Wybór domeny pod SEO — co musisz sprawdzić?

Domena internetowa nie powinna być wybierana pochopnie. To istotny element budowania wizerunku marki, ale także podstawa do dalszych działań pozycjonujących. Odpowiednio wybrana domena umożliwia dotarcie do odpowiedniej grupy użytkowników, jest także gwarantem bezpieczeństwa prawnego.

Czy nazwa domeny ma znaczenie dla SEO?

Dawno, dawno temu, gdy Internet dopiero stawiał swoje pierwsze kroki, popularnym rozwiązaniem było umieszczenie w domenie słów kluczowych, które miały kojarzyć się z działalnością danej marki. W tamtych czasach takie działanie miało faktycznie znaczenie, jednak aktualnie obecność wyszukiwanych fraz w adresie nie przekłada się na pozycjonowanie.

Poszczególne algorytmy w wiodącej wyszukiwarce, czyli Google, zmieniły się wielokrotnie. Obecnie większe znaczenie ma promowanie własnej nazwy firmy nawet, jeśli nie kojarzy się ona z przedmiotem działalności, niż „granie” pod słowa kluczowe. Niekiedy wręcz wielokrotne występowanie w adresie słów kluczowych może osłabić pozycję danej strony w wyszukiwarce, ponieważ zostanie ona zakwalifikowana jako spam. Warto wspomnieć, ze jeśli raz dana domena zostanie obłożona karą ze strony Google, np. za nieuczciwą konkurencję, spamowanie czy w inny sposób naruszanie regulaminów wyszukiwarki, bardzo trudno będzie odpracować jej tę stratę.

Nazwa domeny a pozycjonowanie

Najlepszym wyborem na domenę będzie nazwa firmy lub marki, której działalność dana strona ma promować. Taka domena jest uniwersalna, może być wykorzystywana przez wiele lat i będzie tak długo aktualna, jak aktualna będzie nazwa brandu. Przedmiot działalności może się zmieniać – rozszerzać lub kurczyć – i doświadczenie uczy, że zmienia się znacznie częściej niż nazwa firmy.

Poniższe wskazówki znajdują zastosowanie zatem nie tylko w kontekście wyboru domeny, ale nazwy dla samego biznesu. Jaka powinna być domena idealna?

  • łatwa do zapamiętania
  • kojarząca się z nazwą marki lub stanowiąca jej nazwę
  • najlepiej pozbawiona łączników (jednak w sporadycznych przypadkach łącznik może okazać się plusem)
  • z dobrą historią i obecna w Internecie możliwie najdłużej
  • nie za długa — dobrze jest wybrać taką domenę, która będzie się wyświetlać w całości nawet w miejscach o ograniczonej liczbie znaków. Krótkie domeny są również łatwiejsze do zapamiętania przez użytkowników
  • z odpowiednim rozszerzeniem — w Polsce najbardziej zaufane są domeny z końcówką .pl. Krajowe domeny zawsze mają największy współczynnik konwersji i szybko budują swoją reputację. Jest jednak parę wyjątków od tej reguły. Dobrze jest wybrać domenę z rozszerzeniem kraju, na którego rynku chcemy funkcjonować. Jeśli kierujemy się do użytkowników z różnych państw, zamiast końcówki .com lepiej jest wybrać domeny z poszczególnych krajów.

Warto również zapamiętać, że absolutnie zabronione jest stosowanie domen, w których znajdują się zastrzeżone znaki towarowe. Wszystkie oficjalne nazwy znanych marek stanowią własność firm. Jeśli w domenie zostanie użyty znak towarowy, może to skutkować olbrzymimi konsekwencjami prawnymi. Każdorazowe wykorzystanie nazwy marki w adresie strony musi być poparte zgodą właściciela danego znaku towarowego.

Czy zmiana nazwy domeny wpływa na pozycjonowanie?

To zależy od tego, w jaki sposób zostanie wykonana migracja strony z jednego adresu na drugi. Dobrze przeprowadzone wdrożenie nowej strony nie ma poważniejszych konsekwencji dla ruchu, ale pochopna zmiana domeny to przepis na katastrofę.

Przeniesienie na nową domenę związane jest z budowaniem widoczności od podstaw, ale przygotowanie odpowiednich przekierowań, a także pozostawienie poprzedniej domeny sprawi, że proces ten nie będzie skutkował utratą dotychczasowych osiągnięć w pozycjonowaniu.

Zmiana nazwy domeny powinna być zawsze konsultowana ze specjalistą posiadającym doświadczenie w migrowaniu stron internetowych. W przeciwnym wypadku ryzykujemy miesiące, a nawet lata pracy.

Jak wybrać nazwę domeny?

Oprócz powyższych wskazówek na temat wyboru domeny, warto również mieć na uwadze… zmysły. Domena jest nieodłącznie związana z marketingiem, nie tylko tym internetowym, ale każdą formą reklamy. Będzie wypowiadana, wysłuchiwana, a także oglądana, ponieważ będzie pojawiać się w materiałach graficznych. Dlatego specjaliści są zdania, że najlepsze domeny są stosunkowo krótkie, dźwięczne, wpadające w ucho, proste do wypowiedzenia i zapamiętania.

Z tego też względu najlepiej jest sięgać po słowa w ojczystym języku naszych odbiorców. Obcojęzyczne słowa, zwłaszcza o mało intuicyjnym zapisie, mogą być często przekręcane lub wpisywane do wyszukiwarki z literówkami. W konsekwencji może to skutkować potrzebą wykupienia dodatkowych domen, z których ruch będzie przekierowywany na „prawdziwą” stronę. Chociaż takie działanie także ma negatywne aspekty, jak np. utrwalanie nieodpowiedniej nazwy w pamięci użytkowników.

Nazwa domeny nie powinna w żaden sposób nasuwać skojarzenia, z którymi nie chcielibyśmy być wiązani. Dobrze jest również sprawdzić, jak będzie prezentować się zapisana różnymi fontami. Niektóre słowa po prostu nie prezentują się dobrze wizualnie. Jeśli masz wątpliwości, czy nazwa twojej firmy i domeny sprawdzi się jako znak graficzny, skonsultuj się ze specjalistą od identyfikacji wizualnej.

Ile kosztuje domena?

Zazwyczaj domeny kosztują od kilku do 100 złotych rocznie. Niektóre z nich mogą być droższe i kosztować nawet kilka tysięcy złotych. W sporadycznych przypadkach zdarzają się złote kruki sprzedawane na aukcjach nawet po kilkanaście tysięcy euro, ale to dotyczy bardzo starych domen ze świetną reputacją (wysokim DR – domain rating).

Jeśli planujesz start biznesu internetowego, prawdopodobnie koszt nabycia domeny będzie jednym z najniższych wydatków. Nie oznacza to jednak, że najmniej istotnym!

Moja wymarzona domena jest zajęta. Jaką domenę wybrać?

Niekiedy jedyna domena, jaką możemy wy brać to ta, która jest… po prostu dostępna. Ale nawet w takiej sytuacji nie warto podejmować decyzji pochopnie. Jeśli nasz biznes ma już konkretną nazwę i nie jest możliwa jej zmiana, konieczna będzie kreatywna burza mózgów; dodanie innego słowa, poszukanie domeny kojarzącej się z naszym claimem (hasłem reklamowym). Oczywiście najlepiej jest, kiedy nazwa firmy jest tożsama z nazwą domeny, jednak w dzisiejszych czasach, gdy internet rozrósł się do olbrzymich rozmiarów, założenie nowego biznesu o dotychczas niewykorzystywanej nazwie jest bardzo trudne.

Bardzo ważne jest to, przez kogo „nasza” domena jest zajęta. Jeśli przez firmę będącą konkurencją dla naszej działalności, to niestety, ale zmiana nazwy biznesu i poszukanie innej domeny jest jedynym słusznym krokiem pod względem marketingowym. Inaczej będziemy zawsze myleni. Taki scenariusz jest jednak mało prawdopodobny, ponieważ zapewne przed założeniem działalności dokładnie wykonaliśmy research i nie chcemy być do nikogo podobni.

Czy powinienem zmienić nazwę swojej domeny?

Tak, jeśli:

  • twoja domena jest trudna do zapamiętania
  • wielokrotnie przekonałeś się o tym, że nazwa domeny jest wpisywana z literówkami, przekręcana
  • planujesz, że za rok czy dwa będziesz chciał ją zmienić (w SEO to, co masz zrobić jutro, lepiej zrobić dzisiaj, zyskasz jeden dzień dla lepszego pozycjonowania)
  • nie lubisz dotychczasowej domeny i/lub sprawia ona trudności w marketingu.

Nie odwlekaj zmiany domeny tylko dlatego, że jest to procedura czasochłonna i nie ukrywajmy — trudna. Przy odpowiednim wsparciu ekspertów, jesteś w stanie przeprowadzić to niemal bezboleśnie, a w konsekwencji jedynie zyskasz.

Historia domeny

Negatywna historia domeny może sprawić, że start w świetlaną przyszłość będzie znacznie utrudniony. Prowadzenie praktyk biznesowych niezgodnych z prawem lub regulaminami skutkuje obciążeniem historii danej domeny. Kupując ją, jednocześnie nabywamy wątpliwej jakości opinię. Nawet, jeśli nasz biznes dotyczy zupełnie innego sektora.

Domeny, które mają pozytywną historię, nigdy nie były nośnikiem wirusów, działają od wielu lat, mają dobre komentarze i opinie, są na wagę złota. W przenośni i dosłownie. Ich cena może być kilkunasto- lub kilkudziesięciokrotnie wyższa niż innych domen.

Jak sprawdzić historię domeny przed zakupem

Do dyspozycji jest bardzo wiele narzędzi pomagających sięgnąć wstecz. Po pierwsze, to Wayback Machine, czyli internetowe archiwum. Strona ta grupuje informacje na temat tego, jaką zawartość miały poszczególne domeny na przestrzeni lat. W ten sposób sprawdzisz, z czym ewentualnie możesz kojarzyć się potencjalnym odbiorcom.

Z kolei WHOIS to baza, która zawiera informacje na temat tego, kiedy dana domena została zarejestrowana i kiedy wygasa. Tutaj zamieszczone są także dane abonenta oraz rys historyczny. W tym miejscu konieczne jest wspomnienie, że im starsza domena tym lepiej. Domena, która ma „słuszny” wiek jest z punktu opiniowana przez Google jako autorytet, dlatego łatwo startować z nią nawet po bardzo konkurencyjne frazy.

Mówiąc o Google, warto także wspomnieć o sprawdzeniu filtra ręcznego. Można to zrobić jedynie przez Google Search Console, w zakładce Bezpieczeństwo i ręczne działania. Jeżeli efektem naszego wyszukiwania jest komunikat „Nie wykryto problemów” to bardzo dobrze. Jeśli pojawi się cokolwiek innego, domena taka będzie bardzo trudna do wyprowadzenia i będzie to wysiłek niewspółmierny do możliwych efektów.
Oprócz tego warto korzystać z płatnych narzędzi, które umożliwiają wnikliwe przyjrzenie się widoczności danej domeny oraz temu, jakie linki do niej prowadzą. Pozwoli to określić, jak wiele pracy jest do wykonania i zaplanować działania contentowe.

Jeżeli wszystkie powyższe działania wydają nam się proste, wybór domeny nie powinien być większym problemem. Jeśli jednak na którymkolwiek etapie pojawią się wątpliwości, wskazane jest skontaktowanie się z ekspertem SEO. Konsultacja taka może ustrzec przed dużymi przeszkodami w przyszłości, które będą realnie wpływać na wyniki biznesowe.

Jak sprawdzić widoczność domeny

Skuteczna analiza widoczności domeny jest możliwa dzięki dedykowanym narzędziom wspomagającym działania SEO, takim jak Senuto. Z pomocą przychodzi moduł Analiza widoczności, gdzie sprawdzimy widoczność domeny na wykresie – tu na przykład Smyk.com:

Widzimy tu historyczne zmiany widoczności (brak większych wahnięć, poza jednym, dość drastycznym spadkiem bliżej początku wykresu – prawdopodobnie był to efekt dużej aktualizacji algorytmu Google, na którą strona nie była przygotowana), a także liczbę słów w TOP 10 wyników wyszukiwania. Na pierwszy rzut oka widać, że Smyk.pl jest bardzo mocną domeną i gdyby kiedyś trafiła na aftermarket, to jej cena prawdopodobnie byłaby zaporowa.

Warto pamiętać, że chociaż wybór domeny pod SEO jest pierwszym krokiem na drodze do dobrej widoczności strony, dalsze działania mają niebagatelne znaczenie dla tempa, w jakim będzie przybywać nam odbiorców. Wybór odpowiednich narzędzi wspierających pracę nad SEO jest kluczowy, jeśli zależy nam na systematycznym budowaniu wartościowego ruchu.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Patrycja Bukmakowska
W Senuto od 2018 roku. Obecnie na stanowisku Account Manager utrzymuje bieżącą relację z klientami. Zajmuje się planowaniem contentu i ciągle doskonali wiedzę o SEO. Przyjemność w wolnym czasie sprawiają jej sporty sezonowe, zimą snowboard, latem jazda na rolkach.