Hosting dla sklepu internetowego – jak wybrać serwer, który zwiększy konwersje w e-commerce?

Wybierając hosting dla sklepu internetowego WooCommerce, PrestaShop czy Magento należy pamiętać o kilku zasadach. Hosting sklepu nie tylko musi działać szybko, ale także wspierać nasze cele biznesowe i zwiększać konwersję e-commerce. Jak wybrać serwer pod sklep żeby sprzedawać i spać spokojnie? O tym przeczytasz w tym artykule.

Jeżeli nie lubisz czytać, obejrzyj webinar i dowiedz się jak wybrać hosting, który zwiększy konwersję Twojego e-commerce.

tpay szybkie płatności

Hosting dla sklepu internetowego – współdzielony, VPS, serwer dedykowany czy cloud?

Wybierając hosting dla PrestaShop WooCommerce, czy Magento, spotkasz się z nazwami różnych rodzajów serwerów. Wybór właściwego rozwiązania może być kłopotliwy, zwłaszcza jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą online.

Hosting współdzielony

Wyobraź sobie blok mieszkalny. Jest duży i mieszka w nim 200 rodzin zajmujących 200 mieszkań. Cały blok korzysta z jednego źródła wody, prądu czy gazu. Znajduje się także pod jednym adresem.

Każdy z lokatorów ma swoje mieszkanie o określonej powierzchni i decydować może tylko o tym, co dzieje się wewnątrz. Może zamienić mieszkanie na większe, ale niezbyt dobrze widziane będzie przebicie ściany do sąsiada. 🙂 Każdy z mieszkańców korzysta jednak ze wspólnych dla całego budynku zasobów, czyli inaczej mówiąc – współdzieli je z innymi lokatorami.

Tym właśnie jest hosting współdzielony – każdy użytkownik otrzymuje własne konto o określonej przestrzeni dyskowej, natomiast zasoby serwera, takie jak procesor, pamięć RAM, czy adres IP, współdzieli z innymi użytkownikami tej samej maszyny. Zadaniem hostingodawcy jest tak rozdzielić zasoby dla poszczególnych kont, by każdy z użytkowników mógł swobodnie korzystać z usługi z zachowaniem jej stabilnego działania.

Aby jednak ta stabilność była zapewniona dla wszystkich, hostingodawca musi także dbać o to, by żaden z lokatorów serwera nie wysycał zasobów – nie zużywał za dużo mocy procesora, pamięci RAM, czyli aby zbytnio nie obciążał całej maszyny. Taka sytuacja mogłaby bowiem prowadzić do braku określonych zasobów u innych użytkowników. Na hostingu współdzielonym spotkasz się więc z limitem np. jednoczesnych połączeń do bazy danych, limitem procesów, czy RAMu na proces.

Jakie sklepy mogą skorzystać z hostingu współdzielonego?

Na pewno małe e-commerce, gdzie ruch rozkłada się równomiernie, a liczba zakupów jest do przewidzenia. Hosting współdzielony będzie też dobrym wyborem dla początkujących – jego konfiguracja jest bardzo prosta, zarządzaniem zajmuje się hostingodawca, a i cena jest niewysoka.

Szukasz idealnego hostingu współdzielonego dla swojego sklepu? Wybierz hosting dla sklepu internetowego w LH.pl i skorzystaj z pakietu skrojonego pod WooCommerce lub Prestashop już od 60 zł netto na rok.

Serwer VPS – wady i zalety

VPS to rozwiązanie pośrednie między hostingiem współdzielonym, a rozwiązaniami dedykowanymi. W przypadku hostingu współdzielonego mieliśmy wiele kont hostingowych na jednej maszynie i współdzielone zasoby.

Przy VPS mamy wiele instancji, kont użytkowników na tym samym serwerze, ale zasoby są już gwarantowane, a nie współdzielone. Oznacza to, że wybierając hosting dla sklepu internetowego i decydując się na VPS mamy większą swobodę nie tylko w kwestii obciążenia (zużycia zasobów serwera), ale także w kwestii konfiguracji. Dzięki temu, że posiadając VPS jesteśmy “na swoim”, możemy wybrać sobie system operacyjny, doinstalować dodatkowe moduły do serwera, czy uruchomić aplikację w dowolnym języku programowania. Trzymając się porównań architektonicznych, VPS jest takim szeregowcem, w którym mieszka kilka rodzin dzielących ze sobą jeden budynek.

Czym jest VPS?

Wybór VPS ma także wady – wiele firm oferujących VPS nie gwarantuje tak naprawdę konkretnych zasobów, a ich zbliżone wartości. Wynika to właśnie z faktu, że o ile VPS to osobna instancja na serwerze, nadal jest ona umieszczona obok innych instancji innych użytkowników.

Kolejną wadą VPS jest kwestia zarządzania. W przypadku hostingu współdzielonego zarządzaniem zajmuje się dostawca usługi. Przy VPS to sami jesteśmy administratorami swojego serwera i często sami musimy zadbać o aktualizacje jego oprogramowania, konfigurację backupu, monitoring usługi, czy też samodzielnie musimy poradzić sobie z problemami technicznymi.

Jakie sklepy będą zadowolne z serwera VPS?

VPS to dobre rozwiązanie dla sklepów z większym ruchem, których właściciel potrafi samodzielnie skonfigurować usługi na serwerze i zarządzać nimi lub współpracuje z osobą, która go w tym wesprze.

VPS będzie się także opłacał – jest droższy niż hosting współdzielony, ale nadal w zasięgu małego sklepu online.

Serwer dedykowany, czyli Ty tu rządzisz!

Teraz wyobraźnią przenieśmy się do domku jednorodzinnego na własnej działce bo kolejny typ serwera to serwer dedykowany. W przeciwieństwie do VPS, Twoje konto nie jest umieszczone obok innych userów na serwerze bo sam jesteś jego właścicielem. W ramach serwera dedykowanego otrzymujesz gwarantowane zasoby (procesor, pamięć RAM) i samodzielnie konfigurujesz system operacyjny, backup, czy aplikację sklepu. Serwer dedykowany, częściej niż VPS, można spotkać w pakiecie z administracją i zarządzaniem. Warto jednak zweryfikować jakiego rodzaju operacje wchodzą w skład takich usług.

Serwer dedykowany

Wadą serwera dedykowanego jest często brak możliwości skalowania. Skalowanie to możliwość zwiększenia i zmniejszenia zasobów przydzielonych do serwera w momentach wzmożonego ruchu, czy w chwili gdy ten ruch już wraca do normy. Często spotyka się możliwość skalowania zasobów serwera dedykowanego ale tylko w górę – możemy zatem serwer wzmocnić, ale po “akcji” marketingowej czy sprzedaży sezonowej musimy dalej płacić za zasoby, których już nie wykorzystujemy.

Kolejna wada tego rozwiązania łączy się z potencjalną awarią sprzętową. W przypadku gdy uszkodzony zostanie np. procesor, dysk czy zasilacz, serwer dedykowany może wymagać fizycznej wymiany uszkodzonej części i ponownego uruchomienia. Takie prace w serwerowni mogą potrwać od kilku godzin do nawet kilku dni, w zależności od tego, jaką procedurę wymiany uszkodzonej części oferuje dostawca usługi.

Kto powinien wybrać serwer dedykowany?

Z pewnością właściciele sklepów, którzy chcą mieć większą niezależność w zakresie wykorzystania zasobów serwerowych, posiadać najwyższe uprawnienia dostępu do serwera, ale także którzy mają odpowiednią wiedzę, by taki serwer skonfigurować.

Serwer dedykowany jest droższy niż hosting współdzielony czy VPS, dlatego chętniej wybierają go średniej wielkości lub duże sklepy internetowe, na których może dojść np. do skoku ruchu czy liczby zamówień.

Cloud Server – a teraz przenieśmy to wszystko do chmury!

To już ostatni z typów serwerów, który chcę Wam omówić. Cloud Server lub inaczej cloud hosting, to serwer działający w grupie maszyn, które przenoszą między sobą dane tak, by zachować jak najwyższą dostępność i stabilność usług. W przeciwieństwie do serwera dedykowanego, w przypadku awarii sprzętowej cloud uruchamia sklep z innej maszyny, tymczasowo wyłączając tę wymagającą naprawy, zachowując tym samym ciągłość działania usługi.

Cloud to rozwiązanie w ramach którego sami możecie zdecydować o systemie operacyjnym, otrzymujecie własny adres IP i dedykowane zasoby serwerowe.

Pozostając przy porównaniach mieszkalnych, zarządzany Cloud Server to taki dom na własnej działce, ale z prywatnym ogrodnikiem, usługami sprzątania i zespołem złotych rączek do naprawiania wszelkich awarii. 🙂

Jak działa Cloud Server?

Cloud Server można skalować – wzmacniać zasobami w chwilach większego zapotrzebowania, ale także redukować je w przypadku powrotu do normalnego ruchu. Dzięki tej elastyczności płacisz tylko za to, co wykorzystałeś.

Cloud Server w LH.pl sprzedawany jest w pakiecie z zarządzaniem, w skład którego wchodzi konfiguracja serwera zgodnie ze specyfikacją, migracja sklepu z innego serwera, optymalizacja i przyspieszenie sklepu po migracji, a także ciągły monitoring infrastruktury i wsparcie ze strony administratorów.

Użytkownik Clouda otrzymuje dostęp do wygodnego panelu zarządzania Direct Admin, gdzie bez znajomości administracji serwerami może swobodnie dodawać kolejne domeny, tworzyć skrzynki i przekierowania czy też konfigurować swoje usługi.

Cloud Server w LH.pl – komu polecamy?

Przede wszystkim właścicielom sklepów, w których pojawia się wzmożony ruch, a co za tym idzie – skoki sprzedaży. Cloud Server idealnie sprawdzi się także dla tych, którzy cenią sobie święty spokój – administratorzy LH.pl zajmą się bowiem wszystkim od konfiguracji po monitoring serwera. Cloud będzie także rozwiązaniem bardziej oszczędnym niż serwer dedykowany – dzięki jego elastyczności zapłacisz tylko za te zasoby, których potrzebował Twój sklep.

Cloud Server w LH.pl możemy uruchomić dla Ciebie już od 136 zł miesięcznie.

Zarządzany Cloud Server w LH.pl to także świetne rozwiązanie dla sklepów opartych o silnik Magento 2. Nasi Klienci chętnie wybierają to rozwiązanie, sprawdź co możemy Ci zaproponować:

Wiem już jaki hosting dla sklepu internetowego jest mi potrzebny. Jak wybrać dostawcę hostingu?

Przy wyborze hostingodawcy kieruj się nie tylko ceną usługi, ale także poziomem i jakością obsługi klienta, dostępnością najnowszych technologii, a także obecnością backupu i zaawansowaniem pakietu zarządzania serwerem. Nie możesz zapomnieć także o prędkości hostingu bo ta przełoży się bezpośrednio na konwersję w Twoim sklepie, ale także – na pozycję w wyszukiwarce Google.

Regio z Olsztyna do Przemyśla, czy Pendolino z Warszawy do Krakowa?

Mowa o prędkości. Hosting dla sklepu internetowego musi być przede wszystkim szybki. Co to oznacza? Strona (sklep) muszą się na nim ładować na tyle szybko, by potencjalni klienci sklepu nie rozmyślili się na etapie wyszukiwarki, czy nie porzucili koszyka tuż przed finalizacją. Prędkość sklepu będzie miała szczególne znaczenie jeżeli sprzedajesz produkty, które są łatwo dostępne u Twojej konkurencji, której strony działają szybciej.

Nie lubimy czekać, a już szczególnie – nie lubimy czekać korzystając z urządzeń mobilnych. Oczywiście prędkość sklepu zależy od wielu czynników: silnika sklepu czy stopnia jego optymalizacji, natomiast nie można ignorować też parametrów i konfiguracji samego serwera. Szybki serwer pod sklep powinien:

  • być oparty o szybszą odmianę dysków SSD – NVME
  • korzystać z najnowszych i najbardziej wydajnych procesorów serwerowych
  • posiadać protokół HTTP/2 i najnowszą dostępną wersję PHP

Powyższe parametry to absolutne minimum przy wyborze hostingu dla e-commerce.

Prędkość hostingu pod sklep, a czynniki rankingowe Google

Google już od kilku lat podaje informacje o tym, jak ważne są odczucia użytkownika na stronie internetowej w kontekście pozycji tej strony w wyszukiwarce. Na komfort korzystania ze strony wpływają takie czynniki, jak: spójność wizualna aplikacji, jej interaktywność, czy prędkość ładowania. Im strona ładuje się szybciej, tym większą ma szansę by znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Mówiąc o prędkości sklepu zwróć uwagę nie tylko na czas ładowania strony głównej, ale także podstron z kategoriami, czy procesu zamawiania produktu (poszczególnych etapów koszyka). Wolne ładowanie sklepu, szczególnie w etapie koszyka lub wyszukiwarki, może odstraszyć klientów i zniechęcić ich do zakupów w Twoim sklepie.

Co się stanie jeśli…

Powinie Ci się noga. Aktualizacja nie pójdzie tak, jak trzeba albo przypadkiem usuniesz z bazy kilka zamówień. Zanim wybierzesz hostingodawcę, sprawdź czy:

  • będzie on wykonywał regularny backup Twojego sklepu – jeżeli tak, jak często i jak długo przechowa wykonaną kopię?
  • czy pomoże Ci lub samodzielnie przywróci backup plików/bazy ze wskazanej daty?
  • gdzie hostingodawca wykonuje i przechowuje backupy (czy robi to w niezależnej lokalizacji serwerowej)
  • czy wesprze Cię w zlokalizowaniu problemu po aktualizacji, pomoże odczytać logi serwera, czy wykona diagnozę?

Zdaję sobie sprawę, że o takich sprawach myślimy dopiero wtedy, gdy ta pomoc jest już konieczna, ale Ty czytasz ten artykuł PRZED zakupem hostingu pod sklep, więc wiesz to już teraz. Punkt dla Ciebie!

Musi być bezpiecznie

Wybierając hosting dla sklepu internetowego i dostawcę zwróć uwagę na bezpieczeństwo swojego serwera. Prowadząc sklep przechowujesz na nim bazę klientów, zamówień i wiele danych, które musisz chronić. Wybierając serwer w kontekście bezpieczeństwa, sprawdź:

  • czy hostingodawca udostępnia Ci bezpłatny certyfikat SSL – Let’s Encrypt
  • czy hostingodawca ma wdrożoną ochronę WAF
  • czy operator stosuje zaawansowaną ochronę przed atakami typu Brute Force
  • czy hostingodawca dba o ochronę przed atakami DDoS
  • gdzie fizycznie zlokalizowane są serwery i czy hostingodawca jest ich właścicielem
  • czy hostingodawca udostępnia separację serwisów (dotyczy hostingu współdzielonego)
  • czy możesz bezpłatnie podpisać z dostawcą umowę powierzenia danych osobowych (RODO).

Poczytaj o hostingu

Zanim wybierzesz dostawcę sprawdź opinie o jego usługach. Przejrzyj recenzje na Facebooku, w Google, na forach czy grupach Facebooka Upewnij się, czy klienci danego hostingu są zadowoleni z jego usług, a także jakości pomocy technicznej.

Wiesz już wszystko?

Mam nadzieję, że już wybrałeś. 🙂 Jeżeli tak, napisz do nas: info@lh.pl, przydzielimy Ci indywidualnego Opiekuna Migracji, doradzimy w wyborze najlepszego rozwiązania, a także przeniesiemy Twój sklep do LH.pl. Po migracji postaramy się go także dla Ciebie przyspieszyć! Hosting dla sklepu internetowego w LH.pl zapewni Ci spokojny sen dbając o stabilność i wydajność oferowanej usługi.

Darmowy kurs WooCommerce
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Aneta Rutkowska
Lubi gdy wszystko działa, a najlepiej jeżeli działa szybko. W szczególności strony internetowe. Pomaga użytkownikom WordPressa zrozumieć go lepiej. Gdyby fizycy mieli taką umiejętność wyjaśniania skomplikowanych rzeczy, wszyscy rozumielibyśmy fizykę kwantową. Na co dzień koordynuje różne procesy w najlepszej firmie hostingowej w Polsce – LH.pl.

Jeden komentarz

  1. Warto podbić fakt, że w dokumentacji WordPressa i PrestaShop mamy wyraźny zapis o tym aby serwer stanowił Apache (wykorzystywany domyślnie w LH w hostingu współdzielonym) lub nginx a nie niszowe rozwiązania stosowane przez liczną konkurencję np. IdeaWebServer czy LiteSpeed. Same parametry to już sprawa drugorzędna bo zależy od ruchu i zainstalowanego oprogramowania.

Możliwość komentowania została wyłączona.