Hosting Shopware powinien stanowić solidny fundament Twojego sklepu internetowego. Jak wybrać wydajny, szybki i bezpieczny serwer dla Shopware?

Czym jest Shopware?

Shopware to platforma e-commerce, stworzona z myślą o sklepach internetowych, które potrzebują stabilnego, ale jednocześnie dobrze skalującego się silnika. Shopware 6 stanowi bezpośrednią konkurencję dla Magento 2, platformy chętnie wybieranej przez średnie i duże sklepy. O Shopware w polskim Internecie słychać jeszcze niewiele. Na świecie popularność niemieckiej platformy Shopware jest dużo większa i dziś korzysta z niej ponad 100 tysięcy sklepów, zarówno w modelu B2C, jak i B2B.

Shopware vs. Magento, PrestaShop, WooCommerce

Shopware, podobnie jak Magento, stoi w opozycji do silników takich jak WooCommerce, czy PrestaShop, a także rozwiązań typu SaaS. W opiniach pisanych przez developerów, ale też spoglądając na doświadczenie administratorów serwerów i devopsów, można zauważyć, że platformy te borykają się z problemami wydajnościowymi przy większej liczbie produktów (ponad 100 000) i dynamicznie rosnącej sprzedaży.

Przewagą zarówno Shopware, jak i Magento nad szerzej wykorzystywanymi rozwiązaniami jest łatwiejsza klastryfikacja środowiska serwerowego, a co za tym idzie – elastyczność i skalowalność.

Niestety wdrożenia Shopware i Magento są także o wiele bardziej kosztowne i czasochłonne niż konfiguracja sklepu opartego o chociażby PrestaShop. Hosting, jego wydajność oraz koszt jak i Cena wdrożenia sklepu nierzadko opiewa na wiele więcej niż przy wdrożeniach mniejszych CMS i może wynieść nawet kilka tysięcy złotych, co czyni te rozwiązania dostępnymi jedynie dla średnich i dużych projektów.

Jak wybrać hosting pod Shopware?

Wiesz już, że wdrożenie sklepu na Shopware to kosztowna inwestycja. Jak zatem wybrać serwer, który nie będzie ograniczał możliwości sklepu, a wręcz przeciwnie – będzie stanowił dla niego solidną, ale i elastyczną matrycę do rozwoju? Zwróć uwagę na kilka ważnych aspektów:

  • wydajność (infrastruktura, procesory, dyski),
  • lokalizacja serwera,
  • backup, zabezpieczenia i RODO,
  • wsparcie techniczne, administracja i czas reakcji,
  • monitoring i SLA,
  • skalowalność i możliwość tworzenia klastra serwerowego w architekturze HA.

Wydajność serwera pod sklep internetowy

Wydajność to kluczowa sprawa! Nikt nie lubi czekać na wolne ładowanie się koszyka, wyszukiwarkę pracującą w tempie żółwia, czy podstrony których czas odświeżania przypomina Ci o czasach Internet Explorera. Sklep musi działać szybko i wydajnie, a na tę wydajność składa się wiele aspektów. Pierwszy i kluczowy to sam kod – silnik Shopware oraz sposób, w jaki został skonfigurowany sklep i uruchomione w nim moduły. Nad tym obszarem wydajności musisz pracować z developerami. Drugi i kluczowy aspekt to właśnie serwer. Wydajne procesory serwerowe, szybka pamięć RAM, ultraszybkie i wydajne nośniki pamięci i optymalna konfiguracja to klucz do sukcesu. Porównujesz różne oferty hostingu pod Shopware i widzisz, że hostingodawcy wskazali model procesora i typ dysku? Dokonaj szybkiego porównania.

Procesory serwerowe

Procesor serwerowy – im nowszy i im ma więcej rdzeni, tym lepiej. Aby to sprawdzić, wyszukaj model procesora serwerowego w Google i porównaj kilka parametrów.

Żeby pokazać Ci dokładnie, w czym tkwi różnica, porównałam dla Ciebie dwa procesory serwerowe. Oba modele wykorzystywane są w serwerach liczących się graczy hostingowych na polskim rynku (TOP 10 w Google). Obie firmy posiadają także w swojej ofercie pakiety dedykowane pod wymagające platformy, takie jak Magento. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Porównanie mocy procesorów serwerowych dwóch firm hostingowych

Na początek procesor AMD EPYC 75F3 stosowany aktualnie (grudzień 2021) w LH.pl:

I dla porównania procesor INTEL Xeon E52643v4 stosowany przez innego hostingodawcę.

Na początek spójrz na datę wyprodukowania obu technologii. Wybierając serwer oparty o procesor z 1 kwartału 2016 roku stracisz już na starcie. Technologia procesorowa zmienia się bardzo szybko. Nie każda nowa generacja przynosi przełom w wydajności i prędkości, ale procesory z 2016 roku znacząco różnią się od tych wyprodukowanych 5 lat później. Następnie zwróć uwagę na moc procesorów. Przytoczony przykład procesora INTEL Xeon E52643v4 posiada jedynie 6 rdzeni i 12 wątków, a wymieniony wyżej AMD EPYC 75F3 ma ich ponad 5x więcej – 32 rdzenie i 64 wątki.

Zapewne porównując oba procesory zwróciłeś uwagę na różnicę w częstotliwości i zastanawiasz się dlaczego procesor o 5 lat nowszy ma niższe taktowanie. Musisz wiedzieć, że wydajność procesora nie jest uzależniona tylko od jego częstotliwości, ale też od sposobu zarządza pakietami zadań. Aby to lepiej zrozumieć – poznaj parametr IPC (oznacza on liczbę zadań wykonywanych w jednym takcie zegara). Na ogół, procesory im są nowsze, tym ich IPC jest wyższe, czyli wykonują więcej zadań w jednym takcie zegara. Czy zatem bazowa częstotliwość serwera mówi nam wiele o jego wydajności? Niekoniecznie, przykładem mogą być bardzo stare procesory INTELa (Pentium 4), które osiągały bardzo wysokie częstotliwości, oferując jednocześnie niską wydajność (niskie IPC).

Na wydajność procesora składa się także pamięć podręczna. Z generacji na generację jest jej więcej, jest szybsza i usprawnia pracę procesora. Porównując dwa powyższe przykłady – AMD EPYC posiada tej pamięci aż 256 MB, natomiast starszy od niego INTEL zaledwie 20 MB. Taki procesor jest w stanie wykonać mniej obciążających operacji jednocześnie, co w przypadku wzmożonego ruchu w sklepie internetowym może okazać się kluczowe dla jego stabilności.

Nośnik pamięci (dysk serwera)

W wielu ofertach hostingowych spotkasz się z dyskami SSD, nierzadko natrafisz także na dyski starej generacji – HDD, ale możesz także trafić na nowoczesne dyski SSD NVMe. Jeśli masz wybór – zawsze stawiaj na najszybsze z nich, wydajne dyski NVMe.

Prędkość dysku ma ogromne znaczenie dla wydajności sklepu, a w szczególności dla wydajności serwera bazy danych. Im szybszy dysk, tym szybciej wykonywane są na nim operacje, co pozwala na wykonanie ich w większej ilości jednocześnie. Porównując ze sobą typy dysków warto zwrócić uwagę na dwa parametry – IOPS (liczbę operacji wejścia i wyjścia na sekundę), a także przepustowość. Szybkość odczytu danych z dysku HDD, SSD i NVME znacznie różni się od siebie. W przypadku HDD mamy do czynienia z poziomem ok. 200 MB/s, SSD 550 MB/s, a w przypadku NVMe nawet do 3500 MB/s. Biorąc natomiast pod lupę IOPSy – dyski HDD są w stanie wykonać jedynie ok. 80 takich operacji, dyski SSD 50 000, a dyski SSD NVMe nawet do 400 000 operacji wejścia-wyjścia na sekundę.

Lokalizacja serwera pod Shopware

Lokalizacja serwera ma znaczenie dla prędkości działania strony WWW. Serwer powinien być zlokalizowany możliwe jak najbliżej Twoich Klientów, by czas potrzebny na połączenie z serwerem nie opóźniał ogólnego czasu ładowania strony. Pamiętaj jednak, że straty na połączeniu do serwera położonego w bliskim Polsce kraju w Europie są bardzo małe, często pomijalne. Jeśli jednak sprzedajesz w Polsce – zadbaj by i tutaj znajdowało się Data Center.

Backup, zabezpieczenia i RODO

Bezpieczeństwo sklepu jest równie ważne jak jego wydajność i podobnie jak z wydajnością, należy o nie zadbać na wielu płaszczyznach. Począwszy od odpowiedniego zabezpieczenia aplikacji i bazy danych przez developerów, poprzez regularne aktualizacje systemu, kończąc na bezpieczn ym serwerze i prawidłowym zarządzaniu dostępami do całego środowiska.

Od strony serwerowej, wybierając hosting należy zwrócić uwagę przede wszystkim na dostępność zabezpieczeń anty DDoS, BruteForce, ale i odpowiedniej polityki bezpieczeństwa. Co wchodzi w skład takiej polityki? Logi serwera, backupy w niezależnej lokalizacji, dostęp do serwera za pomocą kluczy SSH, czy też rozważne przydzielanie dostępu do panelu zarządzania serwerem.

Hosting pod Shopware a RODO

Hosting pod Shopware musi także spełniać wymogi RODO. Hostingodawca powinien udostępnić Ci bezpłatną umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, a także posiadać niezbędną dokumentację, taką jak: politykę ochrony danych osobowych, rejestr czynności przetwarzania, politykę zarządzania incydentami, czy analizę ryzyka. Hostingodawca powinien na żądanie udostępnić Ci opis środków bezpieczeństwa stosowanych w organizacji. Jeżeli uzyskanie tego dokumentu będzie niemożliwe, powinna Ci się zapalić czerwona lampka.

Backup sklepu internetowego

Twój sklep potrzebuje także kopii bezpieczeństwa. Backup nie może być przechowywany na tym samym serwerze co aplikacja, i nie powinien być składowany w tej samej lokalizacji serwerowej. Dywersyfikacja kolokacji serwerowych stosowana przez hostingodawców ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych na wypadek nagłych incydentów, takich jak zalanie, pożar w serwerowni, czy duża awaria zasilania.

W backupie ważna jest także częstotliwość i dostępność w czasie. Kopie powinny być wykonywane minium raz dziennie i przechowywane przez co najmniej 7 dni. Jeśli Twój sklep odnotowuje wiele zamówień, warto zapytać hostingodawcy o możliwość ustawienia backupu np. bazy danych częściej niż 1 raz dziennie. W przypadku backupów kluczowe jest także ich odzyskiwanie. Zanim wybierzesz hosting pod Shopware, upewnij się, jak wygląda procedura odzyskania danych z kopii zapasowych i czy przywrócenie backupu nie jest usługą dodatkowo płatną.

Wsparcie techniczne, administracja i czas reakcji

Wsparcie techniczne hostingu jest niezbędne nie tylko w przypadku awarii, ale także diagnozy nieprawidłowości w działaniu Twoich usług. Zanim wybierzesz serwer, sprawdź, czy support hostingodawcy jest dostępny w więcej niż jednym kanale kontaktu. Najlepiej, jeśli prócz zgłoszeń mailowych będziesz mieć dostęp do infolinii, w tym infolinii alarmowej działającej 24/7.

Sama dostępność supportu to jedno, lecz równie ważne są jego kompetencje. Jakiego zestawu wiedzy i umiejętności potrzebujesz? Najlepiej, jeżeli po stronie hostingodawcy znajdziesz nie tylko administratorów systemów, ale także specjalistów devops i osoby odpowiedzialne za koordynację wdrożenia – accountów lub project managerów. Zdaję sobie sprawę z tego, że ciężko jest ocenić poziom wiedzy zespołu wsparcia zanim rozpocznie się współpracę, dlatego zachęcam by przed podjęciem decyzji przeczytać opinie o supporcie. Jeśli znajdziesz w nich wiele doniesień o braku wiedzy lub częstych pomyłkach – wybierz innego dostawcę.

Czas reakcji wsparcia technicznego

Nawet najlepszy i najbardziej kompetentny support nie sprawdzi się, jeśli jego czas reakcji będzie długi. Wybierając hosting pod Shopware zwróć uwagę na 2 kluczowe parametry:

  • Czas reakcji na zgłoszenia krytyczne (awarie) i czas ich rozwiązania. W przypadku dużych sklepów wybieraj te oferty, które określają czas reakcji na awarie na poziomie nie dłuższym niż 1h;
  • Czas reakcji na zgłoszenia niekrytyczne. W tym przypadku nie jest już tak ważne byś otrzymał wsparcie jak najszybciej, jednak czas oczekiwania powyżej 1 dnia roboczego z pewnością wzbudzi Twój niepokój.

Monitoring i SLA

Monitoring serwera to system triggerów, czyli wyzwalaczy umieszczanych na różnych warstwach infrastruktury (warstwie sprzętowej, sieciowej, monitoring usług i pomniejszych incydentów). Ma na celu wychwycenie sytuacji przedawaryjnych, np. przekroczenia konkretnego poziomu zasobów, takich jak CPU czy RAM, a także błędów i awarii. Im więcej (uzasadnionych i przydatnych) triggerów, tym lepiej. Porozmawiaj ze swoim hostingodawcą na temat uruchomienia monitoringu na konkretnych na usługach (PHP, MySQL, Nginx, Varnish, Redis etc), a także monitoringu czasu ładowania strony i koszyka (tak, aby przekroczenie konkretnego progu wyzwalało alert). Jeżeli jesteś developerem, przydatny może być też monitoring błędów aplikacji. Dobrze skonfigurowany monitoring, a także generowane z niego historyczne wykresy, pozwolą Ci lepiej przewidzieć wydajność serwera w przypadku zaplanowanych akcji marketingowych czy promocji na Black Friday.

Skalowalność i możliwość tworzenia klastra serwerowego w architekturze High Availability

Skalowalność to możliwość rozbudowy środowiska serwerowego zarówno wertykalnie, jak i horyzontalnie. W środowisku wysokodostępnym poszczególne usługi, takie jak Nginx-PHP, MySQL, Varnish, Redis, Elasticsearch, działają na osobnych serwerach, co gwarantuje im wyższą wydajność, stabilność i bezawaryjność.

W architekturze HA stosuje się rozwiązania takie jak LoadBalancer, który równoważy obciążenie na więcej niż jedną maszynę, by wydajniej wykorzystać dostępne zasoby. Rozdzielanie ruchu pomiędzy więcej serwerów gwarantuje, że przypadku awarii jednego z nich, serwery nadal są w stanie obsłużyć żądania, a awaria nie wpłynie na dostępność usługi. W środowiskach High Availability stosuje się także klastry bazodanowe składające się z minimum 3 serwerów, pomiędzy którymi dane są replikowane.

Dzięki rozlokowaniu środowiska pomiędzy kilka maszyn łatwiej wykonuje się na nim prace techniczne oraz ustala przyczyny błędów i awarii. Celem środowisk wysokodostępnych jest zapewnienie ciągłości działania usługi nawet w obliczu dużego ruchu i usterek technicznych.

Jeżeli zatem Twój sklep rośnie w siłę, ciągle zwiększa się liczba zamówień, postaw na środowisko High Availability dla Shopware.

Dodawanie i redukcja zasobów takich jak CPU i RAM

Jeżeli jesteś właścicielem sklepu, który nie potrzebuje wysokodostępnego rozwiązania, zadbaj by Twój hostingodawca miał możliwość wzmocnienia serwera na okres wzmożonego ruchu. Kluczowe jest, byś mógł zarówno wzmocnić maszynę, jak i następnie zdjąć zbędne zasoby po zakończeniu promocji. W przypadku wielu serwerów VPS i serwerów dedykowanych może się to okazać niemożliwe. Zanim zdecydujesz się na zakup serwera pod Shopware, upewnij się, jak wygląda i ile kosztuje wzmacnianie i redukcja zasobów.

Hosting pod Shopware – jak wybrać?

Jak widzisz, wybór odpowiedniego serwera pod sklep to nie jest prosta sprawa. Ważne jest, byś przed zakupem rozważył wiele czynników – zarówno tych technicznych, jak i aspekty dotyczące bezpieczeństwa i wsparcia supportu. Jeżeli masz plany, by Twój sklep w najbliższym czasie zwielokrotnił liczbę obsługiwanych zamówień, już teraz wybierz rozwiązanie skalowalne. Unikniesz w ten sposób konieczności drastycznej przebudowy środowiska serwerowego albo konieczności całkowitej jego zmiany w przyszłości.

Wybierając hostingodawcę wybieraj partnera – firmę, która doradzi Ci zarówno na starcie, jak i będzie wspierać Twoje działania w przyszłości.

Potrzebujesz administracji serwerem i sklepem Shopware 6? Skorzystaj z oferty LH.pl i powierz swój sklep w ręce Specjalistów – Administratorów i zespołu DevOps! Poznaj naszą usługę administracji i zarządzania serwerami.
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Aneta Rutkowska
Lubi gdy wszystko działa, a najlepiej jeżeli działa szybko. W szczególności strony internetowe. Pomaga użytkownikom WordPressa zrozumieć go lepiej. Gdyby fizycy mieli taką umiejętność wyjaśniania skomplikowanych rzeczy, wszyscy rozumielibyśmy fizykę kwantową. Na co dzień koordynuje różne procesy w najlepszej firmie hostingowej w Polsce – LH.pl.