Magento – co to jest i jak zacząć?

Magento to popularna platforma e-commerce do budowy sklepu internetowego. Od 2018 roku Magento jest w rękach globalnego giganta, firmy Adobe, która zakupiła ją za kwotę 1,68 mld dolarów.

Magento słynie z bardzo dobrej skalowalności i stabilności, nawet przy obsłudze dużej liczby zamówień realizowanych równocześnie. Platforma ma na rynku ugruntowaną pozycję, choć nie jest z pewnością rozwiązaniem dla każdego. Próg wejścia w Magento jest dość wysoki – właściciele sklepów inwestują spore kwoty w prace developerskie by przystosować sklep do swoich wymagań. Nierzadko wdrożenia Magento wiążą się z kosztem rzędu 100-800 tysięcy złotych. Tak wysoki koszt sprawia, że silnik chętniej wybierany jest dla średnich i dużych projektów e-commerce.

Nie jest to też rozwiązanie, które “out of the box” zaspokoi potrzeby typowego właściciela sklepu. Pod tym kątem zdecydowanie przegrywa z silnikami typu PrestaShop czy WooCommerce. Rozwiązania te, w przeciwieństwie do Magento, na start oferują wiele bezpłatnych motywów i wtyczek rozszerzających funkcjonalność sklepu.

Udział Magento w rynku e-commerce

Liczba sklepów na Magento w Polsce sięga niemal 2000. Niestety w 2021 roku nadal aż 65% z nich korzystało z wersji Magento 1, która utraciła już oficjalne wsparcie producenta. W ujęciu globalnym Magento stanowi ok. 10% wszystkich sklepów internetowych (ok. 80 000 witryn). 

Magento 1 vs. Magento 2

W czerwcu 2020 roku Adobe zrealizował zapowiadane wcześniej plany i zakończył okres oficjalnego wsparcia dla wersji Magento 1. Wraz z końcem wsparcia, Magento 1 nie otrzymuje już nie tylko nowych funkcjonalności, ale także aktualizacji i poprawek bezpieczeństwa. Niestety, mimo informacji przekazywanych z wyprzedzeniem, wiele sklepów w Polsce i na świecie wciąż korzysta z Magento 1. Narażają się tym samym na ataki hakerskie i zagrożenia płynące z nierozwijalnej wersji oprogramowania. 

Następcą Magento 1 jest wersja Magento 2, niosąca za sobą poprawę wydajności, prędkości sklepu i większą responsywność. W Magento 2 wprowadzono wsparcie dla full page cachingu, wyszukiwania Elasticsearch i zadbano o większą elastyczność i skalowalność bazy danych. Nowa wersja przyniosła także uproszczoną ścieżkę zakupową. Zmniejszona została liczba kroków finalizacji zamówienia (z 6 do 2), a także dodana została karta z podsumowaniem zakupów.

W Magento 2 sklepem zarządza się łatwiej, mogąc skonfigurować wiele magazynów i zarządzać nimi wygodnie dzięki funkcji Multi Stock Inventory. Dashboard został rozbudowany i wzbogacony o takie funkcje jak: średnia wielkość zamówienia, najczęściej wyszukiwane hasła, czy najlepiej sprzedające się produkty. Poprawiona została także polityka zarządzania contentem w sklepie, ulepszono wyszukiwanie i dodano szereg komponentów SEO. 

Zadbano także o lepsze dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych, nie tylko dla klientów, ale także osób pracujących na “zapleczu” sklepu. W Magento 2 zadbano także o szereg usprawnień dla developerów. Wraz z wersją Magento 2.3 do oprogramowania dodano wsparcie dla PWA (progressive web applications).

Migracja z Magento 1 na Magento 2 wymaga gruntownej przebudowy sklepu. Nierzadko także oznacza zbudowanie go od podstaw.

Różnice pomiędzy Magento w wersji Open Source (community) i Commerce (enterprise) 

Z silnika Magento możemy skorzystać na dwa sposoby. W wersji Open Source (otwartej, bezpłatnej) lub w wersji Commerce (płatnej) Wersje te różnią się dostępną funkcjonalnością. W obu przypadkach konieczne jest samodzielne zapewnienie środowiska (serwera) do uruchomienia sklepu internetowego.

Dodatkowo istnieje jeszcze opcja Commerce Cloud. W porównaniu do standardowej edycji Commerce cechuje się ona tym, że w jej ramach zapewnione jest środowisko serwerowe w chmurze publicznej AWS.

Ile kosztuje Magento Commerce?

Cena licencji Magento Commerce wyliczana jest w oparciu o przychód brutto sklepu w poprzednim roku i kosztuje od ok. 80 000 PLN do nawet 500 000 PLN rocznie. W przypadku opcji z serwerem AWS (Magento Commerce Cloud), ceny zaczynają się od 150 000 PLN i mogą sięgnąć nawet 700 000 PLN rocznie. Różnica w cenie wynika głównie z kosztu uruchomienia serwerów AWS. 

Cena może się wahać w zależności od kursu dolara i można ją negocjować.

Koszty te na pierwszy rzut oka mogą wydawać się ogromne. Warto jednak przyjrzeć się bliżej specyfikacji obu rozwiązań i dogłębnie zbadać potrzeby naszej organizacji. Może się bowiem okazać, że licencja Commerce będzie tańsza niż zlecenie wykonania prac developerskich w oparciu o bezpłatną wersję sklepu. 

Magento Open Source vs. Commerce – porównanie funkcjonalności

Wersja Commerce różni się od open-source’owego wydania Magento szeregiem funkcjonalności. W Magento Commerce znajdziemy:

  • Rozwiązania do zarządzania treściami i strukturą strony: Content Staging, zarządzanie hierarchią struktury strony (strony, paginacja, menu, nawigacja). Wersja Commerce udostępnia także możliwość zaplanowania importów i eksportów danych w określonych ramach czasowych.
  • Narzędzia do wsparcia sprzedaży – opcję “Seller assisted shopping”, czyli dostęp do koszyka kupującego. Opcja ta umożliwia szerokie wsparcie klienta podczas procesu zakupowego i zarządzanie jego koszykiem podczas zakupów. Mamy także możliwość skonfigurowania sprzedaży produktów cyfrowych, opartych na subskrypcji i kart podarunkowych.
  • Udogodnienia dla sprzedaży w modelu B2B – narzędzia do zarządzania zakupami firm, indywidualnymi wycenami wraz z możliwością negocjacji ceny. Commerce daje także opcję tworzenia list często wybieranych produktów, zarządzanie zaliczkami i kredytem kupieckim. 
  • Rozwiązania dla finansów i magazynu – masowe tworzenie i drukowanie faktur, listów przewozowych, etykiet wysyłek, numerów autoryzacji zwrotów z opcją “store credit”, czyli zwrotu pieniędzy na konto klienta sklepu lub wykonania tradycyjnego zwrotu.
  • Funkcjonalności dla marketingu – tworzenie dynamicznych bloków CMS i bannerów, a także zaawansowane narzędzia do segmentacji klientów. Commerce umożliwia także wysyłanie klientom mailingów dostosowanych do ich aktywności zakupowej bazując na zawartości koszyka. Możliwe jest też argetowanie produktów lub kategorii do określonej grupy klientów;
  • Szereg narzędzi wspierających budowanie długotrwałych relacji z klientami – możliwość skonfigurowania zaawansowanego systemu przyznawania punktów lojalnościowych. Commerce daje także możliwość przyznawania Klientom nagród, czy tworzenia dla nich specjalnych ofert.
  • Udogodnienia w tworzeniu analiz i raportów – możemy stworzyć do 100 rodzajów różnych raportów, np. porzucone koszyki, produkty o niskim lub wysokim stanie magazynowym, kupony promocyjne. W dodatku raporty te są na bieżąco aktualizowane i mogą gromadzić dane ze wszystkich źródeł sprzedaży w jednym miejscu. W tej kwestii możemy postawić na rozwiązania od Google, np. Google Data Studio, jednak jeżeli nie chcemy robić dodatkowych konfiguracji produktów zewnętrznych, Commerce zapewni nam to w pakiecie. Wersja ta posiada także gotową integrację z Google Analytics. 
  • Narzędzia do podnoszenia wydajności sklepu i zwiększania sprzedaży – CDN, Visual Merchandiser (edytor drag end drop do zmiany kolejności elementów na podstronach).
  • Wsparcie techniczne – dostęp do narzędzia Support Diagnostic Tools (identyfikowanie i naprawianie problemów w sklepie), jak i wsparcia technicznego 24/7 ze strony platformy.

Hosting Magento 2

Przy wyborze Magento w wersji Open Source lub Commerce (bez opcji cloud), niezbędne jest dopasowanie odpowiedniego serwera.

Silnik Magento 2 jest dość wymagający dla serwera i ta kwestia przytaczana jest najczęściej gdy mowa o wadach tej platformy. W branży można bowiem usłyszeć, że Magento jest “zasobożerne” dla serwera. Dlatego przez specjalistów sugerowane jest zbudowanie dla niego serwera opartego o chmurę lub serwera dedykowanego. 

Hosting Magento musi stanowić solidną platformę do rozwoju sklepu. Powinien być stabilny, bezawaryjny, ale i elastyczny.

Sprawdź hosting zoptymalizowany pod Magento w LH.pl

Jakich zasobów serwera potrzebuje Magento?

Wymagania serwerowe dla najnowszej (12.2021) wersji Magento 2.4.5 są następujące:

  • PHP 8.1
  • Apache 2.4
  • Nginx 1.8
  • MySQL 8.0 lub MariaDB 10.4
  • Varnish 6.5
  • Redis 6.0
  • Elasticsearch 7.10
  • Composer 2.x
  • RabbitMQ 3.8

Ponadto w oficjalnej dokumentacji znajdziemy informację, że serwer powinien mieć minimum 2 GB RAM. Jak to często bywa z minimalnymi wymaganiami, w praktyce i z doświadczenia wiemy, że maszyna pod Magento 2.4.5 powinna być zdecydowanie mocniejsza. Każdy z komponentów: Varnish, MySQL, PHP etc., do prawidłowego działania potrzebuje RAMu. Dobrą praktyką jest także zachowywanie marginesu pamięci operacyjnej na wypadek wzrostu ruchu i zakupów.

W konfiguracji przyda się także mocny procesor, który w wydajny sposób obsłuży nawet duży jednoczesny ruch w sklepie. 

W hostingu dla sklepów internetowych liczy się również nośnik danych – im szybszy, tym lepszy. Prędkość dysku (przede wszystkim na bazę danych), ma kluczowe znaczenie dla czasu obsługi zapytań do bazy i szybkości sklepu. 

Od jakiej konfiguracji serwera Magento 2 najlepiej zacząć?

W LH.pl dla sklepów na Magento 2.x.x, na start polecamy Cloud Server z zasobami:

  • 4 CPU (rdzenie procesora)
  • 16 GB RAM
  • 50 GB dysku NVMe
  • 7 dniami backupu 
  • 1 adresem IP
  • panelem Directadmin do zarządzania serwerem.

To optymalna konfiguracja serwera Magento na start. Serwer ten można rozbudowywać zarówno horyzontalnie, jak i wertykalnie, wraz ze wzrostem ruchu i sprzedaży w sklepie internetowym. W ramach prac początkowych, prócz konfiguracji maszyny, wykonywane są także instalacje wszystkich niezbędnych do działania komponentów. Ponadto w LH.pl realizujemy także wsparcie developerów w procesie deploy’u aplikacji na serwer lub wykonanie pełnej migracji sklepu.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Aneta Rutkowska
Lubi gdy wszystko działa, a najlepiej jeżeli działa szybko. W szczególności strony internetowe. Pomaga użytkownikom WordPressa zrozumieć go lepiej. Gdyby fizycy mieli taką umiejętność wyjaśniania skomplikowanych rzeczy, wszyscy rozumielibyśmy fizykę kwantową. Na co dzień koordynuje różne procesy w najlepszej firmie hostingowej w Polsce – LH.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Tanie domeny .eu