LH.pl · Dział pomocy
Czym są frazy kluczowe i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania? Jak prawidłowo wybrać słowa kluczowe dla swojego biznesu, żeby sprzedawać więcej? Porozmawialiśmy na ten temat na żywo z naszym gościem w ramach cyklu SEO „Twoja pozycja ma znaczenie!” organizowanego przez LH.pl. Zapraszamy do obejrzenia zapisu z transmisji na żywo!
Za nami już 3 spotkanie z cyklu o SEO w grupie WordPress dla początkujących. Tym razem naszym gościem był Michał Tomczak z Agencji Sempire.pl. Na warsztat wzięliśmy frazy kluczowe i ich znaczenie dla SEO. Michał opowiedział o tym jak planować użycie słów kluczowych i jaką strategię obrać by pozyskać jak najwięcej potencjalnych klientów na swoją stronę WWW. Poniżej znajdziecie streszczenie rozmowy z Michałem.
Frazy kluzowe – czym są słowa kluczowe?
Keywords, czyli frazy kluczowe to słowa lub wyrażenia, które użytkownicy internetu wpisują w wyszukiwarce w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie lub realizację potrzeby, np. zakupowej. Prawidłowe dobranie fraz kluczowych to zdecydowanie jedno z najważniejszych działań w kontekście SEO strony WWW. Frazy kluczowe to nie tylko przedmiot działań technicznych, ale także potężna wiedza marketingowa, którą czerpiemy od naszych klientów. Są one definicją potrzeb i intencji klienta.
Dobrze dobrane słowa kluczowe doprowadzą do szybkiego wzrostu ruchu na naszej stronie, a co za tym idzie – wzrostu konwersji. Dzięki prawidłowo dobranym słowom kluczowym zadbamy także o silną i ugruntowaną pozycję marki, oraz szybciej zrealizujemy obrane cele biznesowe.
Zbuduj strategię wykorzystania fraz kluczowych – nie działaj impulsywnie
Nasz gość zwrócił uwagę na konieczność budowania strategii wykorzystania fraz kluczowych. Mimo zmian, które cały czas dokonują się w Google, dobrze zaplanowania strategia może okazać się kluczem do sukcesu.
Strategia budowania i promowania fraz kluczowych to podstawa – najczęściej mamy bowiem stałe priorytety sprzedażowe (produkty lub usługi), które są podstawą naszego biznesu. Możemy więc z wyprzedzeniem zaplanować to, co będziemy promować, w jakiej skali oraz jakie środki możemy przeznaczyć.
Częste zmienianie fraz kluczowych na stronie to nie tylko konieczność ciągłego edytowania treści w witrynie, ale także długi czas oczekiwania na ich efekty. Dużo lepszą decyzją jest rozwijanie pierwotnie obranych fraz kluczowych. W tym pomóc może narzędzie Google Search Console, w którym znajdziesz frazy, które jeszcze nie przynoszą konwersji, ale już są wskazówką dla dalszego rozwoju.
Jak wybrać frazy kluczowe dla swojego biznesu?
Aby wybrać dobre frazy dla swojego biznesu trzeba zbadać i rozpoznać potrzebę i intencję naszego klienta. I to właśnie nasza oferta lub produkt powinien być odpowiedzią na tę potrzebę. Musi to wynikać nie tylko za katalogu usług, ale także treści, które umieszczamy na stronie internetowej.
Przy wyborze swoich fraz warto przyjrzeć się konkurencji i ocenić, czy jesteśmy w stanie z nią rywalizować. Michał Tomczak przywołał przykład sprzedaży czy kupna mieszkania z pomocą pośrednika. Jeżeli po wpisaniu frazy “mieszkanie Poznań” otrzymamy kilkanaście serwisów, które są agregatorami ogłoszeń wynajmu i sprzedaży mieszkań, nie zdołamy się przebić z naszą ofertą. Warto wtedy wybrać frazy związane bezpośrednio z pośrednictwem i pomocą w zakupie lub sprzedaży mieszkania, np. frazy “pośrednictwo nieruchomości”, “pomoc w kupnie mieszkania w Poznaniu” itp.
Kolejną wskazówką naszego gościa było przyjrzenie się treściom na stronach konkurencji. Google to wyszukiwarka treściowa, jeżeli konkurencja pozycjonuje się na interesujące nas frazy, musi umieścić tę treść np. w nagłówkach, podstronach, cennikach, ofertach – zwróćmy zatem uwagę co jest tam napisane.
Podstawowe 2 typy fraz kluczowych
Frazy prestiżowe
To frazy jedno lub dwuwyrazowe, np. fraza “emolienty”. Wypozycjonowanie swojego serwisu na krótkie frazy jest trudne, wymaga czasu i nakładów pracy. Najczęściej w TOP 10 lub TOP3 rywalizuje się bowiem z dużymi serwisami, sklepami, czy generatorami ofert. Serwisy te są dłużej na rynku, mają większe budżety marketingowe i nakłady na pozycjonowanie. Próba prześcignięcia ich na starcie może być zniechęcająca i nie przyniesie założonych efektów.
Long tail
Drugim typem fraz kluczowych są długie ogony. Przykładem frazy typu long tail jest “emolient do kąpieli noworodka”. Frazy tego typu są dłuższe, mają 4, czy 5 wyrazów i ściślej określają potrzebę klienta. Dłuższe frazy pozycjonują się szybciej i kierują na naszą stronę wartościowy ruch.
Jak wybrać frazy kluczowe, które sprzedają?
Jeżeli chcemy uzyskać szybki efekt sprzedażowy dobrym wyborem na początek będzie wybór precyzyjnych fraz long tail. W przypadku biznesów lokalnych – lokalnych fraz z długim ogonem. One zbudują nam pierwszą sprzedaż i będą pracowały na rozwój biznesu. Po 4-5 miesiącach możemy przejść do kolejnego etapu pozycjonowania i zacząć używać fraz prestiżowych.
Michał Tomczak radzi by na start unikać fraz opartych o pytania czy zagadnienia – warto zostawić je na przyszłość.
Podsumowanie
Głodny wiedzy? Po więcej zagadnień i szersze ich omówienia zajrzyj do transmisji LIVE ze spotkania z Michałem Tomczakiem.
Pamiętaj, że również i Ty możesz mieć wpływ na to, o czym rozmawiamy! Zachęcamy do aktywnego udziału, zadawania pytań, pozostawiania sugestii, a także obecności na transmisjach na żywo.
O wszystkich kolejnych spotkaniach będziemy informować na naszym fanpage’u LH.pl, a także we wspomnianej grupie WordPress dla początkujących.
Zapoznaj się także z zapisami poprzednich spotkań w ramach cyklu o SEO:
- Podstawy pozycjonowania dla początkujących – jak zacząć?
- Link building, linkowanie wewnętrzne i przydatne narzędzia