Dedykowany sklep internetowy – alternatywa dla sklepów SaaS

Dedykowany sklep internetowy

Szukasz wydajnej i bezpiecznej platformy pod Twój biznes e-commerce? W wielu przypadkach słusznym posunięciem będzie sięgnięcie po sklep dedykowany. Czym jest to rozwiązanie i jakie ma zalety, wyjaśniamy w poniższym artykule. 

Czym jest dedykowane oprogramowanie dla sklepu internetowego?

Dedykowany sklep internetowy to nic innego jak platforma e-commerce, które została stworzona według indywidualnego planu — dostosowanego do  potrzeb konkretnej firmy. Najczęściej tego typu oprogramowanie jest rozwijane przez specjalistyczne agencje e-commerce, które tworzą system od A do Z. 

Każda dostępna funkcjonalność w rozwiązaniach dedykowanych wynika z analizy biznesowej i znajomości potrzeb właścicieli firm. Już na etapie projektowania sklepu są uwzględniane zachowania i przyzwyczajenia klientów w danej branży — takie podejście sprawia, że firmy sięgające po spersonalizowane oprogramowanie do sprzedaży online, mogą liczyć na wyższe konwersje.

W tym miejscu musimy dodać, że dedykowany sklep internetowy jest alternatywą dla popularnych systemów CMS (takich jak WooCommerce, PrestaShop  czy Magento) oraz platform SaaS — gotowych aplikacji udostępnianych w modelu abnomanentowym. 

Zalety korzystania z oprogramowania dedykowanego

Czas przejść do konkretnych korzyści, jakie daje firmom sięgnięcie po systemy dedykowane — to właśnie poniższe zalety sprawiają, że tak wiele biznesów zamienia platformy open source na spersonalizowane rozwiązania e-commerce. 

Bezpieczeństwo

Śmiało można stwierdzić, że im popularniejsze oprogramowanie, tym częściej jest celem ataków hakerskich. Najlepszym dowodem potwierdzającym te słowa są dane statystyczne — jeżeli chodzi o system WordPress, aż 90 000 stron opartych o WP w ciągu każdej minuty jest poddawanych atakom. Jak wiadomo WordPress i WooCommerce są popularnym wyborem wśród firm e-commerce. 

Własna, kodowana od zera, platforma jest pod kątem bezpieczeństwa całkowitym przeciwieństwem znanych systemów do e-handlu. W jej przypadku najczęściej są stosowane zaawansowane mechanizmy zabezpieczające, które rozwijają firmy zajmujące się tworzeniem dedykowanego oprogramowania. Biznesy decydujące się na personalizowane oprogramowanie już na starcie zwiększają bezpieczeństwo sklepu. 

Kompletna personalizacja 

Unikalność rozwiązań dedykowanych wynika z indywidualnego projektu tworzonego z myślą o konkretnych potrzebach danej firmy. Mamy tu na myśli personalizację dosłownie każdej funkcjonalności i elementu graficznego umieszczanego na stronie. Przedsiębiorcy mają tu pełną swobodę — to oni decydują, w którym miejscu ma się pojawić slider z popularnymi produktami, jak ma wyglądać system wyszukiwania, czy w jaki sposób ma być zaprojektowany koszyk zakupowy. 

Przy czym warto pamiętać, że projektowanie architektury sklepu i jego szaty graficznej nie może odbywać się według przypuszczeń właściciela firmy — każdy element obecny na stronie powinien znajdować uzasadnienie w konkretnych danych. Najlepiej, aby były to statystyki dowodzące skuteczności danego rozwiązania. 

Wydajność techniczna

Największym ograniczeniem sklepów w modelu software as a service jest ich kiepska optymalizacja techniczna. Ten stan rzeczy wpływa negatywnie na możliwości pozycjonowania sklepów w Google. Również systemy open source nie wypadają na tym polu najlepiej. Z tego powodu, jeśli myślisz o wysokich pozycjach strony w wyszukiwarce, budowanie sklepu od zera może być posunięciem, które zwiększy skuteczność Twoich działań pozycjonerskich.

Profesjonalna agencja zajmująca się realizacją projektów dla e-commerce (taka jak np. GOcreate) zadba o odpowiednią optymalizację techniczną — wdroży mechanizmy cache’ujące, położy nacisk na szybkość działania strony i napisze kod przyjazny wyszukiwarkom. Dodatkowo zadba o to, aby wszystkie moduły i aplikacje na serwerze były stale aktualizowane. Dodatkowo sklepy internetowe dedykowane są perfekcyjnie dostosowane do urządzeń mobilnych. Programiści dbają o każdy szczegół, by Twój sklep dostarczał pozytywne doświadczenia użytkownikom smartfonów. 

Nieograniczone możliwości skalowania 

Jeśli zdecydujesz się na tworzenie sklepu internetowego od zera, będziesz mieć pełną swobodę w zakresie rozwoju swojego sklepu. Agencja, z którą zaczniesz współpracę będzie mogła elastycznie wdrażać funkcjonalności, których potrzebuje Twój biznes. 

Ta cecha sprawia, że dedykowane sklepy internetowe znacznie lepiej wypadają na tle oprogramowania open source i systemów SaaS. Tam ograniczeniem jest kod sklepu, za którego ogólny kształt odpowiadają deweloperzy pracujący nad rozwojem poszczególnych systemów.

Ograniczenia sklepów dedykowanych

Musisz też wiedzieć, że w niektórych przypadkach dedykowany system nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jesteś na etapie szukania pomysłu na biznes i nie wiesz, czy uda Ci się odnieść sukces, lepszym wyborem może być sklep w modelu abonamentowym. W jego przypadku nawet jeśli biznes nie wypali, stracisz tylko pieniądze przekazywane firmie w ramach miesięcznego abonamentu. 

W przypadku personalizowanego sklepu strata będzie znacznie wyższa — w końcu wdrożenie takiej platformy, która jest szyta na miarę, wymaga znacznie większej inwestycji na starcie. 

Dodatkowo integracje z niektórymi aplikacjami zewnętrznymi mogą być utrudnione. Z drugiej strony agencje, które realizują personalizowane projekty e-commerce łatwo mogą napisać skrypt, który połączy e-sklep z zewnętrznymi narzędziami. 

W przypadku ograniczeń tego typu sklepów wspomnieć należy, że ich obsługa sklepu może wymagać wsparcia ze strony programisty. Chociaż tu także wszystko wiele zależy od początkowych ustaleń z firmą realizującą projekt. Można na wstępie przedstawić swoje oczekiwania względem wyglądu panelu administracyjnego sklepu. 

SaaS – co to jest? Czy warto postawić sklep w tym modelu?

Sklepy w modelu SaaS często są określane mianem sklepów pudełkowych. Tak naprawdę w ich przypadku do rozpoczęcia sprzedaży wystarczy przeprowadzić podstawową konfigurację i dodać produkty. Na pierwszy rzut oka mogą one wydawać się idealnym rozwiązaniem. W rzeczywistości jednak wielu sprzedawców wraz z rozwojem biznesów decyduje się na zmianę technologii, na której opierają swój sklep online. 

Czas skupić się na plusach i minusach korzystania z gotowych sklepów.

Zalety systemów SaaS

  • Gwranacja prawidłowego działania sklepu w większości przypadków leży po stronie dostawcy usługi. To właściciel SaaS-a odpowiada za aktualizację oprogramowania. 
  • Sklepy abonamentowe najczęściej oferują prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs. Dzięki temu każdy pracownik może łatwo zarządzać asortymentem w panelu strony.
  • W początkowej fazie rozwoju firmy można prowadzić sprzedaż niskim kosztem. Z reguły początkowy koszt abonamentu jest dość niski. 
  • Łatwość integracji z narzędziami marketingowymi, bramkami płatności i usługami kurierów. 

Wady systemów SaaS

  • Dla wielu sprzedawców problemem staje się wysoki koszt abonamentu wraz z dalszym rozwojem działalności. 
  • Bardzo ograniczone możliwości edycji wyglądu sklepu. Wybierając sklep w modelu abonamentowym nie masz możliwości stworzenia własnego projektu graficznego. Musisz zadowolić się dostępnymi szablonami, które dostarcza właściciel oprogramowania.
  • Częsty brak gotowych integracji z narzędziami, które wykorzystują sprzedawcy w swojej działalności. 
  • Ograniczone warunki do pozycjonowania strony: często wdrożenie sklepu SaaS przekreśla szanse na wysokie pozycje w Google. Kod takich stron jest napisany w sposób, który uniemożliwia pozycjonowanie. 

Podsumowując temat gotowych sklepów, mogą one dobrze się sprawdzić, gdy interesuje Cię stworzenie sklepu na początku przygody z e-commerce. 

Dedykowany sklep internetowy czy model abonamentowy?

Najczęściej firmy decydują się na oprogramowanie udostępniane w ramach abonamentu, gdy rozpoczynają swoją działalność. Często, gdy cele biznesowe stają się bardziej ambitne, właściciele podejmują decyzję o przejściu na w pełni spersonalizowane oprogramowanie sklepu internetowego. 

Odpowiadając na pytanie, które z rozwiązań jest lepszym wyborem, oprogramowanie dedykowanie lepiej sprawdzi się, gdy masz już doświadczenie ze światem e-handlu. Zauważasz, że masz indywidualne potrzeby względem sklepu wynikające z zachowań Twoich klientów. 

Dedykowany sklep internetowy – alternatywa dla sklepów SaaS

Już widzisz, jakie korzyści dla Twojego e-biznesu może dać korzystanie z dedykowanego sklepu internetowego. Wiesz też, dlaczego tak wiele firm decyduje się na ten typ oprogramowania. Jeśli więc wiesz już, że dedykowany system jest tym czego, potrzebujesz, możesz rozpocząć poszukiwania profesjonalnego software house, który specjalizuje się w realizacjach dla firm z branży e-commerce. Pamiętaj, aby przed rozmową opracować wstępną listę potrzeb Twojego sklepu — firmy od razu będą mogły oszacować wstępną wycenę i czas realizacji projektu.

Darmowy kurs WooCommerce
Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Artur Cimoch
Właściciel firmy GoCreate, od kilkunastu lat związany z rynkiem e-commerce w Polsce i Europie, przyświeca mu motto: "Tam, gdzie inni mówią 'Nie lub Nie da się ', wtedy wchodzimy my - z naszą dedykowaną platformą do sprzedaży B2C i B2B."