Jak opisać meta description i title? Meta znaczniki a SEO

Odpowiednie uzupełnianie wszelkich meta opisów ma niezwykle istotne znaczenie w strategii SEO Twojej strony internetowej. Wielu z nas zależy bowiem na poprawie pozycji strony w wyszukiwaniach Google’a. Owszem, meta znaczniki same w sobie nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony, jednak stanowią bardzo ważny element mechanizmu, na którym opierają się roboty wyszukiwarek. Te zwracają bowiem przefiltrowane wyniki będące odpowiedzią na pytania użytkowników. Warto zatem, aby Twoje meta znaczniki były skonstruowane w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadały na zapytania użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google.

Warto pamiętać, że zakres działania, jak również poziom inteligencji maszyn analizujących strony WWW na przestrzeni ostatnich lat bardzo mocno się zmienił. Dlatego tak istotne jest tworzenie treści dedykowanych użytkownikom, a nie jedynie maszynom indeksującym. Odnosi się to zarówno do samego wpisu, tytułu, jak i jego meta tagów. Dzięki takim działaniom możesz uzyskać wyniki lepiej odpowiadające na zapytania wyszukujących, budując tym samym pozytywne relacje oraz kontakt z użytkownikiem. Istotne jest bowiem, aby czytelnicy docenili Twoje wartościowe treści, a pierwszy krok zaczyna się już na etapie natrafienia na nasze treści w Google. W tym artykule dowiesz się, jak opisać meta description i meta title.

Co to jest znacznik title?

Znacznik title jest jednym z najważniejszych elementów strony pod kątem trafności wyszukiwania. Znacznik ten umiejscowiony jest w sekcji <head> kodu strony. Stanowi element metainformacji o tym, co znajduje się na stronie. Ma to istotny wpływ zarówno na trafność podczas wyszukiwania, jak i sam ranking strony. Przykładowy znacznik title w kodzie strony wygląda następująco:

<title>Link building – co to jest i jak go robić? Zapis LIVE ⋆ Blog.LH.pl</title>

W wynikach wyszukiwania tytuł prezentuje się następująco:

Znacnik title w wynikach wyszukiwania

Po przejściu w link zobaczysz go w następujących miejscach:

Znacnik title widoczny po otworzeniu strony w przeglądarce

Należy pamiętać, że taki znacznik tytułowy musi odnosić się do treści, jakie zostały zamieszczone w artykule. W przypadku wpisów na blogu najczęściej jest powiązany bezpośrednio z tytułem artykułu, ale nie zawsze musi tak być – możesz ustawić inny title, który lepiej odpowiada dobrym praktykom SEO.

Dobre praktyki SEO w tworzeniu znacznika title

W tym miejscu warto wskazać kilka podstawowych i dobrych praktyk związanych z tworzeniem title. Warto zatem pamiętać o:

1. Umieść swoje słowa kluczowe na początku znacznika title

Takie działanie pozwala na maksymalizację korzyści w wynikach wyszukiwania. Jest to jeden z powszechnie znanych elementów dobrych praktyk SEO. Warto w tytule zamieścić najważniejsze hasła, które zostały wybrane podczas wcześniejszej analizy słów kluczowych. Co więcej, im bliżej początku tytułu je umieścisz, tym lepiej.

Częstą praktyką jest także umieszczanie nazwy swojej firmy lub strony w tytule. Pamiętaj jednak, aby dodawać ją na samym końcu. Pojawia się w tym miejscu pewnego rodzaju dysonans między dobrymi praktykami SEO (unikatowa treść w tytule, odpowiadająca indywidualnej podstronie) a brandingiem marki (rozpoznawalność naszej witryny w wynikach wyszukiwania).

2. Pamiętaj, aby title zajmował od 50 do 70 znaków

Bardzo długie tytuły, które zawierają powyżej 70 znaków przeważnie traktowane są przez wyszukiwarki jako mniej ważne. Dodatkowo bardzo długi tytuł może zostać skrócony. Niestety, nie ma jednej i niezmiennej reguły, która określałaby ile znaków zostanie wyświetlonych w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki wykorzystują określoną liczbę pikseli. Wiadomo bowiem, że znaki charakteryzują się różną szerokością.

3. Wykorzystaj dłuższe frazy, jeśli staną się bardziej trafne

Podczas tworzenia znacznika title warto wykorzystać maksymalną ilość trafnych haseł, w taki sposób aby miały charakter opisowy oraz dokładny. Wpisanie tytułu np. SkiSport | Specjalistyczny sprzęt i akcesoria narciarskie będzie bardziej efektywny niż SkiSport | Sprzęt narciarski. Dopisanie dodatkowych słów do frazy spowoduje zwiększenie ruchu oraz wartości Twoje strony www.

Warto tutaj podkreślić, że jeśli zostały stworzone dwie osobne strony wynikowe dla hasła „sprzęt narciarski” oraz dla „akcesoria narciarskie” to nie zaleca się wykorzystania tytułu, który będzie zawierał obie te frazy. Takie działanie spowoduje zjawisko tzw. kanibalizacji własnych wyników wyszukiwania (jedna podstrona będzie “podjadać” potencjalną pozycję na dane hasło drugiej podstronie). Niestety zmusi to przeglądarki internetowe do tego, aby same decydowały, która ze stron jest bardziej odpowiednia dla szukanej frazy.

4. Wykorzystanie znaku podziału

Jeśli w znaczniku title chcesz zamieścić zarówno wartościowy tytuł, jak i nazwę marki, warto oddzielić je od siebie, wykorzystując tzw. znak podziału (np. | ). Takie znaki nie przynoszą bezpośrednich korzyści w optymalizacji Twojej strony, ale znacząco wpływają na czytelność znacznika i zwiększone zainteresowanie czytelników.

5. Wczuj się w użytkowników

Podczas tworzenia znacznika title pamiętaj, aby kreować go w taki sposób, który będzie odzwierciedlał faktyczne zapytania użytkowników, które pozwoliły im na dotarcie do Twojej strony www. Jeśli podstawowym celem użytkownika jest pozyskanie odpowiednich informacji na dany temat, to twórz title właśnie w sposób opisowy. Przykład:

<title>Atrybut ALT i TITLE obrazków a SEO. Czym są i jak je dodać? ⋆ Blog.LH.pl</title>

Wartość znacznika, dokładnie wskazuje, że po przejściu na stronę użytkownik znajdzie informację dotyczące tego czym jest atrybut alt i title oraz jak je dodać.

6. Pamiętaj o konsekwencji

Podczas publikacji pamiętaj, aby stale kierować się jednym sprawdzonym schematem działania oraz tworzenia treści znacznika title, jak i innych metatagów. Z biegiem czasu zauważysz, że Twoja strona www stała się przyjazna dla wyszukiwarek i użytkowników.

7. Zwiększenie ilości kliknięć oraz poprawa współczynnika konwersji

Meta znacznik title bardzo mocno przypomina tytuł, który zostaje podany w różnych płatnych reklamach. Różni się niestety tym, że trudniej jest zweryfikować jego skuteczność. Jeśli Twoja oferta i strona www skierowana jest na stabilny rynek to możesz wykonać pewien test/eksperyment i wspomóc się płatnymi reklamami, aby sprawdzić, jakiego typu tytuły i na jakie frazy “najlepiej się klikają”.

Na początek dodaj swoją stronę do narzędzia analitycznego np. Google Search Console. Po obserwacji wyników wykup płatne reklamy w wyszukiwarkach, co pozwoli Ci na lepsze zweryfikowanie liczby kliknięć, jak również współczynnika konwersji, dla każdego z Twoich tytułów. Reklamy nie muszą być wykupione na bardzo długo. Wystarczy przeprowadzenie testu przez 1-2 tygodnie.

Po tym czasie przeanalizuj wyniki wyszukiwania. W ten sposób wyłowisz z różnych promowanych tytułów te, które charakteryzują się największą efektywnością. Wybierz najlepiej klikalne frazy i wykorzystuj je w późniejszych publikacjach. Po dłuższym czasie zauważysz, jak dużo pozytywnych efektów przyniosły te zmiany.

Co to jest znacznik meta description?

Znacznik meta description to nic innego, jak element kodu strony, który ma na celu opisanie jej właściwości, jak również zawartości. Znajduje się w sekcji <head> kodu strony i wygląda następująco:

<meta name=”description” content=”Co to jest link building i jak wpływa na pozycjonowanie? Porozmawialiśmy na ten temat na żywo z naszym gościem w ramach cyklu SEO.”>

Opis ten nie jest widoczny bezpośrednio na stronie, można go znaleźć tylko w źródle witryny. Jest jednak widoczny w wynikach wyszukiwania:

Meta description w wynikach wyszukiwania

Należy podkreślić, że meta description pełni przede wszystkim trzy podstawowe funkcje:

  • ma na celu dokładne i wyczerpujące opisanie zamieszczonej treści,
  • stanowi skróconą reklamę tekstową, która pozwala na nakierowanie na Twoją stronę w wynikach wyszukiwania,
  • zawiera najważniejsze słowa kluczowe, które przybliżają użytkownikom konkretną tematykę treści zamieszczonej na stronie.

Niestety nie jest łatwo napisać doskonały opis meta description. Warto więc znać i zapamiętać podstawowe dobre praktyki tworzenia tego meta znacznika:

1. Zawsze należy pisać prawdę

Treści, jakie zamieszczasz na swojej stronie internetowej zawsze powinny być zgodne z prawdą. Jeśli niektóre treści nie są tak dobre jakbyście chcieli, to warto ją zmodyfikować. Nigdy nie wolno oszukiwać użytkowników, ponieważ negatywnie odbije się to na Twojej stronie i opiniach.

2. Pamiętaj o dobrej reklamie

Podczas tworzenia meta description pisz w jak najbardziej efektywny sposób. Należy wszystko opisać tak dokładnie, jak to tylko możliwe. Pamiętaj, że meta description może stanowić doskonałą reklamę Twojej strony.

3. Pilnuj ilości wykorzystanych znaków

Przyjmuje się, że opis meta description nie powinien przekraczać 155 znaków. Zwracając uwagę na ten wskaźnik, będziesz mieć pewność, że opis w całości lub prawie w całości zmieści się podczas wyświetlenia wyników wyszukiwania, a co za tym idzie zachęci użytkowników internetu do odwiedzenia Twojej strony.

4. Wczuj się w użytkowników

Istotny jest fakt, że osoby które klikają w naturalne wyniki mają inne zamiary, niż osoby klikające w płatne reklamy, którymi kieruje np. chęć zakupu konkretnego produktu. Nigdy nie wolno zakładać, że tekst z płatnej reklamy sprawdzi się w meta description – ani na odwrót.

5. Pamiętaj o słowach kluczowych

Ważne jest, aby podczas tworzenia meta description umiejętnie wpleść słowa kluczowe. Jeśli użytkownicy wpiszą w Google frazy, które zawarliśmy w opisie meta description, to w wynikach wyszukiwania frazy te zostaną pogrubione w naszym opisie. Takie wyniki wyszukiwania znacznie bardziej zwracają uwagę i zwiększają liczbę kliknięć w link.

6. Unikaj uniwersalnych meta opisów

Podczas tworzenia meta description warto użyć swoich umiejętności i próbować tworzyć je samodzielnie, a nie przy wykorzystaniu uniwersalnych szablonów. Wyjątkiem od reguły może być natomiast sytuacja, w której konkurujesz z ogromną ilością artykułów, jak również wpisów blogowych wykorzystując długi ogon ruchu sieciowego – wtedy warto pozwolić wyszukiwarkom internetowym na wyłonienie trafnego tekstu. Uzasadnienie takiego działania jest bardzo proste: podczas gdy wyszukiwarki internetowe generują strony www, wyświetlają określone frazy kluczowe, które konkretny użytkownik wyszukiwał. Jeśli w tym momencie z góry narzucisz określony meta opis, to może się okazać że nie będzie odpowiedni dla szukanej frazy, przez co strona nie zostanie wyświetlona w wynikach. Pamiętaj, że ta zasada odnosi się przede wszystkim do konkurowania z naprawdę dużymi stronami o wysokiej pozycji.

Jak dodać meta znaczniki w HTML i WordPressie?

Dodając meta znaczniki pamiętaj, że tytuł strony / artykuły to niekoniecznie to samo co title, tak samo meta description. Dodatnie takich znaczników nie jest bardzo skomplikowane, a potrafi przynieść naprawdę pozytywne efekty. Jak zatem je dodać?

Strona statyczna w HTML

Standardowa strona, która została napisana w kodzie HTML, rozpoczyna się od sekcji <head>. To właśnie w tym miejscu należy uzupełnić meta znaczniki.

<title>Link building – co to jest i jak go robić? Zapis LIVE ⋆ Blog.LH.pl</title>

<meta name=”description” content=”Co to jest link building i jak wpływa na pozycjonowanie? Porozmawialiśmy na ten temat na żywo z naszym gościem w ramach cyklu SEO.”>

Strona stworzona w WordPressie

Dodanie meta znaczników w WordPressie nie jest bardzo skomplikowane. Jeśli korzystasz z takich wtyczek, jak All in One SEO ub Yoast SEO procedura jest bardzo prosta.

Wtyczka All in One SEO

Zaloguj się do swojego kokpitu WordPressa, a następnie przejść do edycji wybranego wpisu lub strony.

Na ekranie edycji przewiń zawartość na sam dół. Pod edytorem treści znajdziesz dodatkową sekcję All in One SEO, w której możesz uzupełnić Tytuł oraz Opis. To właśnie Title oraz Meta Description. Uzupełnij te informacje, a następnie zapisz zmiany na stronie lub we wpisie.

Wtyczka Yoast SEO

Tak samo, jak w przypadku poprzedniej wtyczki najpierw należy zalogować się do kokpitu WordPressa. Następnie należy przejść do edycji wybranego wpisu lub wybranej strony.

Po wejściu do ekranu edycji należy zjechać na sam dół strony, gdzie pojawi się okienko z ustawień wtyczki Yoast SEO. Tutaj można modyfikować kwestie związane ze znacznikami Meta Description i Title. Wtyczka daje duże podpowiedzi, jak opisać tytuł i opis.

Jak opisać meta descriptio i title w WordPressie - wtyczka Yoast SEO

Więcej na temat meta znaczników WordPress znajdziesz w dziale supportu WordPress.org.

Podsumowanie

Powyższy wpis to tak naprawdę skrócona charakterystyka dwóch meta znaczników. Warto choć w podstawowym zakresie wiedzieć, jak opisać meta description i title. Podejmując się prowadzenia strony internetowej, pamiętaj że jej optymalizacja jest kluczem do pojawienia się w organicznych wynikach wyszukiwania. Prawidłowe przygotowanie znaczników to szansa na zwiększenie zainteresowania Twoją stroną WWW w wynikach wyszukiwania.

Warto podkreślić, że elementy które mają dość dużą rolę w trakcie oceny stron z czasem ulegają zmianie i nie można mieć pewności, że kiedyś z których z tagów nie straci na wartości. Dodatkowo odpowiednia optymalizacja wskazanych elementów oprócz kwestii technicznych stanowi naturalną i bardzo skuteczną reklamę w trakcie prezentowania wyników wyszukiwania – a to przyciąga nowych użytkowników. Teraz już wiesz, jak opisać meta description i title oraz jakie są z tego korzyści. Jeśli korzystasz także z mediów społecznościowych to warto zastanowić się nad wdrożeniem Open Graph. Dzięki temu udostępniane przez Ciebie linki w social media będą atrakcyjniejsze dla użytkowników.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i zwierząt.