10 dobrych praktyk SEO w WordPressie

W tym artykule przedstawię Ci kilka dobrych praktyk SEO, które powinieneś zastosować w WordPressie. Niektóre z nich powinieneś stosować już na etapie tworzenia strony lub samym początku jej publikacji.

seo wordpress yoast optymalizacja content

Kiedy zaczynasz prowadzić swoją stronę na WordPressie zapewne w pierwszej kolejności Twoja uwaga jest skupiona na designie oraz treści. Nie ma w tym nic złego! Strona musi być użyteczna, atrakcyjna wizualnie i zawierać wartościowe treści. Szkoda by było, gdyby Twoja praca poszła na marne, a strona została zepchnięta w niebyt wyszukiwarki Google z powodu zaniedbania SEO (Search Engine Optimalization).

Dziś zaprezentuję Ci kilka podstawowych rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę. 

Myślisz wyszukiwarka, mówisz Google

Google posiada 97% polskiego rynku wyszukiwarek. To on ustala reguły gry, a zatem decyduje wg jakich kryteriów będzie wyświetlał wyniki wyszukiwania. Aktualnie istnieje ~200 czynników rankingujących strony. Nie wszystkie są jawne ale do wielu z nich możesz i powinieneś się stosować. Szczególnie, że nie wymagają skomplikowanej wiedzy i nie niosą ze sobą kosztów. Im częściej Twoja strona będzie się wyświetlała w pierwszych wynikach wyszukiwania, tym masz większe szanse na podniesienie współczynnika konwersji.

Dwie twarze SEO

Temat optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki należy rozpatrzyć na dwóch płaszczyznach:

  1. SEO techniczne, do którego zaliczymy prędkość wczytywania się strony, dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, czy zabezpieczenie certyfikatem SSL.
  2. SEO słów kluczowych, które odnosi się do przygotowania i zoptymalizowania treści strony www pod kątem zapytań, jakie użytkownicy kierują do Googla. Chodzi tutaj o dobór słów kluczowych, odpowiedni copywriting, czy ustawienie meta tytułów i opisów.

Techniczne aspekty SEO

1. Prędkość ładowania strony

Google, podobnie do internautów, lubi szybko otwierające się strony www. Możesz wykonać wiele kroków optymalizacyjnych, aby skrócić czas ładowania. Koniecznie:

  1. optymalizuj zdjęcia – https://pl.wordpress.org/plugins/wp-smushit/
  2. dbaj o porządek w bazie danych – https://pl.wordpress.org/plugins/rvg-optimize-database/
  3. użyj funkcji lazy load – https://pl.wordpress.org/plugins/bj-lazy-load/
  4. zmniejsz objętość (minifikacja) kodu HTML i CSS – https://pl.wordpress.org/plugins/autoptimize/
  5. używaj pluginu cache – https://pl.wordpress.org/plugins/wp-super-cache/

Prędkość wczytywania swojej strony możesz sprawdzić jednym z narzędzi:

Google Page Speed

Pingdom Tools

Varvy

Narzędzia te podpowiedzą Ci również, co możesz jeszcze zoptymalizować na swojej stronie.

2. Bezpieczeństwo

Google bada również, czy odwiedzana strona jest bezpieczna. Strony, które zaliczyły włamanie ostrzegają użytkownika przed wejściem, a algorytm spycha je na niższe wyniki wyszukiwania. Pamiętaj zatem o regularnych aktualizacjach, wykorzystuj sprawdzone przez społeczność motywy i wtyczki. 

seo wordpress bezpieczeństwo certyfikat ssl https

 

Zabezpiecz stronę certyfikatem SSL!

Od niedawna posiadanie wdrożonego certyfikatu SSL stało się jednym z czynników rankingujących. Strony, które wyświetlają się po https:// mogą liczyć na wyższe pozycje nich niż konkurencja. Konkurencja oczywiście musi walczyć o te same słowa kluczowe i nie mieć wdrożonego certyfikatu.

Dodatkowo w styczniu 2017, wraz z nową wersją przeglądarki Chrome (wersja 56) część stron bez SSLa została oznaczona jako niezabezpieczona. Może to powodować zwiększony współczynnik odrzuceń (bounce rate), który negatywnie działa na pozycję strony.

certyfikat ssl https bezpieczeństwo wordpress seo
darmowy certyfikat ssl lh.pl bezpieczeństwo https

3. Strona przyjazna urządzeniom mobilnym

Kiedy tworzysz albo już prowadzisz stronę na WordPressie musi Ci przyświecać jedna myśl – mobile first!

Rok 2016 był pierwszym w historii, kiedy liczba zapytań z urządzeń mobilnych była większa od desktopowych. Oznacza to, że Twoi czytelnicy albo już odwiedzają witrynę z urządzeń mobilnych, albo niebawem zaczną.

Twój WordPress musi być na to gotowy. Strona musi być wykonana w pełnym RWD (Responsive Web Design), elementy dotykowe muszą mieć odpowiednią wielkość, grafiki muszą być skalowalne w zależności od przekątnej urządzenia.

Dzięki narzędziu Mobile Friendly dowiesz się, czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. Otrzymasz również ewentualne wytyczne, co należałoby w niej poprawić.

wordpress seo optymalizacja

Jeśli prowadzisz bloga koniecznie zainteresuj się najnowszą technologią rozwijaną przez Googla. Accelerated Mobile Pages (AMP) pozwala na natychmiastowe wyświetlenie zawartości strony na urządzeniach mobilnych. Dzieje się tak, gdyż strona jest pozbawiona zbędnego ostylowania (CSS) oraz przechowywana jest w cache Googla.

Sprawdź, jak zaimplementować AMP w swoim WordPressie.

SEO słów kluczowych

4. Sprawdź słowa kluczowe dla Twojej strony/branży

Dzięki Planerowi Słów Kluczowych. Później twórz wokół nich content: wpisy na blogu, materiały video, infografiki. Pomyśl, na jakie pytania do wyszukiwarki mogą odpowiadać Twoje treści. Szczególnie, że backlinki (linki z innych stron prowadzące do Twoje) zaczęły tracić na znaczeniu ustępując pierwszeństwa merytoryce.

Używaj przyjaznych dla SEO linków. Jedną z pierwszych rzeczy po instalacji WordPressa, którą powinieneś wykonać jest zmiana sposobu wyświetlania linków. Znajdziesz to ustawienie w Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki

seo wordpress ustawienia linków bezpośrednich

5. Zainstaluj Yoast SEO

Wtyczka pozwoli Ci w prosty sposób skonfigurować i zarządzać meta opisami i tytułami stron oraz wpisów. Dodatkowo analizuje twoje teksty podsuwając wskazówki ich optymalizacji pod kątem SEO. Dowiedz się, jak skonfigurować Yoast dla WordPressa.

analiza seo yoast wordpress słowa kluczowe optymalizacja

6. Zamieszczaj linki

W swoich tekstach umieszczaj linki prowadzące do zewnętrznych serwisów o dobrej reputacji. Prowadzisz bloga o finansach? Powołaj się na raport Ministerstwa Finansów, itd. Dla Googla jest to znak, że poważnie podchodzisz do tworzenia contentu. Pamiętaj jedynie, aby ustawić otwieranie linków w nowych kartach.

seo wordpress linki wychodzące

7. Pokaż, co jest dla Ciebie ważne. Dla Googla też będzie.

Podczas formatowania tekstu zaplanuj dokładnie, jak będzie wyglądał. Wykorzystuj nagłówki od H1 do H6. Nagłówek H1 to tytuł wpisu. Jest najważniejszy z Twojego i Googla punktu widzenia. To w nim musi być zawarte słowo kluczowe oraz odpowiedź na intencje użytkownika, jakie skierował do wyszukiwarki. Nagłówki H2-H6 wykorzystuj do jasnego podziału tekstu na tematy, które opisujesz.

Roboty Googla rozpoznają tekst oznaczony H1-H6 i nadają mu większy priorytet niż zwykłemu testowi. Dodatkowo warto używać pogrubień i pochyleń na ważniejsze frazy lub słowa. To również znak, że ten fragment ma szczególne znaczenie.

Zobacz, jak powinien wyglądać dobrze przygotowany tekst z nagłówkami i wyróżnieniami: https://www.lh.pl/pomoc/cykl-zycia-domeny-pl/

8. Unikaj zduplikowanej treści

Google bardzo nie lubi treści “kopiuj-wklej”. Tak bardzo, że nakłada kary na właścicieli serwisów, które kopiują cudzy content. Takie strony są spychane na dalsze pozycje w wyszukiwarce. Dbaj zawsze o to, aby Twoje treści były unikatowe. Twórz przydatne materiały, które nawet po miesiącach lub latach nadal będą niosły ze sobą wartość dla czytelnika. To tzw. evergreen content.

Jeżeli blogujesz gdzieś gościnnie na podobne tematy zawsze podchodź do opisywanego zagadnienia na nowo. Jeśli w Twojej branży pewne tematy powracają cyklicznie możesz:

  1. albo odświeżyć starszy wpis poprzez dopisanie kolejnych akapitów z aktualizacją tematu (polecam)
  2. albo stworzyć nowy wpis na dany temat, a stary zgłosić googlowi żeby go nie indeksował

9. Zatrzymaj czytelnika na dłużej

W Google Analytics jedną z danych statystycznych jest współczynnik odrzuceń (bouce rate). Jeżeli jest on na niskim poziomie (mniej niż 50%) to znaczy, że treść Twojej strony jest wartościowa dla odwiedzającego. Daje to również znak dla Google, że warto wyświetlić Twój link wyżej w wynikach wyszukiwania.

Walka o obniżenie współczynnika odrzuceń nie należy do najszybszych i najprostszych. Może wymagać redesignu strony www, czy przebudowania płatnych kampanii reklamowych. Na poziomie contentu staraj się tworzyć treści angażujące i długie. To właśnie one są w stanie zatrzymać czytelnika na dłużej, a nawet skłonić go do przeczytania kolejnego artykułu. Postaw sobie za cel tworzenia treści na min. 3000 słów.

10. Możesz zrobić jeszcze więcej

  1. Dodaj mapę strony do Google Search Console. Nieco wcześniej opisywałem konfigurację wtyczki Yoast SEO. Tworzy ona również automatycznie przyjazną dla Googla mapę strony. Jak widzisz ten zabieg wymaga od Ciebie niewiele pracy. Potrafi natomiast przynieść wymierne korzyści.
  2. Sprawdź, czy nie masz na stronie martwych linków. Strony, które zwracają błąd 404 spychają Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Użyj wtyczki Broken Link Checker żeby sprawdzić aktualny stan linków i monitorować je stale. Jeśli znajdziesz takie linki zadbaj o ich usunięcie lub przekierowanie 301.
  3. Ułatw dzielenie się treścią w mediach społecznościowych. Znany z psychologii społeczny dowód słuszności będzie miał w najbliższym czasie ogromne znaczenie dla Googla. Jeśli wiele osób chce dzielić się z innymi Twoją treścią, jest to jawny znak, że ma ona ogromną wartość. Zatem czemu by nie pokazać jej większej liczbie osób? Google wyświetli ją wyżej w wynikach wyszukiwania!

Walcz o swoją pozycję w Google!

W każdej sekundzie Google przetwarza niezliczone ilości danych z całego świata. W każdej minucie w sieci pojawiają się tysiące nowych stron internetowych. W całym tym gąszczu jesteś Ty i Twoja witryna. Działaj tak, aby zostać odnalezionym. Niech Twoja treść będzie widoczna zarówno dla robotów Googla, jak i dla internatów.

Zagadnienia SEO są bardzo skomplikowane i wielowymiarowe. Powyższe porady pomogą Ci jednak zwiększyć znacznie swoje szanse na tle konkurencji. Są dość proste do wdrożenia i bezpłatne. Zanim pójdziesz do agencji SEO lub zainwestujesz w płatne kampanie, zrób co w Twojej mocy, aby zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania.

Darmowy kurs WordPress
Poradnik WordPress
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
dzialpomocy

7 komentarzy

  1. Świetny artykuł i bardzo duża dawka wiedzy oraz narzędzi. Samemu szukałbym tego chyba z tydzień

  2. Dzięki 🙂 Tematu oczywiście nie wyczerpałem, a liznąłem ledwie. Spodziewaj się kolejny wpisów z podobnych zagadnień.

  3. Mam pytanie czy dobrze rozumiem: czyli do wartościowych stron traktujących o “mojej” tematyce należy zostawiać linki ‘dofollow’? Bo ja do tej pory wstawiałem ‘nofollow’??

  4. Najlepiej użyć atrytuty follow – jeśli to wartościowe blogi z zachodu. Natomiast nofollow – jeśli to konkuencja na twoim rynku, chyba, żę follow w zamian za :). Atrybuty noopener i noreferer – zawsze w tych dwóch przypadkach.

  5. Bardzo pomocny artykuł, zwłaszcza dla osób nowych w tym temacie. Dziękuję! 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.

Raport rynku WordPress