Dyrektywa Omnibus — co to jest i jak dostosować swój sklep internetowy

Omnibus to dyrektywa europejska, której celem jest ochrona konsumentów i zwalczanie nieuczciwych promocji w sklepach internetowych. Dyrektywa obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2023 roku i już widać jej efekty. Zobacz, co to jest Omnibus i jak dostosować swój sklep internetowy do nowego prawa.

Jeśli posiadasz sklep internetowy, to z pewnością obiło Ci się o uszy, że od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje w Polsce Dyrektywa Omnibus, która nakłada konieczność wprowadzenia pewnych zmian w swoim sklepie internetowym lub innej platformie sprzedażowej. Warto zapoznać się z nowymi wymaganiami, gdyż niedostosowanie swojego sklepu może wiązać się z wysokimi karami finansowymi.

W tym artykule poruszy zarówno trochę teorii, jak i praktyki. Wyjaśnimy, co to jest Dyrektywa Omnibus, dlaczego powstała i jakie wymagania nakłada na właścicieli sklepów internetowych, a także pokażemy, jak dodać dopisek „Najniższa cena z ostatnich 30 dni” w swoim sklepie internetowym.

Co to jest dyrektywa Omnibus i dlaczego powstała?

Dyrektywa Omnibus to nowe unijne prawo, które obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2023 roku i wprowadza zmiany w przepisach o ochronie praw konsumenta. Nowe zasady mają na celu walkę z pseudopromocjami i nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców. Na celownik zostały tu wzięte przede wszystkim pseudopromocje oraz manipulowanie opiniami w sklepach internetowych.

Pseudopromocje polegają na sztucznym zawyżaniu bazowych cen produktów na czas trwania promocji, aby móc zaoferować większy rabat procentowy, który wygląda atrakcyjniej. W rzeczywistości jednak cena produktu jest taka sama lub zaledwie o kilka procent niższa niż np. w ubiegłym tygodniu. Manipulowanie opiniami to z kolei zlecanie napisania fałszywych opinii na temat swoich produktów lub usuwanie niewygodnych opinii nadesłanych przez kupujących.

Dyrektywa Omnibus — jakie zasady, zakazy i potencjalne kary wprowadza nowe prawo?

Aby zwalczyć tego typu praktyki i zwiększyć przejrzystość oferty oraz wzmocnić ochronę konsumenta, Dyrektywa Omnibus wprowadza szereg zasad, wymagań oraz potencjalnych kar finansowych (sięgających nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych) dla sklepów internetowych i platform handlowych. W razie wątpliwości zachęcamy zatem do przeanalizowania swojej sytuacji z prawnikiem. 

Oto najważniejsze zmiany, jakie wprowadza Dyrektywa Omnibus.

Konieczność wyświetlenia najniższej ceny produktu, która była dostępna w ciągu 30 dni przed uruchomieniem promocji

Sklepy nie mogą już sztucznie zawyżać cen produktów na czas trwania promocji, aby rabat wyglądał atrakcyjniej dla potencjalnego klienta. Dyrektywa Omnibus wprowadza wymóg, by w przypadku jakiejkolwiek obniżki produktu czy usługi wyświetlać nie tylko nową obniżoną cenę, ale także najniższą cenę, jaka obowiązywała na ten produkt w ciągu ostatnich 30 dni PRZED wprowadzeniem promocji.

Nie musisz wyświetlać całej historii cen. Wystarczy, że wyświetlisz najniższa poprzednią cenę, jaka obowiązywała na dany produkt w okresie 30 dni poprzedzających promocję. Informacja ta musi być wyświetlana przez cały czas trwania promocji. Innymi słowy, jeśli uruchamiasz promocję 14 lutego, to oprócz nowej ceny promocyjnej musisz pokazać także, jaka była najniższa cena za ten produkt w okresie pomiędzy 14 stycznia a 13 lutego.

Zakaz manipulowania opiniami na temat oferowanych produktów

Nowe prawo daje możliwość nakładania kar finansowych na sprzedawców, którzy manipulują opiniami na temat oferowanych przez siebie produktów. Dotyczy to wszelkich działań związanych z opiniami, które mogą powodować przedstawianie swoich produktów w nierzetelny lub przekłamany sposób (np. płacenie za nadesłanie fałszywych opinii).

Aby temu zapobiegać, właściciele sklepów internetowych powinni informować o tym, czy opinie zostały zweryfikowane, a jeśli tak, to w jaki sposób (konsument powinien móc znaleźć w sklepie informację o tym, na jakiej podstawie sprzedawca weryfikuje opublikowane opinie). Weryfikacja opinii może odbywać się np. poprzez umożliwienie nadesłania opinii z poziomu konta, z którego dokonano zakupu. Większość sklepów powinna mieć taką opcję w swoich ustawieniach. Taka opinia może być wtedy opublikowana i oznaczona jako „zweryfikowana”. 

Nie oznacza to jednak, że od tej pory każdy komentarz na temat produktu musi być weryfikowany. Nadal możesz publikować w swoim sklepie opinie nadesłane przez osoby niezweryfikowany, ALE przy takich opiniach musi pojawić się jasna informacja, że są to opinie niezweryfikowane.

Konieczność informowania o tym, czy sprzedający jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą

W sklepie internetowym powinna znaleźć się jasna informacja o tym, czy sprzedający jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą. W większości przypadków sklepy internetowe mają tę informację zawartą w regulaminie, jednak jeśli zarządzasz platformą handlową, na której produkty są sprzedawane przez zewnętrznych sprzedawców różnego rodzaju (zarówno przez osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa), to konieczne jest zadbanie o to, aby konsument mógł łatwo znaleźć informację o rodzaju sprzedawcy danego produktu. 

Wynika to z faktu, że w zależności od rodzaju sprzedawcy różnią się możliwości dokonywania np. wymiany czy zwrotów. Jeśli sprzedawcą jest osoba fizyczna, to musi pojawić się informacja o tym, że zawarta umowa nie podlega ochronie konsumenckiej.

Informacje o podziale obowiązków

Jeżeli mamy do czynienia z platformą handlową, gdzie dostawca platformy (właściciel sklepu) jest innym podmiotem niż faktyczny sprzedawca oferowanych produktów, to powstaje obowiązek poinformowania konsumenta o dokładnym podziale obowiązków.

Należy w regulaminie umieścić informację o tym, za co odpowiada dostawca platformy sprzedażowej (właściciel aplikacji e-commerce). Przykładowo, może to być np. udostępnienie narzędzi sprzedażowych, marketingowych i komunikacyjnych. Następnie należy przedstawić, za co odpowiada faktyczny sprzedawca. W tym wypadku będzie to realizację zamówienia czy obsługa zwrotu i wymiany.

Ta informacja będzie szczególnie ważna w przypadku właścicieli platform pozwalającym sprzedawać innym podmiotom. Warto jednak pamiętać, że może również mieć znaczenie w przypadku, gdy współpracujemy w modelu dropshippingowym. W takiej sytuacji współpraca może wyglądać tak, że jesteśmy właścicielem aplikacji (sklepu), ale wystawiamy w nim produkty sprzedawane przez inne podmioty. Konsument powinien być jasno o tym informowany.

Jak wyświetlić najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji w swoim sklepie?

Spośród wymagań, które wprowadza Dyrektywa Omnibus, wyróżnić można jedno. To wymóg wyświetlania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni w sytuacji, gdy organizujemy promocję. W tym przypadku mamy do czynienia z koniecznością wdrożenia zupełnie nowej funkcji, której najprawdopodobniej nasz sklep aktualnie nie posiada.

Wprowadzenie nowej funkcji zależne będzie od tego, z jakiego rodzaju sklepu internetowego korzystamy. Mamy jednak dobrą wiadomość dla posiadaczy sklepów zbudowanych na podstawie WooCommerce — wymaganą funkcję możesz wdrożyć za pomocą darmowej wtyczki o nazwie Omnibus — Pokaż najniższą cenę produktu.

Jak zainstalować wtyczkę Omnibus do WooCommerce?

Omnibus — Pokaż najniższą cenę produktu to polska wtyczka, której autorem jest Marcin Pietrzak. Dodaje ona możliwość wyświetlenia najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni. Co najważniejsze, dzieje się to automatycznie. Wtyczka samodzielnie sprawdza najniższą cenę sprzed 30 dni i wstawia ją wraz z komunikatem pod aktualną ceną.

Aby ją zainstalować, przejdź w WooCommerce do zakładki „Wtyczki > Dodaj nową” i wyszukaj w repozytorium wtyczek pluginu o nazwie Omnibus — Pokaż najniższą cenę produktu.

Kliknij przycisk Zainstaluj, a następnie Włącz, aby aktywować wtyczkę.

I to wszystko, nie musisz niczego samemu dodatkowo wprowadzać. Gdy teraz wejdziesz na jakikolwiek produkt, zauważysz, że na karcie produktu wyświetla się najniższa cena z 30 dni poprzedzających promocję.

Jeśli ustawisz promocję na jakikolwiek produkt, wtyczka automatycznie wyświetli odpowiednią cenę.

Domyślnie wtyczka zawsze wyświetla ten komunikat, co nie jest wymagane przez Dyrektywę Omnibus. Nowe prawo europejskie nakłada ten obowiązek tylko w przypadku organizowania promocji. Możesz jednak dostosować wtyczkę tak, aby wyświetlała komunikat o najniższej cenie tylko wtedy, gdy aktywna jest promocja.

W tym celu wejdź w panelu WordPressa do zakładki „WooCommerce > Ustawienia”, a następnie wybierz zakładkę „Produkty” i „Dyrektywa Omnibus”. Wyświetlą się ustawienia wtyczki.

W tym miejscu możesz dostosować, w jakich miejscach na stronie ma się wyświetlać ten komunikat, a także kiedy. Jeśli chcesz, aby był widoczny tylko w przypadku organizowania promocji, zaznacz pole „Display only for products on sale”.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Błażej Starosta
Ma doświadczenie w tworzeniu oraz prowadzeniu stron WWW, od blogów aż po sklepy internetowe. Od lat uważnie śledzi rozwój WordPressa i jego wpływ na rynek twórców stron internetowych. Stara się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technologicznymi i dzielić się swoją wiedzą.