Hosting Magento – jak wybrać by sprzedawać więcej

Hosting pod Magento - jaki wybrać?

Możliwości skalowania, zaawansowanej konfiguracji oraz osiągania wysokiej wydajności sprawiają, że właściciele sklepów coraz częściej rozważają przesiadkę na Magento. A wraz z tą decyzją – wybór hostingu Magento, który sprosta temu wyzwaniu. Jak wybrać serwer pod Magento, który zwiększy sprzedaż w Twoim sklepie? Sprawdź!

Czym jest Magento?

Magento to silnik e-commerce dla wymagających, średnich i dużych sklepów internetowych. Od 2018 roku należy do firmy Adobe i jest stale rozwijany, skupiając wokół siebie prężnie rosnącą społeczność. Obecnie w Polsce działa niemal 2000 sklepów internetowych opartych o Magento. Patrząc poza granicę naszego kraju – silnik stanowi 10% udziału w globalnym rynku e-commerce.

tpay szybkie płatności

Z Magento można skorzystać w wersji open source (community) lub commerce (enterprise). W przypadku silnika z otwartym kodem oraz commerce bez opcji cloud, użytkownicy muszą zadbać o własny serwer dla sklepu. Opcja commerce jest dodatkowo licencjonowana, a koszt licencji uzależniony jest od przychodów brutto w poprzednim roku.

Hosting Magento vs. hosting PrestaShop, WooCommerce i Shopware

W przypadku silników takich jak WooCommerce, czy PrestaShop, właściciele sklepów stawiają na solidny hosting współdzielony i w większości przypadków jest to stabilne i wydajne rozwiązanie. Magento z kolei wymaga od serwera zdecydowanie więcej – większych możliwości, większej ilości zasobów, precyzyjniejszej i bardziej zaawansowanej konfiguracji.

Wymagający silnik niesie za sobą jednak wiele korzyści. Przy tysiącach produktów, dziesiątkach tysięcy odwiedzin i realizowanych zakupów, skalowanie sklepu będzie nie tylko możliwe, ale też wydajne. Apetyt Magento na zasoby serwerowe w takim przypadku będzie mniejszy niż podczas skalowania WordPressa, czy Presty. Nie bez przyczyny to właśnie po Magento chętnie sięgają duże e-commerce w Polsce i na świecie. 

Dobrą skalowalność, wysoką wydajność i elastyczność konfiguracji gwarantuje, prócz Magento, także platforma Shopware. Już w 2021 roku niektóre firmy deklarowały przesiadkę na niemiecki siln ik, zwracając uwagę na niższe koszty wdrożenia i utrzymania sklepu. Shopware zyskuje na znaczeniu na rynku e-commerce i być może w przyszłości poważnie zagrozi produktowi Adobe, lub wręcz przeciwnie – zmotywuje do dalszego rozwoju. Hosting Shopware to, podobnie jak Hosting Magento, spore wyzwanie dla właścicieli sklepów online. Obie platformy do stabilnego działania potrzebują więcej zasobów niż są w stanie im zagwarantować standardowe pakiety hostingu współdzielonego.

Jak wybrać hosting pod Magento 2?

Hosting Magento powinien być wydajny i szybki. To od jego parametrów i konfiguracji zależeć będzie poprawne działanie sklepu internetowego. Serwer ma także wpływ na doświadczenia klientów podczas przeglądania produktów i realizacji zakupów, a zatem pośrednio wpływa na wysokość sprzedaży w sklepie. Jak wybrać hosting pod Magento 2 by nie żałować? 

Zanim wybierzesz serwer Magento, zwróć uwagę na kilka kwestii, które opisaliśmy poniżej.

Dostępność sklepu internetowego i serwera

Podstawą zapewnienia dostępności jest bezpieczeństwo danych. Najlepiej jeżeli hostingodawca, którego wybierzesz, korzysta z co najmniej 2 niezależnych lokalizacji serwerowych. W LH.pl gwarantujemy bezpieczeństwo fizyczne (niezależne datacenter Atman i Netia), zadbaliśmy także o dywersyfikację źródeł zasilania (2 tory, UPS, agregaty) i chłodzenia. Mówiąc o bezpieczeństwie nie można pominąć także niezależnych łączy telekomunikacyjnych, które w LH.pl oprócz ATMANa, zapewnia także NETIA i EXATEL.

Architektura High Availability pod Magento

Awarie w serwerowniach się zdarzają i często są po prostu splotem nieszczęśliwych wypadków lub błędem ludzkim. Ciężko je wyeliminować, bo sprzęt serwerowy, jak każdy inny – psuje się. Jako przykłady tego typu awarii można przytoczyć chociażby te, które miały miejsce w ostatnich latach, a o których było głośno – pożar w serwerowni, niekontrolowany wybuch gazu, czy też jednoczesna awaria dwóch agregatów. 

Nie wszystko możemy przewidzieć i zawsze musimy być gotowi na to, że coś pójdzie nie tak. Można jednak zadbać o rozlokowanie usług w taki sposób, by to ryzyko zminimalizować.

Dla rozbudowanych projektów e-commerce dobrym rozwiązaniem będzie klaster składający się z maszyn rozproszonych w niezależnych budynkach. Infrastruktura posiada wtedy niezależne stacje trafo, UPSy oraz agregaty. Może zatem nawet dojść do sytuacji, że jeden budynek w całości zostanie odłączony od zasilania, a usługi nadal będą dostępne.

Jeżeli infrastruktura, na którą postawisz została zbudowana w konwencji HA (High Availability), zapewnisz swojemu sklepowi większą dostępność. Awaria sprzętowa jakiegokolwiek komponentu nie powoduje przerwy w świadczeniu usług. Dotyczy to zarówno serwerów macierzowych, jak i switchy dostępowych i macierzowych, routerów oraz serwerów obliczeniowych.

Istotną kwestią jest zastosowanie przez hostingodawcę macierzy CEPH z dyskami NVMe, wielokrotnie szybszymi niż zwykłe dyski SSD. Macierz CEPH jest skonfigurowana w taki sposób, że każdy blok danych składowany jest jednocześnie na trzech dyskach, na trzech różnych serwerach macierzowych. Oznacza to, że nawet w przypadku jednoczesnej awarii dwóch serwerów, usługi są nadal dostępne. 

Skalowalność (elastyczność) hostingu Magento

Hosting Magento powinien zapewnić Ci skalowalność. Jest to możliwość rozbudowy środowiska serwerowego zarówno wertykalnie, jak i horyzontalnie. W środowisku High Availability, poszczególne usługi, takie jak Nginx-PHP, MySQL, Varnish, Redis, Elasticsearch, działają na osobnych serwerach, co gwarantuje im wyższą wydajność, stabilność i bezawaryjność.

Skalowanie wertykalne to natomiast możliwość wzmocnienia poszczególnych maszyn o zasoby takie jak CPU, RAM, czy dysk. Szczególnie ważne jest, by hosting Magento mógł mieć zmieniane zasoby nie tylko w górę, ale także w dół np. po zakończonym okresie promocji. W przypadku serwerów dedykowanych pod Magento możesz spotkać się z opcją podbijania zasobów, bez możliwości redukcji. Stawiając na rozwiązania cloudowe nie spotkasz się z tym problemem.

Backup (kopia zapasowa)

Mówiąc o dostępności usług nie można nie wspomnieć o backupie. Dla naszych Klientów wykonujemy go w dwóch niezależnych lokalizacjach. Położenie datacenter po dwóch stronach Wisły w Warszawie gwarantuje nam dostęp do danych nawet w przypadku rozległej awarii zasilania.

Częstotliwość kopii należy dostosować do wymagań hostowanej aplikacji. Często oferujemy zwiększenie liczby backupów dla bazy danych, gwarantując tym samym większe bezpieczeństwo. W serwerowniach mamy także wdrożoną procedurę Disaster Recovery.

Zanim zdecydujesz się na wybór serwera, upewnij się, że Twój hostingodawca także zaoferuje Ci taką możliwość, lub po prostu wybierz serwer w LH.pl ;).

Wydajność hostingu Magento

Na wydajność hostingu wpływa kilka czynników: mocne procesory, szybkie dyski i pamięć RAM, a także wydajna konfiguracja serwera.

Procesory serwerowe

Ich jakość i szybkość determinuje wydajność w przetwarzaniu operacji na serwerze. Im lepszy i mocniejszy procesor, tym jest w stanie wykonać większą liczbę procesów, w krótszym czasie, a co za tym idzie – obsłużyć większy ruch w sklepie. Im bardziej nowoczesna technologia procesorowa, tym szybsze przetwarzanie danych, ale także mniejsze zużycie zasobów serwerowych. Brzmi skomplikowanie? Rozważając oferty hostingów zwróć uwagę na specyfikację lub zapytaj hostingodawcę o model procesorów, które wykorzystuje i porównaj kilka parametrów:

Data wydania procesora – znajdziesz ją wyszukując model procesora w Google. Im nowszy procesor, tym lepiej. Niestety nierzadko w ofertach firm hostingowych znajdziesz procesory z 2014-2016 roku, których wydajność już dawno pozostawia wiele do życzenia. Poniżej znajdziesz 2 specyfikacje: procesor AMD EPYC 75F3, który wykorzystujemy w LH.pl oraz pochodzący z oferty popularnego hostingodawcy procesor INTEL Xeon E52643v4.

specyfikacja procesora AMD
specyfikacja procesora INTEL dla hostingu magento

Jak widzisz, pierwszy procesor w Q1 2021 roku, drugi zaś 5 lat wcześniej, w Q1 2016 roku. Wybierając rozwiązanie sprzed 5-6 lat, tracisz już na starcie. Co prawda nie każda nowa generacja procesorów przynosi rewolucję w wydajności i prędkości, jednak 5 lat to technologiczna przepaść.

Moc procesorów i liczba rdzeni i wątków – porównasz ją bazując na specyfikacji. Jak widzisz, procesor AMD posiada 32 rdzenie i 64 wątki, a starszy od niego INTEL, jedynie 6 rdzeni i 12 wątków. Ponadto moc pojedynczego rdzenia w AMD EPYC 75F3 będzie wyższa niż w INTEL Xeon E52643v4, dlatego też porównywanie samej liczby rdzeni bez kontekstu daty wydania procesora i jego częstotliwości, nie przyniesie wymiernego efektu.

Częstotliwość procesora – być może patrząc na powyższe specyfikacje zastanawiasz się, dlaczego starszy o 5 lat procesor INTEL ma wyższą częstotliwość niż jego odpowiednik od AMD. Pamiętaj, że wydajność procesora nie jest uzależniona tylko od jego częstotliwości, ale przede wszystkim od sposobu zarządza pakietami zadań. Z pomocą w lepszym zrozumieniu tego zagadnienia przychodzi parametr IPC (oznacza on liczbę zadań wykonywanych w jednym takcie zegara). Zazwyczaj, procesory im są nowsze, tym ich IPC jest wyższe, czyli wykonują więcej zadań w jednym takcie zegara. Oznacza to, że sama bazowa częstotliwość procesora nie mówi nam wiele o jego wydajności. Przykładem mogą być bardzo stare procesory INTELa (Pentium 4), które osiągały bardzo wysokie częstotliwości, oferując jednocześnie niską wydajność (niskie IPC).

Pamięć podręczna procesora – z generacji na generację jest jej więcej, jest szybsza i usprawnia pracę procesora. Ponownie zwróć uwagę na specyfikację – AMD EPYC posiada aż 256 MB pamięci, a starszy od niego INTEL zaledwie 20 MB. Taki procesor jest w stanie wykonać mniej obciążających operacji jednocześnie, co w przypadku wzmożonego ruchu w sklepie internetowym jest kluczowe dla jego stabilności.

Dysk twardy serwera (nośnik pamięci)

Podobnie jak w przypadku procesora – im szybszy, tym lepiej. Przy wyborze hostingu Magento postaw na ultraszybkie dyski NVMe, czyli szybszą odmianę dysków SSD. Zdecydowanie odradzam wybór serwera opartego o dyski talerzowe, których zarówno przepustowość, jak i liczba operacji wejścia i wyjścia na sekundę (IOPS) pozostawia wiele do życzenia.

Administracja hostingiem Magento

Przy wyborze hostingu Magento, zwróć uwagę na pakiet administracji i zarządzania, jaki otrzymujesz wraz z serwerem. Co jest w nim najważniejsze?

  • doświadczenie – najlepiej, jeżeli administratorzy serwera mają doświadczenie w zarządzaniu środowiskiem serwerowym dedykowanym Magento 2. Jest to dość specyficzna infrastruktura od której zależy, czy zdołasz wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje Magento 2. Wiedza i doświadczenie administratora może przydać się nie tylko na etapie wstępnego konfigurowania serwera, ale także w dalszej współpracy. Dla przykładu – w przypadku konieczności zwiększenia wydajności działania maszyn oraz optymalizacji sklepu. 
  • SLA – po stronie administratorów leży zapewnienie odpowiednio wysokiego SLA – współczynnika dostępności usług. W przypadku projektów e-commerce SLA powinien być bliski 100%. W ramach parametrów SLA określa się także czasy reakcji. Zwróć uwagę na dwa kluczowe – czas reakcji na awarie (zgłoszenia krytyczne) i czas ich rozwiązania. W przypadku dużego sklepu wybierz taką ofertę, która oferuje czas reakcji na poziomie nie dłuższym niż 1h.
  • support 24/7 – powinieneś mieć możliwość skontaktowania się z administratorami serwera przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Jest to istotne szczególnie w przypadku planowanych akcji promocyjnych, takich jak Black Friday.
  • ciągły monitoring – wsparcie administratorów to nie tylko zarządzanie serwerem ale też reagowanie na przeciążenia w trybie 24/7 i dbanie o bezpieczeństwo infrastruktury.  
  • szacowanie zapotrzebowania na zasoby serwera – niektóre projekty e-commerce rozwijają się bardzo szybko, co powoduje, że wstępne zasoby serwera szybko mogą okazać się niewystarczające. Rolą administratorów serwera jest obserwowanie zapotrzebowania na dysk, pamięć RAM, czy procesor. Ważne jest także estymowanie na ich podstawie, jak należy wzmocnić serwer by stale zachował on najwyższą wydajność. 
  • rozwiązywanie bieżących trudności – administratorzy serwera powinni także razem z Tobą zmierzyć się z wyzwaniami takimi jak problemy z wydajnością lub prędkością ładowania się się sklepu. Zrzucanie winy na developerów, czyli serwerowy ping pong może kosztować Cię dużo niepotrzebnych nerwów.
  • dokumentacja i procedury – istotna jest także dokumentacja. Często zdarza nam się przejmować administrację Magento 2 po innych firmach i specjalistach, ale rzadko otrzymujemy dokumentację. O ile jest to standardowe środowisko, krótki audyt może wystarczyć w zapoznaniu się z infrastrukturą. Gorzej jednak jeżeli poprzedni administratorzy wprowadzali customowe zmiany w konfiguracjach ale zapomnieli o nich wspomnieć. Tworzenie dokumentacji, a także procedur to podstawa właściwego podejścia do zarządzania serwerami dla Magento 2. Jest ona także oznaką profesjonalnego podejścia do tematu, a także może ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów w sytuacjach kryzysowych. 
  • więcej niż jeden administrator to… lepiej! – zanim powierzycie administrację serwerów sprawdź ile osób zostanie wdrożonych w Twój projekt. Najlepiej jeżeli będzie to więcej niż jedna osoba. Przypadki losowe, takie jak wypadek lub nagła niedyspozycja mogą doprowadzić do kryzysu w Twojej organizacji.
Potrzebujesz administracji serwerem i sklepem Magento? Skorzystaj z oferty LH.pl i powierz swój sklep w ręce Specjalistów – Administratorów i zespołu DevOps! Poznaj naszą usługę administracji i zarządzania serwerami.

Hosting Magento – jak wybrać?

Uważnie i ostrożnie. 🙂 Rekomenduję Ci wybór rozwiązania typu cloud, które można skalować (wzmacniać o CPU lub RAM) zarówno w górę, jak i w dół. Wybierz także hosting z dobrym wsparciem ze strony administratorów i supportu. Postaw na wysokie SSLa, a z którymi czasami reakcji, a także zespół, który posiada doświadczenie w zarządzaniu środowiskiem Magento.

Wybierając hostingodawcę wybieraj partnera – firmę, która doradzi Ci zarówno na starcie, jak i będzie wspierać Twoje działania w przyszłości.

Darmowy kurs WooCommerce
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Aneta Rutkowska
Lubi gdy wszystko działa, a najlepiej jeżeli działa szybko. W szczególności strony internetowe. Pomaga użytkownikom WordPressa zrozumieć go lepiej. Gdyby fizycy mieli taką umiejętność wyjaśniania skomplikowanych rzeczy, wszyscy rozumielibyśmy fizykę kwantową. Na co dzień koordynuje różne procesy w najlepszej firmie hostingowej w Polsce – LH.pl.