LH.pl · Dział pomocy

Każdy sprzedawca zastanawiający się nad podjęciem decyzji o rozpoczęciu sprzedaży online musi dokładnie przeanalizować posiadany kapitał, który będzie musiał zainwestować w biznes. W przypadku braku wystarczających funduszy na rozpoczęcie działalności warto rozważyć dropshipping. W tym artykule przedstawię Ci, czym jest dropshipping oraz dla kogo jest przeznaczony.
Działalność o charakterze dropshippingu stała się ostatnio bardzo popularna. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu możesz otworzyć swój biznes online z każdego miejsca na ziemi. Dodatkowo nie potrzebujesz nakładów pieniężnych, które zostaną przeznaczone na magazyny oraz asortyment.
Dropshipping — co to jest? Definicja
Dropshipping to model sprzedaży, w którym właściciele sklepów online nie zarządzają asortymentem oraz nie muszą zajmować się wysyłką zamówień. Podstawowym zadaniem sprzedawcy jest pozyskanie jak największej liczby klientów, którzy skorzystają z jego oferty.
W momencie, kiedy klient wejdzie na stronę, w ramach której sprzedajemy w modelu dropshipping i dokona zakupu produktu, to informacja o zamówieniu zostanie przekazana do zewnętrznego dostawcy, którego zadaniem jest skompletowanie zamówienia, spakowanie oraz wysłanie do odbiorcy.
Podstawowa różnica między standardową sprzedażą a dropshippingiem jest taka, że sprzedawca nie musi posiadać swojego magazynu z produktami, nie musi także zatrudniać pracowników, którzy będą zajmowali się obsługą zamówień. Sprzedając w tym modelu, możesz skupić się w całości na rozwijaniu swojego sklepu, na wzbogacaniu oferty, na doradzaniu klientom, a także na działaniach marketingowych, przynoszących jak największą ilość zamówień, od których otrzymasz prowizję.
Model ten ze względu na swoją specyfikę przeznaczony jest głównie dla działalności online, a nie stacjonarnej.
Dla kogo skierowany jest dropshipping?
Ten model sprzedaży może być wykorzystany praktycznie przez każdego. Nie ma znaczenia, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z sprzedażą online, czy może posiadasz już wieloletnie doświadczenie i rozpoznawalną markę. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla:
- Pracy dodatkowej z domu — prowadzenie sprzedaży przy użyciu dropshippingu nie wymaga pracy w pełnym wymiarze godzin. Może stanowić dodatkowe źródło dochodów dla osób posiadających już inną pracę. Ze względu na charakterystykę tego modelu możesz pracować z każdego miejsca na ziemi, a zatem nie musisz spędzać tego czasu w biurze, czy też magazynie.
- Dla osób badających rynek – jeśli chcesz sprawdzić, na które kategorie produktów jest największy popyt to dropshipping jest dobym rozwiązaniem. Dzięki temu będziesz mógł zweryfikować, jakie produkty kupowane są częściej i chętniej. Dzięki temu będziesz miał realny obraz na popyt oraz podaż, a co za tym idzie będziesz mógł w swoim sklepie zakupić odpowiednią ilość produktów.
- Poszerzenia posiadanego asortymentu — jeśli posiadasz już swój sklep, który opiera się o stacjonarny model sprzedaży, to dropshipping możesz wykorzystać jako formę dodatkową i uzupełnienie posiadanego już asortymentu. Czasami posiadając fizyczny magazyn, nie jesteś w stanie przechować w nim pełnego zapotrzebowania asortymentu.
Od czego zacząć?
Jeśli jednak zdecydujesz się na rozpoczęcie swojej przygody z dropshippingiem, to warto się odpowiednio przygotować zgodnie z poniższymi krokami:
- Zbadaj rynek i odnajdź niszę rynkową, łatwiej Ci będzie zdobyć przewagę nad konkurencją
Znalezienie niszy rynkowej w obecnych czasach stanowi spore wyzwanie. Pamiętaj, jednak, aby oferta, jaką umieścisz na swojej stronie, była zgodna z Twoimi umiejętnościami i wiedzą. Przykładowo, jeśli znasz się dobrze na elektronice, to będziesz w stanie wybrać odpowiednie produkty oraz doradzisz klientowi.
- Zbadaj działania oraz ofertę konkurencji
Warto zweryfikować, w jaki sposób działa konkurencja. W jaki sposób promuje swoje produkty, jaki posiada asortyment, czy też jakimi kanałami komunikacji kontaktuje się z klientem. Warto zweryfikować komentarze, klientów, którzy skorzystali już z ich usług.
- Znajdź hurtownię
Do współpracy będziesz potrzebować hurtowni, która będzie pakować oraz wysłać produkty do odbiorców.
- Otwórz sklep internetowy i bieżąco dbaj o jego aktualizację
Aby otworzyć sklep internetowy, potrzebujesz dwóch rzeczy, hostingu oraz domeny. W LH.pl swoją domenę zarejestrujesz już od 9 zł netto w pierwszym roku.

W przypadku hostingu, na początku w zupełności wystarczy hosting współdzielony. Jeśli Twoja strona będzie oparta o CMS WordPress to warto przyjrzeć się Hostingowi WordPress.
- Przyciągaj uwagę klientów
Nie zapomnij też o działaniach marketingowych Twojego sklepu. Możesz założyć fanpage na Facebooku, konto na instagramie, czy też wizytówkę Google Moja Firma. Pamiętaj o bieżącym publikowaniu wartościowych treści np. na blogu firmowym. Budowanie pozytywnego wizerunku jest niezwykle istotne.
Podsumowanie — czy warto?
To, czy warto rozpocząć działalność i podjąć sprzedaż opartą na modelu dropshipping nie jest jednoznaczne. Jak każdy interes tak i ten ma swoje dobre i złe strony. Prowadzenie sklepu internetowego wbrew pozorom wymaga zaangażowania i czasu. W tym modelu wysokie zarobki są możliwe, natomiast wiążą się one z wysokim wskaźnikiem sprzedaży. Aby osiągnąć wysoki wskaźnik, musisz posiadać spore grono klientów, którzy dokonają zakupu w Twoim sklepie. Liczą się także umiejętności dotarcia do nowych grup odbiorców i aktywnego ich pozyskiwania.
Nie da się również ukryć, że współczesna konkurencja jest dość duża. Przyda się zatem wiedza z zakresu pozycjonowania, aby nie wydawać dodatkowych funduszy dla agencji SEO.
Bez wątpienia dropshipping jest szansą na stworzenie dużego biznesu bez dużych nakładów finansowych. Dzięki niemu jesteś w stanie zweryfikować rynek oraz zapotrzebowanie na konkretne produkty.