DirectAdmin, czym jest i jak się zalogować?

W LH.pl z panelu DirectAdmin korzystają Klienci, których usługi utrzymywane są na Cloud Serverze. Klienci, którzy wybrali hosting współdzielony, zarządzają swoimi usługami poprzez nasz autorski panel klienta.

DirectAdmin to nic innego jak zaawansowany panel klienta dostępny poprzez przeglądarkę, umożliwiający konfigurację usług hostingowych. Korzystając z DirectAdmina masz możliwość m.in. tworzenia i modyfikacji kont e-mail, aktywacji SSH, zarządzania bazami danych, tworzenia zadań cron, dodawania domen do strefy DNS, jak również zmiany ich rekordów.

1. Logowanie do panelu DirectAdmin

Jeżeli posiadasz Cloud Server w LH.pl, panel logowania do DirectAdmina możesz wywołać na trzy sposoby, wpisując w pasku przeglądarki: nazwę domeny, IP lub numer serwera.

Adres do logowania do DirectAdmina może wyglądać następująco:

  • nazwa domeny np. mojadomena.pl – w przeglądarce należy wpisać adres mojadomena.pl:2222
  • nazwa serwera np. c1234.lh.pl – w przeglądarce należy wpisać adres c1234.lh.pl:2222
  • numer IP serwera – w przeglądarce należy wpisać IP: 000.000.00.00:2222 (po wpisaniu adresu IP zostaniesz przekierowany na adres zawierający nazwę serwera c1234.lh.pl:2222).

Panel logowania do DirectAdmina wygląda następująco:

Panel logowania Direct Admin

Wygląd panelu logowania może się różnić, w zależności od wybranej skórki, lub zainstalowanej wersji oprogramowania.

2. Trzy poziomy zarządzania DirectAdmin

Podczas korzystania z panelu DirectAdmin masz możliwość zarządzania usługami z trzech poziomów:

  • admin (administrator)
    Konto administratora jest najwyższe rangą względem pozostałych użytkowników. Posiadając takie uprawnienia masz możliwość zarządzania wszystkimi usługami. Pozwala Ci to przede wszystkim na tworzenie innych kont użytkowników. Posiadając uprawnienia administratora możesz dokonywać wszelkich aktualizacji oprogramowania, zarządzania i konfigurowania HTTPd, SSH, baz danych, przywracania kopii zapasowej i wykonywania wielu innych zaawansowanych akcji.
  • reseller (sprzedawca)
    Posiadając konto na poziomie resellerskim masz możliwość tworzenia kont dla użytkowników (userów), przywracania kopii zapasowych, czy też zarządzania adresami IP. Konto resellera nie pozwala na zarządzanie całym serwerem.
  • user (użytkownik)
    Jest to konto o najniższej randze względem innych użytkowników. Pozwala na zarządzanie swoją witryną, jak również podstawowymi funkcjami w panelu klienta. Na tym poziomie masz możliwość tworzenia domen, subdomen, skrzynek e-mail i przekierowań, zarządzania strefą DNS i certyfikatami. Użytkownik posiadający dostęp na poziomie user, nie może zarządzać innymi userami, a także wprowadzać globalnych zmian do konfiguracji serwera.

3. Jaki poziom dostępu w DirectAdmin nadać?

Pamiętaj, że dostęp administratora powinna posiadać jedynie osoba upoważniona do administrowania całym środowiskiem serwerowym. Jeżeli chcesz nadać dostęp osobie, która wykonuje jedynie operacje na domenach, konfiguracje, baz, czy poczty e-mail, zdecyduj się na przydzielenie poziomu “user”. W przypadku nadawania dostępu do DirectAdmina osobie odpowiedzialnej za zarządzanie wieloma kontami użytkowników, zdecyduj się na nadanie dostępu “reseller”.

Pamiętaj, że hasła dostępowe do DirectAdmina powinny być długie, zawierać małe i duże litery, a także cyfry i znaki specjalne.