Co to jest user experience (UX)?

Co to jest UX?

W ostatnim czasie bardzo dużo firm oraz działalności przenosi się do sieci. W niektórych branżach konkurencja jest tak duża, że czasami korzystna oferta cenowa nie wystarczy, aby zachęcić do siebie użytkowników. Przeglądając różne strony, portale, czy też sklepy w ciągu kilku chwil jesteś w stanie określić, czy witryna/aplikacja odpowiada Twoim oczekiwaniom. Jeśli napotkasz pewne problemy podczas korzystania z usługi lub aplikacja po prostu nie odpowiada Twoim oczekiwaniom jest bardzo duża szansa, że przestaniesz z niej korzystać.

Z tego względu bardzo dużą uwagę zwraca się na to, jak użytkownicy przeglądają strony internetowe i co dla nich ma największe znaczenie. Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się tematyką tworzenia stron internetowych, spotkałeś się zapewne z pojęciem UX. W tym artykule wyjaśnię Ci, co to jest UX i jakie ma znaczenie w codziennym przeglądaniu stron internetowych.

Co oznacza skrót UX?

Skrót UX pochodzi od nazwy User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Jego podstawowym celem jest projektowanie produktów, czy też usług które będą przyjazne dla użytkownika. W przypadku stron internetowych sercem tej idei jest stworzenie strony WWW w taki sposób, aby była user friendly, czyli przyjazna, estetyczna i intuicyjna dla osób ją odwiedzających. Nie można pozwolić sobie na pojawienie się jakichkolwiek błędów na stronie czy też ukrytych przycisków.

Użytkownik po wejściu na stronę internetową ma się czuć na niej swobodnie. Nawigacja powinna zostać poprowadzona w taki sposób, aby z przyjemnością i bez większych kłopotów użytkownik potrafił zakupić produkt czy też odnaleźć najważniejsze dla niego informacje. UX odnosi się zarówno do produktów fizycznych i usług, jak również aplikacji oraz stron internetowych.

W trakcie prac nad projektem należy wziąć pod uwagę wszelkie najważniejsze aspekty, jakie są ważne dla użytkowników stron internetowych. Bardzo dobry UX pozwala na stworzenie użytecznych i przyjaznych witryn, które są dla użytkownika intuicyjne i pozwalają wykonać wszystkie działania w naturalny sposób. Nie można zatem zignorować nawet najmniejszego aspektu. Ze względu na fakt, że coraz więcej osób korzysta z aplikacji internetowych, podczas tworzenia strony należy pamiętać, aby była przystosowana dla urządzeń mobilnych.

UX designer, czyli na co zwrócić uwagę podczas projektu

Głównym zadaniem UX designera jest opracowanie projektu, który będzie odpowiadał oczekiwaniom użytkowników. Zadanie to jest nie lada wyzwaniem. Potrzebny jest bowiem projekt, który jest zarówno prosty w użytkowaniu, jak i nowoczesny oraz przyjazny.

Przykładem doskonałej pracy UX designera jest oprogramowanie firmy Apple. Jeśli kiedykolwiek korzystałeś ze sprzętu tego producenta zwróciłeś pewnie uwagę, że każdy szczegół jest bardzo dobrze opracowany. Wszystko jest proste, intuicyjne i przyjazne dla korzystających.

Podczas prac UX designer musi zwrócić uwagę przede wszystkich na:

  • projekt interfejsu – należy opracować np. sposób działania menu strony, czy też makiety podstron
  • treść strony/aplikacji – w tym kroku musi skupić się na rozmieszczeniu linków, czy też treści strony w odpowiednim miejscu
  • funkcjonalność – odnosi się do samego działania strony
  • analizę konkurencji – podczas prac należy zwrócić uwagę, jak produkt o podobnych cechach wygląda na tle konkurencji
  • grupę odbiorców, do której jest skierowany produkt
  • prowadzić bieżące badania potrzeb użytkowników – najlepiej w oparciu o własne doświadczenia.

Efektem powinno być stworzenie produktu, który odpowiada na potrzeby użytkowników docelowych, jest łatwy w użytkowaniu, intuicyjny w nawigacji, a także realizujący określone zadania lepiej niż konkurencja.

Jak widzisz są to tylko przykładowe aspekty, które mają znaczenie podczas tworzenia projektu. Nie można natomiast pominąć żadnej z nich.

Sprawdź także: 6 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę zakładając sklep internetowy

Podstawowe błędy UX w procesie tworzenia sklepów internetowych

Należy jednak podkreślić, że czasami zdarzają się mniejsze lub większe błędy podczas tworzenia stron internetowych np. sklepów. Poniżej przedstawię Ci te najczęściej występujące:

Brak wiedzy o kliencie i jego oczekiwaniach

Przed wykonaniem jakichkolwiek prac nad projektem należy przeprowadzić dokładny wywiad ze zleceniodawcą. Być może jego wizja strony, czy też aplikacji różni się całkowicie od Twojej. Niektóre kwestie niekoniecznie będą trafione i warto w takiej sytuacji wytłumaczyć wady oraz zalety konkretnego rozwiązania. Może też się zdarzyć tak, że zleceniodawca zwróci uwagę na ciekawe rozwiązania w odniesieniu do jego produktu, co spowoduje że spojrzysz na projekt pod innym kątem.

Brak responsywności

W dobie dzisiejszej technologii coraz większa liczba użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Ważne jest zatem, aby pamiętać o tym podczas prac. Jeśli nie planujesz wdrożenia aplikacji mobilnej to pamiętaj, aby strona WWW była bardzo dobrze przystosowana dla użytkowników urządzeń mobilnych. Nie chodzi jednak tylko o “zmieszczenie” witryny na mniejszych ekranach, ale o dostosowanie jej funkcjonalności i intuicyjności w taki sposób, aby wykonanie wszystkich przewidywanych czynności było wygodne na urządzeniach przenośnych. Nieprzystosowanie strony spowoduje, że użytkownik bardzo szybko ją opuści, nie przeglądając dokładnie oferty.

Skomplikowane formularze

Jeśli na stronie internetowej ma się pojawić formularz np. zakupu produktu, pamiętaj aby był prosty i czytelny dla klienta. Skomplikowane formularze zniechęcają. Jeśli klient zdecyduje się już na zakup Twojego produktu lub usługi, to nie należy utrudniać mu tego procesu. Co więcej, trzeba zrobić wszystko, aby ten zakup przebiegł jak najszybciej – jeżeli proces zamawiania odbywa się w kilku krokach, postaraj się przeprowadzić użytkownika przez wszystkie kroki w jak najprostszy sposób.

Błędy w nawigacji

Podczas prac np. nad sklepem internetowym należy pamiętać, że jest to jedna z bardziej rozbudowanych form. Nie można tworzyć menu na „sztywno”. Trzeba pamiętać o tym, że niektóre kategorie są ruchome. Mogą pojawiać się nowe produkty, czy też kategorie. Warto zatem przygotować je w taki sposób, aby było elastyczne i przewidywało dodawanie kolejnych pozycji bez negatywnych konsekwencji.

Zły dobór fontów

Dobór fontu może wydawać się czysto estetyczną decyzją, którą powinien zająć się UI Designer, jednak w praktyce font ma znaczenie nie tylko kosmetyczne, ale również funkcjonalne. To, jacy użytkownicy będą korzystać ze strony ma ogromne znaczenie podczas prac już na etapie UX. Jeśli np. produkt skierowany jest do osób starszych, to bardzo duże znaczenie ma dobór odpowiedniego fontu i jego rozmiaru, tak aby osoby starsze czuły się swobodnie przeglądając stronę.

Zastanawiasz się jak zarabiać więcej na tworzeniu stron internetowych? Poznaj 8 zasad zrelaksowanego webmastera!

Podsumowanie

Stworzenie dobrej i przyjaznej strony internetowej nie jest prostym zadaniem. Wymaga dokładnej analizy specyfikacji firmy, produktu, czy też grupy docelowej. Jako, że współcześnie ponad połowa osób przegląda internet ze smartphona, to należy pamietać aby strony byly dostosowane także do urządzeń mobilnych. Przyjazna i intucyjna aplikacja/strona stanowi połowę sukcesu. Pamiętaj, że witryna internetowa będzie stanowiła wizytówkę Twojej firmy. Warto zatem poświęcić jej troche czasu i zadbać o każdy detal.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Karolina Wierzbińska
Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i zwierząt.
Raport rynku WordPress