został przez nas porzucony). To bardzo skuteczna strategia, ponieważ możesz dotrzeć ze swoimi usługami i produktem do osób, które są zainteresowani danym towarem.

Uwierz w skuteczność reklamy w Internecie

Zauważ, że sposób reklamy zmienia się z dekady na dekadę. Rozwój Internetu przyspieszył ogromnie. Specjalne algorytmy i kody, które analizują każdy nasz ruch dają możliwość wyświetlania spersonalizowanych reklam. To bardzo sprytne i skuteczne. Jesteś w stanie pokazać swój produkt lub usługę potencjalnym klientom. Dzięki informacjom, które posiada Facebook o swoich użytkownikach nie tracisz pieniędzy na coraz mniej skuteczna reklamę w telewizji czy radiu. Zresztą popularność programów telewizyjnych spada z roku na rok, a nasza aktywność online rośnie.

Istnieje jednak wielu przedsiębiorców, którzy nie wierzą w skuteczność reklamy w Internecie. To błąd, którego nie powinieneś popełniać!

Wybierz właściwy cel, grupę i umiejscowienie reklamy w Menedżerze reklam

Konfiguracja reklamy jest niezwykle istotna, aby zagwarantować jej sukces.

Tworząc reklamę w Menedżerze reklam maż aż 6 celów do wyboru. Każdy z nich jest przeznaczony do uzyskania innego efektu. Upewnij się, że wybierasz odpowiedni cel dla swojej kampanii reklamowej. W zależności od tego, czy chcesz promować swój post czy sprzedawać produkt, konieczne jest wybranie odpowiedniego celu. Chcesz wyświetlić reklamę największej ilości osób, aby zwiększyć rozpoznawalność produktu lub wygenerować wejścia na swoją stronę? Wybierz kampanię na rozpoznawalność lub ruch. Chcesz dotrzeć do osób, które najchętniej kupują produkty z reklam? Wybierz kampanie na konwersję i ustaw ją na zakup.

Następnym istotnym krokiem jest wybór grupy docelowej. Jeśli nie znasz swojego idealnego klienta i jego cech, to możesz wybrać dobrać grupę docelową w bardziej ogólny sposób i sprawdzić po 2-3 tygodniach, kto lepiej reagował na Twoja reklamę. Czy były to kobiety, czy mężczyźni? W jakim wieku? Następna reklamę stwórz właśnie dla tej najbardziej zaangażowanej grupy i wybierz do 5 zainteresowań i zachowań, które Twoim zdaniem charakteryzują twoich klientów.

W kolejnym etapie masz do wyboru umiejscowienie swoich reklam. Możesz wybrać opcje wyświetlania Twoich reklam na Instagramie, Facebooku, w aplikacji Messenger oraz Whatsapp. Na samym końcu zostanie tylko wybór odpowiedniego zdjęcia, materiału wideo lub istniejącego już posta na Twoim fanpage. Dokonaj właściwej kreacji, zgodnej z celem reklamowym. Zwróć uwagę na umiejscowienie i to, jakie są sugerowane rozmiary i proporcje reklam. Istotne jest też odpowiednie “wezwanie do działania”, czyli przycisk CTA, który powinien kliknąć potencjalny klient.

Bardzo ważne jest wykonanie wszelkich testów na samym początku. Chodzi o wypróbowanie co działa lepiej i wykorzystanie tego wszystkiego w kampanii ze zwiększonym budżetem. Testuj grafiki, grupy docelowe, wiek i płeć oraz umiejscowienie swoich reklam. Jeżeli chcesz zobaczyć jak tworzyć reklamę w panelu menedżera reklam Facebooka zapraszam Ciebie na mój kanał YouTube, gdzie mam specjalny poradnik. Pokazuje w nim krok po kroku, jak zrobić samemu taką reklamę.

Dlaczego moja reklama nie działa?

Bardzo często słyszę to pytanie na konsultacjach z moimi klientami. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To, czy dana reklama odniesie sukces w postaci zwiększenia sprzedaży zależy od wielu czynników. Pamiętaj o tym, że ruch w postaci odwiedzin twojej strony WWW, aktywności posta, czy ilość wiadomości to tylko “paliwo” dla twojego produktu lub usługi. Przeanalizuj kampanię i odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • czy dany produkt lub usługa spełnia oczekiwania klientów?
  • czy to, co przygotowałeś w postaci oferty, jest konkurencyjne względem innych podobnych rozwiązań?
  • czy proces zakupowy przebiega sprawnie i bez problemów?
  • czy firma kurierska, z którą masz podpisana umowę jest rzeczywiście szybka i niezawodna?
  • czy kampania trafiła do właściwego odbiorcy i jest skonfigurowana prawidłowo?

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Jaki budżet muszę przeznaczyć na reklamę? Z pewnością wielokrotnie usłyszałeś odpowiedź „to zależy”, ale naprawdę tak jest. To, co jednak jest najbardziej istotne, to przeprowadzenie właściwych testów, na podstawie których sprawdzisz grupy docelowe, różne kreacje, a następnie wyciągniesz z nich wnioski. Stosując tę zasadę finalnie lepiej zoptymalizujesz budżet reklamowy i ostatecznie zaoszczędzisz.

Weźmy pod uwagę dwa scenariusze.

Scenariusz nr 1

Prowadzisz sklep internetowy o zasięgu ogólnopolskim. Aktualnie na Facebooku jest zarejestrowanych ok. 22 miliony kont. W początkowej fazie testów wybrałbym 10 najbardziej popularnych produktów. Do każdego z nich przygotowałbym grafiki oraz teksty (co najmniej 4 warianty tekstu). Kampanię podzieliłbym osobno na reklamy dla kobiet i mężczyzn.

Jak możesz łatwo policzyć będziemy mieli 20 zestawów reklam po 4 kreacje w każdym z nich. Przy zasięgu ogólnopolskim proponowałbym budżet 40 zł dziennie. Jak możesz zauważyć, sama faza testów kreacji reklamowych to kwota 800 zł dziennie.

Oczywiście to tylko przykład, ale możesz sobie wyobrazić, ile dziennie na reklamę wydają popularne sklepy.

Scenariusz nr 2

W tym przykładzie weźmiemy na warsztat mały, lokalny biznes usługowy. W zależności od wielkości miasta, kwoty te będą bardzo różne. Przygotowując reklamę w mniejszej miejscowości możesz spokojnie zacząć od 10 zł dziennie, przy czym trzeba pamiętać, aby przygotować kilka wersji reklamy graficznej i tekstowej. Nawet dzieląc kampanie na kobiety i mężczyzn masz o wiele mniej do zainwestowania w pierwszej fazie testów. Promując jedną usługę masz dwie kampanie z budżetem 10 zł dziennie. Czyli dziennie wydasz na testy 20 zł.

Wielkość grupy odbiorców ma tutaj kluczowe znaczenie. Możesz być osobiście zadowolony z przygotowanych tekstów i grafik, ale wynik w kampaniach reklamowych będzie po prostu zerowy. Z drugiej strony zupełnie przez przypadek możesz stworzyć wariant, który przyniesie Tobie wymarzone efekty w postaci sprzedaży oraz ilości pozyskanych klientów.

Dlatego jednym z moich pierwszych pytań podczas konsultacji jest to, ile pieniędzy chce Pani/Pan przeznaczyć na testy. Wiadomo, że w innej sytuacji są „młodzi” przedsiębiorcy, którzy mają ograniczony budżet na „start”. W takiej sytuacji liczy się każda złotówka. Trzeba jednak pamiętać, że procedura testu i „wybadania gruntu” jest niezwykle istotna. Dlatego przeprowadzenie testów na samym początku uważam za bardzo istotne dla odniesienia sukcesu w przyszłości.


Mariusz Andrzejewski

Nazywam się Mariusz Andrzejewski. Jestem pasjonatem marketingu. Od 2 lat prowadzę swój kanał na YouTube. Moją misją jest pomagać młodym firmom, osobom które dopiero co założyły swój biznes. To co robię traktuję jako swoją pasję i sposób na dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.

Pomagam przedsiębiorcom w budowaniu ich wizerunku w Internecie oraz w promowaniu ich produktów i usług wykorzystując skuteczne i nowoczesne narzędzia.

W mojej pracy stawiam na to, aby dobrze zrozumieć problemy firm, które nie mają ogromnych budżetów reklamowych,  dzięki czemu jestem w stanie dostarczać moim klientom rozwiązania, które wyróżniają się na tle konkurencji. Skontaktuj się ze mną jeśli potrzebujesz strategii marketingowej dla swojej firmy.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:

5 komentarzy

  1. Super artykuł! To prawda jeśli nie ma się budżetu na zatrudnienie specjalistów z różnych dziedzin, otwierając firmę to muszę być po trochu księgowym, prawnikiem, handlowcem, specjalistą ds. zarządzania oraz rekrutacji pracowników, a także znać się jeszcze na marketingu…Panie Mariuszu, błędów robiłam mnóstwo ..:-(

  2. Świetnie napisany artykuł! Bardzo czytelnie opisane i wyjaśnione wskazówki! Niezmiernie przydatne informacje dla mojej nowo powstałej firmy! Dziękuję:)

  3. Przystępnie napisany artykuł, czy jednak taka reklama (płatna) na social mediach może być naprawdę skuteczna, czy to tylko niepotrzebny wydatek ?

    Kilka razy próbowałem sił z opcją płatnej reklamy, która nie była skuteczna. Co robiłem źle ? Nie wiem.
    Dużo łatwiej trafić mi do odbiorcy poprzez zwykle zamieszczenie posta z informacją, czym sie zajmuje, co aktualnie robię.

  4. Bardzo fajny artykuł – uwagi Pana Mariusza pomogły mi w kontroli firmy która zajmuje się moimi reklamami i kontrolowaniu budżetu swoich kampanii

  5. Wyczerpujący artykuł, rzeczowy, czytelny i zrozumiały.
    Na pewno skorzystam z zawartych w nim porad.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Czy podoba Ci się ten artykuł?