Magento vs Shopware – porównanie platform eCommerce open source

Magento vs Shopware

Gdy szukasz odpowiedniego narzędzia do tworzenia sklepu e-commerce, dostępnych jest wiele opcji. Jednak dwa z nich, Magento i Shopware, to główne platformy Open Source na rynku eCommerce. W tym artykule porównamy te dwa rozwiązania pod kątem funkcjonalności technicznej i łatwości użytkowania – informacje przygotowaliśmy specjalnie po to, aby pomóc Tobie we właściwym wyborze narzędzi do tworzenia Twojej strony internetowej służącej do sprzedaży detalicznej.

Magento i Shopware – platformy typu Open Source

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, masz do wyboru kilka popularnych platform e-commerce, które możesz porównać. Magento i Shopware należą do platform Open Source. To znaczy, że ich kod źródłowy jest otwarty co umożliwia programistom dowolne modyfikacje i dostosowania do indywidualnych potrzeb każdego sklepu internetowego. W przypadku Magento kod źródłowy jest darmowy, więc za platformę w wersji Open Source nie zapłacisz nic. Nie ominą Cię jednak koszty związane z programowaniem, hostingiem i utrzymaniem sklepu.

Dla porównania na rynku istnieją i zyskują na popularności od kilku lat platformy typu SaaS (Software as a Service) np. Shopify, Bigcommerce. Ich kod źródłowy nie jest ogólnodostępny. Zasada działania sprowadza się do opłat abonamentowych za uruchomienia własnego sklepu z kombinacją funkcji dostępnych dla każdego, kto zdecyduje się na wykupienie usługi.

Shopeware daje możliwość elastycznego podejścia do zakupu platformy – może być to wersja SaaS, PaaS (Platform as a Service) and Self-hosted. W zależności od wersji możesz korzystać z obsbługi programistycznej oraz hostingu od dostawcy platformy albo wykorzystać własny zespół specjalistów od progrmowania i zostawić hosting po swojej stronie. Daje to dużą elastyczność w użytkowaniu platformy.

Magento i Shopware – czym są i jakie mają funkcje

Magento i Shopware jako platformy open source trzymają się zasady otwartości kodu i możliwości znacznych jego modyfikacji. Jest to główny wyróżnić platform typu Open Source. Takie podejście daje Ci możliwość dowolnej konfiguracji sklepu i rozwijania go zgodnie z własnymi potrzebami. Jest to szczególnie istotne z związku z bardzo szybkim rozwojem technologii eCommerce. Podejście open source pozwala zwinnie reagować na zmieniające się otoczenie, a także wprowadzać własne pomysły w sposób nieograniczony.

Zarówno Magento jak i Shopware to potężne narzędzia, które oferują zarówno szereg funkcji i elastycznych opcji dostosowywania do indywidualnych potrzeb sklepu, aby pomóc Ci stworzyć przyjazną dla użytkownika i atrakcyjną wizualnie witrynę sklepową.

Magento Open Source a Adobe Commerce

Magento jest oprogramowaniem dla eCommerce opracowanym przez firmę Varien Corporation, która została założona w 2008 roku. Początkowo platforma była dostępna tylko jako open source’owa platforma eCommerce. Później dołączyło do niej Magento Commerce, które od 2018 nosi nazwę Adobe Commerce i rozwija usługę w formie SaaS.

Magento Open Source rozwija się nadal przy wsparciu Adobe oraz bardzo licznej społeczności programistów z całego świata. Z ich inicjatywy Magento rozwija się i cieszy świetną opinią na rynku od wielu lat. Ostatnim wartym odnotowania przełomem w technologii Magento jest uproszczenie frontendu i zastąpienie klasycznej Lumy przez Hyvä Themes. Dzięki niemu czas pracy nad stworzeniem sklepu skrócił się 3-krotnie, obniżając koszty developmentu. Dodatkowym bonusem tej zmiany jest znaczące poprawienie wydajności sklepu. O czym opowiemy za chwilę.

Magento znane jest z rozbudowanych opcji wtyczek i doskonałej skalowalności. Powszechnie uważa się, że nadaje się szczególnie dla średnich i większych eCommerców. Magento ma globalny zasięg. Istnieje ponad 700 tys. sklepów, które wykorzystują albo wykorzystywały Magento.

Shopware alternatywny Open Source

Shopware został założony w 2000 roku przez niemieckich programistów. Firma miała swoją siedzibę niedaleko Stuttgartu, a pierwszy produkt firmy Shopware był dostępny od 2001 roku. Do 2004 roku Shopware przeszedł kilka etapów rozwoju, po czym firma stała się open source’ową platformą eCommerce.

Shopware to platforma, która szczyci się przyjaznym dla użytkownika interfejsem i możliwością łatwego tworzenia mobilnych projektów responsywnych. Shopware w porównaniu z Magento to platforma niszowa, istnieje ponad 90 tys stron używających oprogramowania Shopware, większość z nich w Niemczech. 

Porównanie łatwości obsługi Magento i Shopware

Jeśli chodzi o zarządzanie sklepem internetowym, łatwość obsługi jest kluczowa. Dlatego porównanie łatwości obsługi pomiędzy Magento i Shopware jest ważne dla każdego, kto rozważa skorzystanie z tych platform. Magento jest popularnym wyborem wśród firm e-commerce od wielu lat, ale inne platformy, takie jak Shopware, również zyskują na popularności.

Obie platformy mają obszerną dokumentację i dostępne zasoby, dzięki czemu proces wdrażania jest stosunkowo łatwy dla użytkowników. Jednak Magento może wymagać umiejętności programistycznych, aby dostosować stronę, podczas gdy Shopware ma bardziej przyjazny interfejs, który pozwala użytkownikom na wprowadzanie zmian bez kodowania. Ostatecznie, wybór między Magento i Shopware w dużej mierze zależy od konkretnych potrzeb i preferencji użytkownika.

Analiza wydajności obu platform

Wybór wydajnej platformy jest kluczowy dla sukcesu Twojej firmy. Jeśli chodzi o analizę wydajności, ważne jest, aby porównać metryki obu platform i określić, która z nich jest bardziej wydajna dla Twoich konkretnych potrzeb.

Profesjonalna i dokładna analiza pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję i zapewni, że Twoja firma będzie działać na optymalnym poziomie. Dzięki dokładnej analizie możesz zważyć zalety i wady każdej platformy i określić, która z nich najlepiej odpowiada celom i założeniom Twojej firmy obecnie i w perspektywie kilku lat. 

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, Magento jako dobrze znana i popularna platforma, dodatkowo bardzo zyskało dzięki rozwojowi technologii Hyvä, która uprościła prace programistyczne, przyczyniła się do zmniejszenia obciążenia nadmiarowym kodem co znacznie poprawiło wydajność Magento w połączeniu z Hyvä.

Efekty widać na poniższych wykresach

  1. Performance score – wynik w zakresie wydajności.
Wydajność - wynik z Lighthouse

Wydajność Shopware i Magento kształtuje się podobnie. Podczas gdy Hyvä winduje wyniki na zdecydowanie wyższy poziom.

  1. Page weight – ciężar strony.
Page Weight

Ciężar strony ma wpływ na jej wydajność, stąd niebotycznie wysoki ciężar samego Magento znacznie zyskuje po “odchudzeniu” przez zastosowanie technologii Hyvä.

Indywidualne dostosowanie Magento i Shopware

W dzisiejszym stale zmieniającym się krajobrazie cyfrowym, firmy nieustannie poszukują nowych sposobów na dotrzymanie kroku. Jednym z powszechnych wyzwań jest konieczność dostosowania się do wielu platform – od urządzeń mobilnych po komputery stacjonarne – bez poświęcania doświadczenia użytkownika lub funkcjonalności. Na szczęście platformy takie jak Magento i Shopware oferują możliwości, które pomagają firmom dostosować się do konkretnych potrzeb.

Niezależnie od tego, czy chodzi o optymalizację projektu strony pod kątem urządzeń mobilnych, wdrożenie responsywnych układów, czy też wykorzystanie frameworków cross-platformowych, firmy mogą zwiększyć swój zasięg i zaangażowanie konsumentów poprzez zapewnienie, że ich treści są dostępne i przyjazne dla użytkowników na wszystkich platformach.

Magento oferuje wysoki poziom dostosowania, pozwalając programistom na tworzenie niestandardowych modułów i rozszerzeń, aby dodać funkcjonalność do platformy. Shopware również mocno skupia się na dostosowywaniu i oferuje szereg wbudowanych narzędzi do tworzenia unikalnych projektów i układów.

API first

Obie platformy oferują potężny interfejs API do tworzenia aplikacji eCommerce. Zawiera on wszystkie najnowsze technologie, takie jak REST i SOAP, które umożliwiają łatwe i bezpieczne integracje z istniejącymi systemami zewnętrznymi.

Interfejs API First pozwala programistom szybko zintegrować dane między różnymi aplikacjami i systemami, aby skrócić czas tworzenia i ograniczyć błędy. Ta elastyczność powoduje, że platformy open source są doskonałym rozwiązaniem do budowy skalowalnych i wydajnych aplikacji eCommerce.

Magento vs Shopware porównanie funkcjonalności

Magento i Shopware mają różne funkcjonalności i cechy, które czynią je wyjątkowymi platformami e-commerce. Oto niektóre z kluczowych różnic w ich funkcjonalnościach:

Zarządzanie produktem

Magento posiada bardzo zaawansowany system zarządzania produktami, pozwalający na zarządzanie produktami ze szczegółowymi atrybutami, opcjami i dostosowaniami. Shopware również oferuje potężny system zarządzania produktami, ale jest on bardziej przyjazny dla użytkownika i mniej złożony niż Magento.

Zarządzanie treścią

Magento ma podstawowy system zarządzania treścią, który pozwala na tworzenie stron i bloków, ale nie jest tak intuicyjny jak Shopware. Shopware posiada bardzo zaawansowany system zarządzania treścią, który pozwala na tworzenie złożonych stron docelowych, stron promocyjnych i innych. Magento można rozbudować o dodatkowe funkcje CMS, które spełniają wszelkie wymagania. 

Marketing

Obie platformy oferują potężne funkcje marketingowe, takie jak kody rabatowe, programy lojalnościowe i e-mail marketing. Jednak Magento oferuje bardziej zaawansowane funkcje marketingowe, takie jak funkcjonalność upsell i cross-sell, zaawansowane reguły cenowe i odzyskiwanie porzuconych koszyków.

Kasa (checkout)

Proces kasowy Magento jest wysoce konfigurowalny, co pozwala na stworzenie płynnego doświadczenia kasowego, które pasuje do Twojej marki. Proces płatności w Shopware jest również konfigurowalny, ale nie jest tak zaawansowany jak w Magento.

Integracje

Magento ma szeroki zakres integracji z systemami stron trzecich, takimi jak bramki płatności, dostawcy wysyłki i narzędzia do automatyzacji marketingu. Shopware również oferuje dobry zakres integracji, ale nie jest on tak rozbudowany jak w przypadku Magento.

Branże, które korzystają z Shopware:

Wykorzystanie Shopware na rynku
Źródło: https://enlyft.com/tech/products/shopware

Według raportu opracowanego przez enlyft.com, platforma Shopware jest szeroko stosowana w różnych branżach, a najpopularniejszą z nich jest retail, który zdecydowanie dominuje. Branża spożywcza to drugi pod względem popularności sektor, następnie hurt i produkcja. W dalszej kolejności znajdują się odzież i moda, meble, budownictwo oraz sprzedaż komputerów i oprogramowania. 

Branże wykorzystujące Magento:

Wykorzystanie Magento na rynku
Źródło: https://enlyft.com/tech/products/magento

Magento również zdecydowanie dominuje w sektorze retail. Platforma jest także popularna w usługach informatycznych i produkcji oraz sprzedaży komputerów i oprogramowania. Odzież i moda, usługi marketingowe i reklamowe, ale także branże internetowe to kolejne popularne sektory. Hurt, branża spożywcza oraz automotive są równie popularne w przypadku platformy Magento. 

Shopware i Magento oferują potężny interfejs API do maksymalnego wykorzystania możliwości tworzenia aplikacji eCommerce. Dzięki temu umożliwiają łatwe integracje między systemami oraz elastyczne i skalowalne aplikacji eCommerce dla każdego biznesu.

Podsumowując

Zarówno Magento jak i Shopware zapewniają świetne rozwiązania dla sklepów e-commerce każdej wielkości. Jeśli masz duży sklep z tysiącami produktów, Magento będzie lepszym rozwiązaniem, ponieważ jest w stanie obsłużyć duży ruch.

Dla małych sklepów, które nie mają dużych potrzeb dostosowawczych i nie planują dużego wzrostu Shopware może być bardziej odpowiedni ze względu na opłatę licencyjną, która jest połączona z usługami wsparcia i utrzymania.

Ostatecznie, w zależności od wymagań budżetowych i konkretnych celów biznesowych możesz wybrać, to co w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej.  Zdecydowanie zalecamy konsultacje z doświadczonym partnerem technologicznym przed podjęciem ostatecznej decyzji. Istotne jest rozważenie sytuacji biznesowej w krótkiej i długiej perspektywie, żeby decyzja podejmowana dziś była dopasowana do sytuacji, która może nastąpić za kilka lat zarówno w perspektywie technologicznej jak i biznesowej. 

Darmowy kurs WooCommerce
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Anna Gruszczyńska-Radecka

LinkedIn

Content Marketing Manager, Panda Group Agencja Magento.