Co to jest SEO

SEO to pojęcie, pod którym kryje się optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pojęcie to jest skrótem od angielskich słów Search Engine Optimization. Głównym celem jest zwiększenie widoczności domeny w wynikach wyszukiwania, tak aby dotarło do niej jak największe grono odbiorców. Zwiększona ilość odwiedzin powoduje, że strona staje się coraz bardziej popularna wśród nowych użytkowników, a co za tym idzie mogą oni w przyszłości stać się klientami i przynosić realne zyski np. kupując produkty, czy też usługi na stronie. Bez wątpienia stanowi jeden z podstawowych elementów marketingu internetowego. 

Najważniejsze informacje:
  1. SEO to pojęcie, pod którym kryje się optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pojęcie to jest skrótem od angielskich słów Search Engine Optimization.
  2. Optymalizacja SEO obejmuje techniczne SEO, na stronie oraz poza nią.
  3. Działania SEO są wartościowe, natomiast jest to praca długofalowa mierzona w tygodniach, a nie dniach.

SEO a SEM

Poruszając tematykę SEO, pokrewnym pojęciem oraz frazą, która często się pojawia jest SEM (Search Engine Marketing). SEM obejmuje szeroki zakres działań marketingowych, w których skład wchodzi zarówno SEO, jak również płatne reklamy (PCC). Wiele osób pojęcie SEM rozumie jedynie jako działania, które mają na celu wykupienie płatnej reklamy, nic bardziej mylnego. Podjęcie to jest znacznie szersze, obejmuje zarówno wszelkie praktyki związane z Search Engine Optimization, jak również płatne reklamy. Warto znać rozróżnienie tych pojęć.

Działania w zakresie SEO

Jak już wiesz, Search Engine Optimization stanowi bardzo ważny element działań marketingowych. W zależności od tego, z jaką stroną mamy do czynienia takie trzeba przyjąć działania w zakresie SEO. Nie ma jednego i uniwersalnego schematu, który sprawdzi się dla każdej strony internetowej. Można natomiast wyróżnić trzy płaszczyzny, w których dochodzi do optymalizacji. 

  • Technical SEO (techniczne SEO) – pod tym pojęciem kryją się wszelkie techniczne aspekty związanie z architekturą strony internetowej, pomagają robotom indeksującym poznać mapę strony i zaindeksować jej treść. Najprościej mówiąc dotyczy optymalizacji, jaka ma miejsce poza treścią na stronie internetowej. Obejmuje m.in. przygotowanie pliku robots.txt i umieszczenie go na stronie, jak również wdrożenie mapy strony. Działania w tym zakresie obejmują również wdrożenie certyfikatu SSL.
  • SEO na stronie – działania te odnoszą się przede wszystkim do odpowiedniego dobierania słów kluczowych, jak również tagów HTML, tak aby zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej. Polega przede wszystkim na modyfikowaniu odpowiednich elementów strony, jak nagłówki, tytuły, meta tagi, strukturę linkowania, czy też wewnętrzne linki i grafiki. 
  • SEO poza stroną – w ten zakres działań zalicza się m.in. wszelką aktywność w social mediach, budowanie linków, czy też publikacje na innych portalach, które będą linkować do Twojej strony internetowej. Linkowanie do Twojej strony z portali, które są wartościowe jest pewnego rodzaju rekomendacją na podstawie której algorytm wyszukiwarki uznaje ją za bardziej wiarygodną. 

Jak działa SEO?

Jedne z najpopularniejszych przeglądarek takie jak Google, czy też Bing korzystają z robotów indeksujących, które mają na celu regularne skanowanie każdej strony internetowej, jaka została opublikowana w Internecie. Roboty rozpoczynają od skanowania strony, następnie podążają za linkami, które się na niej znajdują. Linki mogą być umieszczone zarówno do podstron w obrębie strony głównej, jak również do zewnętrznych artykułów.

Jeśli wpisujesz w wyszukiwarkę internetową konkretne słowo lub dłuższą frazę to wyszukiwarka na podstawie swoich własnych algorytmów zwraca Ci wyniki, które według niej najbardziej odpowiadają Twojemu wyszukiwaniu. Wyniki organiczne obejmują zarówno wpisy blogowe, artykuły, opisy znajdujące się na stronie, czy też opisy zdjęć. 

Współcześnie istnieje bardzo dużo czynników, które wpływają na algorytmy wyszukiwarek, bardzo często też się zmieniają oraz zostają zmodyfikowane. A to wszystko jest wynikiem zmiany w zachowaniu użytkowników internetu oraz uczenia maszynowego. 

Kilka faktów o Search Engine Optimization

Google lubi wartościowe treści – publikowanie wartościowych treści ma bardzo duże znaczenia, pokazując wartość strony www przekonasz Google do siebie. 

Długoterminowość – jest procem długoterminowym, efekty widoczne są w tygodniach, a nie dniach. 

Istotna jest znajomość grupy docelowej, dla której będą tworzone materiały oraz oferta. Im lepiej to zrozumiesz, tym lepszą strategię będziesz w stanie opracować. 

To tylko część pracy. Żadna optymalizacja nie pomoże, jeśli zaniedbujesz pracę nad stroną— produktem lub usługą.

Nie da się zakończyć prac nad SEO. Jest to regularna praca, algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, a konkurencja nigdy nie śpi, dlatego warto na bieżąco aktualizować swoją stronę.

Podsumowanie

Warto podkreślić, że na rynkach zagranicznych SEO ma na celu optymalizację stron www, zarówno pod kątem samych wyszukiwarek internetowych, jak również pozycjonowania tej strony w wynikach wyszukiwania. W Polsce termin ten bardzo często używany jest jako sam proces pozycjonowania. Działania w zakresie SEO obejmują techniczne SEO, działania na stronie oraz poza nią. 

1. Czy SEO pomaga w widoczności strony w wynikach wyszukiwania?
Tak, głównym celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, tak aby dotarło do niej jak największe grono odbiorców. Zwiększona ilość odwiedzin powoduje, że strona staje się coraz bardziej popularna wśród nowych użytkowników.

2. Jakie działania obejmuje SEO?
SEO odbywa się na trzech płaszczyznach: obejmuje techniczne SEO, na stronie oraz poza nią.

3. Czy SEO jest bezpłatne?
To zależy, samodzielnie dbanie o stronę internetową oraz stosowanie dobrych praktyk SEO możesz wykonać samodzielnie. Jeśli jednak chcesz skorzystać z pomocy agencji SEO, która ma doświadczenie w takich działaniach to usługi przez nich świadczone są płatne.
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i zwierząt.