Jak wybrać wykonawcę sklepu internetowego PrestaShop

Jak wybrać wykonawcę sklepu internetowego?

Wybraliśmy oprogramowanie sklepu internetowego. Uważamy, że wiemy co potrzebujemy i zaczynamy poszukiwania wykonawcy naszej wizji. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Zapraszam do lektury artykułu.

Dobre praktyki

Dobrą lecz nie zawsze stosowaną praktyką jest brief projektowy, dzięki któremu druga strona szybciej zrozumie, jakie przesłanki biznesowe stoją za projektem i czego oczekujesz.

Warto również napisać, po co ten sklep jest robiony, czyli jakie cele chcesz zrealizować.

To, co istotne, to również opisanie systemów, z jakimi sklep ma współpracować, np. Baselinker, ERP Subiekt GT itd. Tutaj dostawca oprogramowania musi wiedzieć, jakie dane, gdzie i skąd będą wysyłane oraz odbierane.

Przygotuj również linki do sklepów, które Ci się podobają, a najlepiej do bezpośredniej konkurencji, którą możesz zbadać przez similarweb.com (wielkość ruchu, udział ruchu mobilnego i współczynnik odrzuceń).

Zobacz również: 5 „grzechów” klientów zlecających strony WWW

Kryteria decyzyjne

Im więcej pracy włożymy w brief, tym lepiej sprawdzimy, jaki poziom prezentuje nasz potencjalny wykonawca. Istotne kryteria decyzyjne to:

  • portfolio zrealizowanych projektów i poziom ich skomplikowania
  • doświadczenie w podobnych projektach
  • doświadczenie zespołu
  • czas oddania projektu
  • jasno rozrysowane kamienie milowe, jak będzie przebiegać współpraca
  • czy projekt będzie realizowany w scrum i czy będzie przetestowany
  • czy firma wdrożeniowa pracuje na dwóch instancjach: testowa i produkcyjna
  • czy sklep będzie zoptymalizowany pod wytyczne w Google
  • czy projekt będzie realizowany na przeróbkach gotowego szablonu z banku szablonów czy software house ma swój autorski szablon, który może swobodnie modyfikować
  • czy software house zadał nam szereg pytań dot. projektu lub poprosił o wypełnienie bardzo dokładnej ankiety

Proces rozmowy

Jak mawiają, pierwsze wrażenie robi się tylko raz. 🙂 Pamiętajmy, że pracujemy z ludźmi i podczas spotkania powinniśmy mieć poczucie, ze oddajemy nasz projekt w odpowiedzialne ręce. Jeśli w trakcie spotkania tematem przewodnim jest to, że firma jest aktywna na 15 rynkach, ma zrealizowane 200 projektów i zatrudnia 500 pracowników, a problematyka naszego projektu jest pomijana, to może lepiej szukać wykonawcy gdzie indziej?

Niemal każdy projekt może natrafić na pewne problemy, które należy rozwiązać – rolą wykonawcy jest wychwycenie tych wyzwań, poruszenie ich ze zleceniodawcą i uświadomienie go, z czym wiążą się pewne oczekiwania.

Osobiście doceniam software house’y, które skupiają się na prospectingu, zadają dodatkowe pytania wynikające z doświadczenia i doprecyzowują zakresy funkcjonalne.

Czas i koszty

To chyba główne kryterium dla biznesu, natomiast dla mnie ważniejsze jest to, na ile wycena jest realna. Nie jest sztuką przedstawienie pierwotnie niższej ceny tylko po to, aby potem ją podnieść, bo nagle okazało się, że nie doszło do pełnego zrozumienia po obydwu stronach i teraz jest problem pod tytułem „kto za to zapłaci” albo „z czego w takim wypadku rezygnujemy”.

Dobre projekty to te, które w procesie prospectingu mocno skupiały się na projekcie i często tłumaczyły zleceniodawcy lub wspólnie z nim zmieniały jego założenia w oparciu o doświadczenie software house’u.

W przypadku terminowości należy mieć na uwadze, że wdrożenie sklepu nie jest małym wyzwaniem i zawsze mogą pojawić się nieprzewidziane przeszkody, które trzeba rozwiązać. Zawsze warto do planowanego terminu dodać miesiąc lub dwa. To dużo realniejsze założenie, natomiast jeśli wszystko pójdzie zgodnie z pierwotnym planem, to jedyne co nas czeka, to miłe zaskoczenie, że projekt zakończył się „przed czasem”.

Podział odpowiedzialności

W przypadku rozwiązań e-commerce często wymagane są dodatkowe integracje z innymi systemami. Osobiście nie zdarzył mi się projekt, który nie był powiązany z co najmniej dwoma innymi systemami. Bardzo często do właściwej integracji sklepu z innymi systemami (np. systemami ERP) potrzebne jest wsparcie software house’u. Warto na wstępnym etapie współpracy zapytać, czy wykonawca sklepu ma doświadczenie z wdrożeniem danej integracji lub czy zgadza się na warsztaty bądź konsultacje w naszym imieniu z firmami odpowiedzialnymi za działanie tych dodatkowych systemów.

Zdarza się, że software house bierze na siebie integracje z danym systemem ERP, nie mając w tym doświadczenia, co w konsekwencji wydłuża projekt lub nie pozwala na jego zakończenie bez wsparcia firmy trzeciej.

Podsumowanie

Nie oczekuj, że dostawca oprogramowania wcieli się w Twoją rolę i odrobi za Ciebie lekcje 🙂 Jest to możliwe, ale nie jest to powszechne. Im lepiej przygotujesz się do tego, co faktycznie potrzebujesz i odpowiesz sobie na pytanie, po co realizujesz projekt oraz co chcesz osiągnąć, tym łatwiej pójdzie wdrożenie. Skonsultuj również ze swoim zespołem, jakie są w nim problemy do rozwiązania. Pamiętaj, że biznes często chce realizować swoje wizje, a codzienność potrafi być inna. W procesie wyboru software house przygotuj np. Arkusz w Excelu, w którym zdefiniujesz swoje kryteria oceny (twarde i miękkie) po to, aby nadać im wagę i potem obliczyć sumę punktów. Kieruj się Partnerami, którzy realizowali już podobne projekty do Twojego, dzięki czemu zminimalizujesz ilość potencjalnych wąskich gardeł. Umowę skonsultuj z prawnikiem, aby zabezpieczył Twoje interesy na tzw. czas “wojny i niepokoju”. Dopilnuj, aby projekt był osadzony w czasie i miał swoje kroki milowe. Płatności również rozłóż na etapy, tak aby software house tak samo jak Ty dążył do realizacji etapów projektu, po których rozlicza się za wykonaną pracę.

Łukasz Różalski

Pasjonat e-commerce. Jego „konikiem” od zawsze były skuteczne kampanie Google Adwords. Kładzie duży nacisk na UI i UX mobile. Dobrze czuję się z „technologią”. Wypracowane rozwiązanie Magento 2 z PWA otrzymało nominację w ramach e-Commerce Polska awards 2020 w kategorii Best technology for e-commerce. Pracując po stronie dostawcy usług dla e-commerce, bezpośrednio współpracował z liderami swoich branż. Łukasz prowadzi własną firmę i pomaga Właścicielom e-commerce osiągnąć wyższą sprzedaż bez popełniania typowych błędów za pomocą zmiany oprogramowania sklepu i wdrażaniu autonomicznych procesów.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej: